Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal vi lade være at "synes godt om" hinandens Facebook-side?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra KBH
Tilmeldt 2. Sep 09
Indlæg ialt: 304
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ved jo ikke hvad værdien er i det længere. Ved ikke så meget om facebook andet end jeg har for travlt til at finde ud af hvad man kan spilde sine pauser på.

For mig er facebook blot endnu et irritations-moment der forstyrre arbejdspladser, skole undervisning og diverse, som flash spil og browserspil 

CetaDesign din total leverandør inden for medie.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

Jeg skrev blot at det kunne have en indvirkning. Det citerede du dog ikke. Men jeg mener blot at det er stadig en mulighed. 4 % af DK's befolkning er medlem af Dansk Golf Union, så jeg tror faktisk flere af dine venner spiller golf.

Anyway, jeg kan følge dig 95 % af vejen, jeg er bare sikker på at muligheden for at det skaber en viral effekt stadig er der. Vi er enige om at 99,5 % af min omsætning ligger hos Google, det var blot for at sige at der potentielt var en mulighed.

Ikke at man skal ligge tid i det, eller satse på det, da det er for småt.. Det er også grunden til jeg ikke har skrevet min URL ind i 'Bytte-fans-trådene'..

Tilmeldt 16. Apr 11
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja og nej.

Hvis du hedder Harry Potter og har 2 millioner fans, så er det ret ligegyldigt. Hvis du har 3 fans har du behov for at nå længere ud. I den forbindelse er det altså fuldstændig evident, at lavinen bliver startet et sted.

Men det er da rigtigt, at det for en frisørsalon kan være bedre markedsføring at skrive blogindlæg om hårmode og få "I like" fra dem som læser artiklen. Dog kan det sagtens have en vis værdi at skyde med spredhagl. Der skal nok være et par læsere imellem, som synes at hårmode er spændende. Det er dybest set ikke anderledes end at reklamere på TV kontra i et modemagasin. Det ene sted rammer du alle (sådan cirka) - det andet sted rammer du en bestemt målgruppe.

 

Fra Hasselager
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror bare, jeg lader billedet tale for sig selv...

Astrid M

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Umulius:

Hvis du har 3 fans har du behov for at nå længere ud. I den forbindelse er det altså fuldstændig evident, at lavinen bliver startet et sted.

 

Det er ikke startstedet som er det evidente, men derimod hvorvidt forudsætningerne for en lavine er opfyldte.

Sneboldeffekt startes ikke uden snebold, og vokser ikke uden sne på bjergsiden. Rigtig mange får sig nemt og hurtigt en snebold (=facebooksiden).

Man kan presse den lidt hårdere og gøre den mere klar til en rulletur (=page design / velkomst / indhold)

Så er der sneen på bjergsiden, som i 49 ud af 50 tilfælde ikke er der, fordi man eksempelvis har et gøre med et forbrugerprodukt, som simpelthen ikke tiltrækker nogen som helst interesse, med mindre man giver det væk til spotpris.

NB
Den store fare ved at give ting væk til spotpris, er at man så skal være klar til 2. halvleg af kampen... dér hvor man kan skabe gensalg til normalpris. Den kan være meget svær, fordi sværmene af fluer i facebooks univers er meget illoyale når de er tiltrukket af rabatter og tilbud.

... Hvis sneen er der og hvis snebolden er kampklar, så er der ikke brug for en aminotråd. Så det jeg prøver at male er, at tråden paradoksalt nok, er opfundet for at skabe viral effekt, men den er fyldt med facebooksider, for hvilke det gælder at viral effekt nærmest med sikkerhed ikke kan opstå.

----

Og så er det at man skal have en anden facebookstrategi. Det er en strategi som kræver man ssmøger ærmerne op og knytter gode og solide bånd til sine fans. For hvis man har gode solide bånd til sine fans, så svarer de, og kommenterer og trykker synes godt om når der foregår dialog på væggen.

Når fans er aktive - så kommer der nye til.   <---- VIGTIGT

Så hvis man fylder sin facebookside op med vennetjenester og aminoer, kan man senere slet ikke gøre brug af den anden (og i mine øjne rigtige) strategi. For der sker ikke en dyt, når man laver en opdatering.

Jeg har på vegne af én kunde overtaget en facebookside, hvor vi startede med at smide alle aminoerne ud :-) Og det blev vi nødt til, fordi der var håbløst til grin, at der ikke blev kommenteret eller trykket synes godt om til opdateringerne.

Når der er 100 fans, men der er tavst som graven... så ved nr. 101 godt at der er noget galt. Hvis der er 100 fans, og fest og farver - fagligt udbytte - godt engagement, så hjælper facebooks automatik med at lægge facebooksiden for øjnene af nr 101, 102 og 103.

bl.a. ved linjen der i ny og næ dukker på en forside:
 XXXX XXXX har kommenteret på XXXXXXXs billede
"Kæft hvor er det niiiiiice!"

De linjer dukker kun op hos fansnes venner (som måske også vil være fans) når der er liv i en facebookside....

Ergo:
Ja, der er en teoretisk mulighed for man kan ramme en lille viral bølge.

Faktum 1
Man får svært ved at skabe engagement, hvis det er passive fans på vennetjenester

Faktum 2
Engagement på facebooksiden = tilstrømning af flere fans

Hvad vil man helst?

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjo, men udelukker det ene det andet? :-)

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, i tilstrækkelig udstrækning til at jeg derfor fraråder at fylde de passive ind.

Det må med rimelighed antages, at facebooks algoritme vurderer engagementet på en facebookside i en forholdsmæssig betragtning. Engagement set i forhold til mængde af fans.

6 tryk på synes godt om i en facebookside med 1.000 fans er ikke en chokbølge med viralsk potentiale. Men det er en lille med god bølge at skubbe afsted hvis der er 6 likes i en side med 100 fans.

Hvordan algoritmen helt lader viralitet komme til udtryk vides ikke, så jeg kan kun basere dette på min formodning om at det bl.a. er sådan algoritmen vægter tingene.

----------------

.. og i tillæg altså snakken om menneskelig adfærd.

Hvis der er tavshed på en side med mange fans, så er der ingen duft af værdi.  Nr. 1001 ankomne vil med lethed kunne føle en undren over 1.000 tavse mennesker, og derfor undlade at hoppe med på vognen.

Essensen af Social Media Marketing ligger i at tiltrække nye potentialer, fordi det som allerede er i gang ligner en fest, hvor nyankomne tænker "hmmm, så mange mennesker kan ikke tage fejl".

Det første vi som sideejere så tænker er: "godt, så gælder det om at få mange fans", men det der kommer snigende er så ovenstående. Hvis der er tavst som graven tænker den nyankomne "Tænk, at så mange mennesker tog fejl".

... ikke alle tænker sådan, men efterhånden som tiden går bevæger vi os i retning af, at folk bliver mere og mere tilbageholdende med at trykke på noget som helst. Hvis man har brugt hele 2011 på at fylde op med passive, så kan man få det MEGET svært i 2012... og faktisk stå med en ubrugelig facebookside.

Det ene udelukker ikke det andet, men en retlinet strategi er i mange sammenhænge det bedste. Vælg helst ENTEN det ene eller det andet, og vær bevidst om styrker og svagheder.

Tilmeldt 16. Apr 11
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Jeg forstår ikke din tale om facebooks algoritme. Det er ikke en søgemaskine, hvor man kan komme højere op i hierakiet, hvis der er meget aktivitet i en gruppe.

Eller har jeg totalt misforstået noget? Kan Facebook overhovedet skabe trafik til en side/gruppe?

Jeg kan forstå det du skriver i en menneskelig relation. At mennesker har lyst til at være, hvor der er aktivitet, men der er det aktiviteten der er det bærende og ikke antallet af brugere. Et community kan være fedt, hvis der er 10 aktive. Men om der er 100 eller 10.000 i den gruppe er underordnet, for det er de aktive der skaber liv.

Fra København
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 524
Fra  Bigum&Co Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Umulius:

Hej Thomas

Jeg forstår ikke din tale om facebooks algoritme. Det er ikke en søgemaskine....



Først indskyder jeg lige - da det lyder som om du hurtigt går fra ordet agoritme til søgemaskine:
... ordet "algoritme" har mange nærmest kun hørt i forbindelse med snak om Google.  Men det er jo bare et fancy ord for "matematisk formel".

En isbutik skal afgøre, hvor meget is af hver smag de skal producere næste dag, og til den opgave skal de bruge en algoritme:

Solgte liter i går X (temperatur i vejrudsigten / 20) X (1.2 hvis det er weekend)

Cool Jeg er talnørd. Hvis jeg havde en isbutik ville jeg nok arbejde de første tre år på at finde den rigtige formel .. og sikkert aldrig blive helt færdig, fordi vi skal have et tal fra ejendomsmægleren om der står flere huse tomme i nabolaget, og et tal fra Dansk Turistråd om der kommer flere turister end sidste år. Geeked

Ok - tilbage til snakken om Facebook.

.. og for at blive ved det med søgninger i facebook, så er svaret egentlig. Jo, der er en søgefunktion, og derfor er der også en algoritme, som afgør hvad der skal komme til tops. Men i den algoritme er selve aktiviteten nok ikke af synderlig stor betydning.

Jeg tror dog, at det har en plads i algoritmen. To ens facebooksider som hedder det samme. Har nøjagtig lige mange fans. Præcis lige mange af mine venner er fans af dem begge.
Hvilken skal komme frem som den øverste når jeg søger?

Mit forslag er: den med mest aktivitet.

... jeg er dog overbevist om at det der vægter mest i facebooks søgealgoritme, er mængden af mine venner der er knyttet til siden. Det er den som facebook gætter på, er den mest relevante for mig. Dog tror jeg også at den samlede mængde fans vægter højt.

Starter 10 af mine venner en facebookside der hedder Coca Cola, tror jeg stadig den officielle kommer op først - fordi den er så mega stor, at facebook kan regne ud, at den må være den mest relevante for mig.

Søgninger er ikke så spændende i Facebook sammenhæng, for vi ved at nyankome typisk ankommer via links ude i suppedasen på brugernes forsider. Enten links lagt af vennerne, eller links der opstår fordi vennerne gør et eller andet: bliver fan af en side.

Umulius:

Eller har jeg totalt misforstået noget? Kan Facebook overhovedet skabe trafik til en side/gruppe?

Svaret er:
Ja, Facebook kan hjælpe til mere indgående trafik mod en facebookside...
... og vil gerne hjælpe!

... men Facebooks algoritme hjælper/belønner fortrinsvis facebooksider som skaber værdi for brugerne.

De har nået den konklusion hos Facebook, at sider hvor der er aktivitet er dem der beviser de har værdi for brugerne. Facebooksider uden aktivitet må over en bred kam anses som uden værdi, siden der aldrig er nogen der siger noget, kommenterer noget, eller trykker synes godt om til noget.

... ergo: facebooksider med aktivitet skal være mere synlige.

Hvordan, hvornår og hvor meget afgøres af det jeg i alle tidligere indlæg i denne tråd omtaler som facebooks algoritme.

Her er et ret godt blogindlæg på engelsk, der prøver at redegøre for det samme. Det vil jeg henvise til nu, fordi der måske er behov for at få det samme forklaret med nye ord.

Om edgerank og facebooks algoritme



Umulius:

Jeg kan forstå det du skriver i en menneskelig relation. At mennesker har lyst til at være, hvor der er aktivitet, men der er det aktiviteten der er det bærende og ikke antallet af brugere. Et community kan være fedt, hvis der er 10 aktive. Men om der er 100 eller 10.000 i den gruppe er underordnet, for det er de aktive der skaber liv.

Helt sikkert. Jeg er enig. Jeg prøver blot lige at komme ind på hele besværet med at få gang i noget liv. Hvir opgaven er at få liv, så vil jeg som sideejer have bedre føling med det hele, hvis forholdet ikke var gabende stort. Altså 10 aktive ud af 1000.

.. og et sted længere oppe er jeg også inde på, at den "moderne" og "rutinerede" facebookbruger måske nok kan 'lugte en ulden lunte', hvis der er for tavst i fohold til samlet antal fans.

Det modsatte gør sig i hvertfald efter min overbevisning gældende. Hvis der er 500 fans, og nye debatter hver dag, og lange kommentartråde - så er det sgu nok et spændende sted at være aktiv.

.. det var alt uddybning for denne gang. Vi kan godt fortsætte, så bring endelig mere til, for der ER subjektivitet involveret i mere af det.
Om edgerank og facebooks algoritme

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Forstår ikke helt dette indlæg, hvorfor gå så meget op i hvad andre gør...

Folk har vel forskellige måder at gøre tingene på. Jeg gider ihvertfald ikke bruge så meget tid på at tænke over hvad nogle gør og hvad andre gør. Jeg bruger min tid på at finde ud af hvad jeg vil.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)