Hej Thomas
Jeg forstår ikke din tale om facebooks algoritme. Det er ikke en
søgemaskine....
Først indskyder jeg lige - da det lyder som om du hurtigt går fra ordet agoritme til søgemaskine:
... ordet "algoritme" har mange nærmest kun hørt i forbindelse med snak om Google. Men det er jo bare et fancy ord for "matematisk formel".
En isbutik skal afgøre, hvor meget is af hver smag de skal producere næste dag, og til den opgave skal de bruge en algoritme:
Solgte liter i går X (temperatur i vejrudsigten / 20) X (1.2 hvis det er weekend)
Jeg er talnørd. Hvis jeg havde en isbutik ville jeg nok arbejde de første tre år på at finde den rigtige formel .. og sikkert aldrig blive helt færdig, fordi vi skal have et tal fra ejendomsmægleren om der står flere huse tomme i nabolaget, og et tal fra Dansk Turistråd om der kommer flere turister end sidste år.
Ok - tilbage til snakken om Facebook.
.. og for at blive ved det med søgninger i facebook, så er svaret egentlig. Jo, der er en søgefunktion, og derfor er der også en algoritme, som afgør hvad der skal komme til tops. Men i den algoritme er selve aktiviteten nok ikke af synderlig stor betydning.
Jeg tror dog, at det har en plads i algoritmen. To ens facebooksider som hedder det samme. Har nøjagtig lige mange fans. Præcis lige mange af mine venner er fans af dem begge.
Hvilken skal komme frem som den øverste når jeg søger?
Mit forslag er: den med mest aktivitet.
... jeg er dog overbevist om at det der vægter mest i facebooks søgealgoritme, er mængden af mine venner der er knyttet til siden. Det er den som facebook gætter på, er den mest relevante for mig. Dog tror jeg også at den samlede mængde fans vægter højt.
Starter 10 af mine venner en facebookside der hedder Coca Cola, tror jeg stadig den officielle kommer op først - fordi den er så mega stor, at facebook kan regne ud, at den må være den mest relevante for mig.
Søgninger er ikke så spændende i Facebook sammenhæng, for vi ved at nyankome typisk ankommer via links ude i suppedasen på brugernes forsider. Enten links lagt af vennerne, eller links der opstår fordi vennerne gør et eller andet: bliver fan af en side.
Eller har jeg totalt misforstået noget? Kan Facebook overhovedet skabe trafik til en side/gruppe?
Svaret er:
Ja, Facebook kan hjælpe til mere indgående trafik mod en facebookside...
... og vil gerne hjælpe!
... men Facebooks algoritme hjælper/belønner fortrinsvis facebooksider som skaber værdi for brugerne.
De har nået den konklusion hos Facebook, at sider hvor der er aktivitet er dem der beviser de har værdi for brugerne. Facebooksider uden aktivitet må over en bred kam anses som uden værdi, siden der aldrig er nogen der siger noget, kommenterer noget, eller trykker synes godt om til noget.
... ergo: facebooksider med aktivitet skal være mere synlige.
Hvordan, hvornår og hvor meget afgøres af det jeg i alle tidligere indlæg i denne tråd omtaler som facebooks algoritme.
Her er et ret godt blogindlæg på engelsk, der prøver at redegøre for det samme. Det vil jeg henvise til nu, fordi der måske er behov for at få det samme forklaret med nye ord.
Om edgerank og facebooks algoritme
Jeg kan forstå det du skriver i en menneskelig relation. At mennesker har lyst til at være, hvor der er aktivitet, men der er det aktiviteten der er det bærende og ikke antallet af brugere. Et community kan være fedt, hvis der er 10 aktive. Men om der er 100 eller 10.000 i den gruppe er underordnet, for det er de aktive der skaber liv.
Helt sikkert. Jeg er enig. Jeg prøver blot lige at komme ind på hele besværet med at få gang i noget liv. Hvir opgaven er at få liv, så vil jeg som sideejer have bedre føling med det hele, hvis forholdet ikke var gabende stort. Altså 10 aktive ud af 1000.
.. og et sted længere oppe er jeg også inde på, at den "moderne" og "rutinerede" facebookbruger måske nok kan 'lugte en ulden lunte', hvis der er for tavst i fohold til samlet antal fans.
Det modsatte gør sig i hvertfald efter min overbevisning gældende. Hvis der er 500 fans, og nye debatter hver dag, og lange kommentartråde - så er det sgu nok et spændende sted at være aktiv.
.. det var alt uddybning for denne gang. Vi kan godt fortsætte, så bring endelig mere til, for der ER subjektivitet involveret i mere af det.
Om edgerank og facebooks algoritme