Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Æ, Ø og Å - Hvor ligger problemerne?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er. 

Min partner og jeg sidder og overvejer hvilke domæner, vi skal købe til vores nye projekt. 
Vi er ligesom mange andre danskere løbet ind i problemstillingen med danske bogstaver i domænenavne. 

Jeg ved at blandt andet Mikkel Demib er stor modstander af Æ,Ø og Å i domænenavne, men er det skidt i alle situationer, eller kan der være undtagelser? 

Vores situation er at vi gerne vil dominere google på søgeord, hvor Æ, Ø eller Å er et meget "vigtigt" bogstav, og derfor vil vi selv sagt gerne have det her ord med i vores domæne. For at gøre det lidt nemmere, antager vi at vi gerne vil sidde os på pølse markedet og at vi derfor gerne vil have domænet pølser.dk.

Som jeg har forstået er der følgende problemstillinger:

Emails - Vores løsning er så at købe det tilsvarende domæne poelser.dk og bruge det domæne til mail.

Artikel databaser - Er det virkelig et problem når vi kun skal arbejde med danske artikel databaser? 

Besværlige browsere - Findes der stadigvæk folk i Danmark som bruger browsere der ikke forstå danske bogstaver? 

Udenlands danskere som ikke har dansk tastatur - Vi regner med at over 90% af vores trafik skal komme fra google og derfor er det vel egentlig ikke et problem? 

Er der flere?

Vi vil på ingen måde operere internationalt med det pågældende projekt, og derfor ser jeg ikke umiddelbart nogen ulempe i at eje domænet pølser.dk, hvis vi sørger for at redirecte det til poelser.dk.
Hvilke domæner er det egentlig vi skal lave linkbuilding på? Er det så pølser.dk eller poelser.dk?

Skal vi helt droppe pølser.dk og finde et domæne uden ø, men hvor vi så ikke har noget søgeord med i domænet, eller hvad synes du? Er det ikke utrolig vigtigt at have vigtige søgeord med i domænenavnet, eller kan ikke-generiske navne ranke ligeså højt, ligeså "nemt"? 

På forhånd tak.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Lasse,

Der er også lige et problem vedrørende visnings-URL i Adwords-reklamer. De kan heller ikke håndtere æøå.

Mht hvor vigtigt det er at have søgeord i domænenavnet afhænger meget af jeres forventede brug af domænet. Hvis I er helt sikre på, at det aldrig skal bruges til andet end lige præcis det ene ord, er det væsentligt at have det i domænet. Er der en vis chance for, at websitet vil udvikle sig udover pølser og handler om slagtervarer i almindelighed eller god mad til grill, så bør I nok overveje et mere overordnet domænenavn.

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frank Smile

Det er sgu da alligevel rimelig kritisk at det ikke vil fungere med Adwords - det er jo faktisk nærmest en grund til at droppe det, alene. 

Vi vil lige overveje det kraftigt endnu en gang. 

Tusind tak for svaret Yes

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg kan på det kraftigste anbefale, at du bruger et domæne uden danske tegn som dit primære domæne. Det er fint nok at købe domæner med danske tegn, men brug dem alene som redirect domæner, til dit hoved-domæne uden danske tegn.

Der er alt for mange brugere, publiceringssystemer, directories, annoncesystemer osv. osv der ikke kan håndtere domæner med danske tegn. Derfor vil du ikke kunne konkurere ligeså godt som dine konkurrenter i markedet hvis du anvender domæner med danske tegn.

Lasse Kjær:
Vi regner med at over 90% af vores trafik skal komme fra google og derfor er det vel egentlig ikke et problem? 

Det er en MEGET dårlig strategi at satse på, at 90% af dine besøgende skal komme fra en enkelt kilde, som du ikke har sikkerhed for er stabil. Uanset hvad du gør kan der ske fejl som gør, at du i kortere eller længere perioder ryger ud af Google. Kan du leve med 90% trafikfald?

Søgeord i domænet er ret ligegyldigt. En god SEO strategi bygger ALDRIG på blot et keyword - men normalt fra nogle få hundrede til mange tusinde.

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse,

Mange URL-genkendelses-mekanismer forstår ikke specialtegn såsom æ,ø og å i hverken domæne eller resten af URL'en. Det skal nok komme engang i fremtiden, men udviklingen går laaaaangsomt. Det er både et problem i online kommentarsystemer, IM-klienter og andet.

Også Facebook får stadigvæk den slags links galt i halsen ved deres share/recommend API'er.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel og Lasse

 

Undskyld mig, at jeg lige kommer væltende her og overtager lidt :)

Men der er jo kommet noget spændende guf på banen....

 

 Først og fremmest Mikkel.... Har det nogen betydning hvor stor en del af et sites link, der er redirected? Her tænker jeg hvis vi tager fat i vores pølsedomæne her.... Hvis man så vælger at bruge poelser.dk, som det primære domæne og pølser.dk laver man så et permanent redirect på. Har det så nogen indflydelse på hvordan søgemaskinerne modtager det, hvis man bruger pølser.dk i sin generelle online markedsføring og linkbuilding?

 

Jeg kan prøve at omformulere det lidt.... Hvis du har to domæner a.dk og b.dk. Vi siger så at a.dk udelukkende har direkte links. b.dk har så udelukkende redirected links - vi kan sige der er lagt en 301-redirect på c.dk til b.dk og alt linkbuilding til b.dk er foretaget ved at oprette links til c.dk.

Jeg ved ikke om det giver mening.... Men hvis det er til at forstå tror jeg der er mange, der gerne ville høre hvad en fagmand har at sige om det :)

 

Mikkel deMib Svendsen:
Søgeord i domænet er ret ligegyldigt.

 

Den har jo været vendt et par gange herinde.... og så vidt jeg husker var der vild uenighed om det. Så det er rart, hvis den endeligt er slået fast.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg kan på det kraftigste anbefale, at du bruger et domæne uden danske tegn som dit primære domæne. Det er fint nok at købe domæner med danske tegn, men brug dem alene som redirect domæner, til dit hoved-domæne uden danske tegn.

Der er alt for mange brugere, publiceringssystemer, directories, annoncesystemer osv. osv der ikke kan håndtere domæner med danske tegn. Derfor vil du ikke kunne konkurere ligeså godt som dine konkurrenter i markedet hvis du anvender domæner med danske tegn. 

Lasse Kjær:
Vi regner med at over 90% af vores trafik skal komme fra google og derfor er det vel egentlig ikke et problem? 

Det er en MEGET dårlig strategi at satse på, at 90% af dine besøgende skal komme fra en enkelt kilde, som du ikke har sikkerhed for er stabil. Uanset hvad du gør kan der ske fejl som gør, at du i kortere eller længere perioder ryger ud af Google. Kan du leve med 90% trafikfald?

Søgeord i domænet er ret ligegyldigt. En god SEO strategi bygger ALDRIG på blot et keyword - men normalt fra nogle få hundrede til mange tusinde. 

Hej Mikkel.

Mht. til domænenavnet, så er der åbenlyst mange gode grund til at undgå danske bogstaver - så vi holder os langt væk fra det! 

Mht. til "Vi regner med at over 90% af vores trafik skal komme fra google og derfor er det vel egentlig ikke et problem?", så fik jeg vidst ikke formuleret mig rigtigt, men din pointe er stadigvæk god. Det er ikke fordi vi stræber efter at 90% af vores besøgende skal komme fra google, men derimod noget vi tror og forventer. 

Jeg har dog aldrig overvejet at man kan risikere at ryge ud af google i perioder, og det i sig selv, er jo en super god grund til at sprede de besøgende ud over flere kanaler! 

Mange tak for et super brugbart svar Yes

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)