Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

App-udvikling sætter gang i dansk it-outsourcing

Skrevet af:
6. maj 2012 | 2.485 Visninger| 3 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Babar Baig fra babarbaig.dk

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

App-branchen har skabt 665.000 arbejdspladser alene i USA. Men hvilke konsekvenser har app-branchen haft for danske virksomheder? Og ikke mindst når vi taler om tendenser inden for it-outsourcing? Jeg oplever at populariteten af mobile apps har sat gang i ny bølge af it-outsourcing hos danske it-virksomheder. Der er ikke længere de samme betænkeligheder ved at outsource et app-projekt som der f.eks er ved andre it-projekter hvor beslutningsfaktorer som kultur, tidsforskelle og sprog har en stor betydning for om man vælger eller fravælger outsourcing.

Danske apps udvikles i udlandet

Ovenstående har noget at gøre med at flere app-udviklingsprojekter er mere ”håndgribelige” i forhold til et typisk it-backend-system, og app-projekterne er mere veldefineret og kan typisk udvikles på 6-18 uger. Derudover er efterspørgslen større end udbuddet da alle vil være med på app-bølgen. Hvis man f.eks ser på apps der er udviklet til det danske publikum, så er rigtig mange af disse udviklet af it-udviklere i udlandet.

Dansk app-iværksætteri boomer

En stor udfordring blandt danske app-iværksættere er at finde de rette kompetencer. Tidligere i år var jeg med til at tilrettelægge et app-kursus-forløb for iværksætterhuset Niels Brock støttet af Fonden for Entrepenørskab. Her havde kommunikations- og iværksætterstuderende gode ideer til app-udvikling. Og man havde derfor forsøgt at sætte dem i forbindelse med studerende fra de tekniske fag netop for at sikre tilstedeværelsen af de forskellige nødvendige kompetencer.

Brug for dansk app-udvikling

På trods af at flere og flere vælger at outsource app-projekter, betyder det ikke at der bliver mindre brug for danske udviklere – tværtimod, i og med at app-markedet bliver større og større, vil behovet for lokale udviklere også vokse. Man skal som det første altid vurdere hvad målet med ens app skal være, og ikke mindst hvor meget vedligeholdelse der skal til.

Manglende strategisk app-rådgivning.

Én ting som er fælles for flere virksomheder som tilbyder udvikling af apps, er at de mangler den strategiske rådgivning som en integreret del af app-udviklingstilbud. I mange tilfælde kan man nemlig ”nøjes” med en optimeret mobilside eller webapp i stedet for udvikling af en native app. Man kan sammenligne det lidt med online marketing for år tilbage hvor det kun drejede sig om at sælge klik – uden at tænke på hvilken slags trafik der blev sendt videre til kunden.

Så hvis du overvejer udvikling af mobile apps, så sørg for at få god rådgivning og afklaring inden du starter med selve udviklingen – for det kan spare dig for rigtig meget TID og ikke mindst penge.

Outsourcing af app-markedsføring?

De sidste 7 år har jeg arbejdet med udviklere og folk med marketingbaggrund i udlandet, og jeg kan roligt sige at talentet findes, og at man bør overveje om outsourcing af andre opgaver end lige netop it kan være gavnlig for ens virksomhed. Hvis man som app-udvikler ikke vil sidde og styre sin app på 15 forskellige app-stores og lave app-optimering, kan man sagtens finde dygtige folk som tager sig af hele app-management-delen, og som virkelig har fingrene på pulsen når det gælder app-stores.

Jeg vil dog råde iværksættere til at lægge ”blødt ud” og outsource små veldefinerede opgaver og tage det skridt for skridt – men vigtigst af alt – sørg for at finde din app-partner indledningsvis lokalt i Danmark.

Inhouse vs. outsourcing vs. eget setup i udlandet

I stedet for at kaste sig hovedkuls over outsourcing er det vigtigt at vurdere hvad behovet egentlig er. Hvis ens app har komplekse funktioner og kræver konstant videreudvikling m.m., så kan det godt være at et egentligt setup i udlandet med egne medarbejdere er at foretrække – frem for kun at betragte det som et ”outsourcingsprojekt”. Har man en idé til en app og føler sig usikker på outsourcing, så er det mest optimale at man søger lokale partnere i form af danske udviklere.

Læs også


Kommentarer

Janus Madsen  den 11-05-2012 kl. 20:23

Er der planer om et nyt app-kursus-forløb? I så fald hvor og hvornår?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Babar Baig   den 11-05-2012 kl. 23:07

Hej Janus

Jeg ved ikke om der bliver et nyt undervisningsforløb i Niels Brock regi, men jeg lancerer snart et non-kommercielt app "meetup" koncept, hvor man kan mødes og snakke apps og mobile marketing generelt. Disse fyraftensmøder bliver et forum, hvor iværksættere kan komme og få sparring med andre iværksættere.

Så snart jeg har lidt mere tid vil jeg arbejde videre på konceptet. Hvis nogen har lyst til at hjælpe er I velkommen til at skrive til mig.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin Dommerby  den 15-05-2012 kl. 21:58

Hej Babar,

tak for et velskrevet indlæg og gode observationer omkring aap udvikling.

Inden man kaster sig over outsourcing, er her lidt tips der er værd at overveje.

1 – Vælg din partner med omhu

Når du skriver kontrakt med en outsourcing partner, kan du betragte det lidt som en jobsamtale. Husk at tage højde for partnerens erfaring med lignende projekter og spørg efter referencer. Ligesom med rekruttering handler det også her om kemi og intern forståelse.

2 – Lær din partner at kende

Når kontrakten er underskrevet, og samarbejdet indledes, er det vigtigt, at du og partneren lærer at samarbejde. Det kan fx være en god idé at besøge det land og de mennesker, der skal arbejde på din opgave. Sørg også for at arrangere løbende evaluering og opfølgningsmøder.

3 – Tag stilling til, hvilket land der outsources til

Kulturen er forskellig i forskellige lande. Afhængigt af dit projekt kan nationale præferencer have betydning for dit valg af partner. Med nogle projekter er det vigtigt med stor indsigt i din virksomheds udfordringer, så kan det være en god idé at udvælge en partner, hvor kulturen ligger tæt på den danske.

4 – Undersøg sprogforhold

Kan du kommunikere direkte med de mennesker, der arbejder på din opgave? Eller skal du igennem en projektleder eller en tolk? I nogle projekter er det en stor fordel, at du kan tage telefonen og ringe til en specifik udvikler. Undersøg derfor sprogniveauet fra bund til top i den organisation, som du skal arbejde sammen med.

5 – Kontakt og Kontrakt

Få professionel hjælp, når du skal skrive kontrakt med en outsourcing partner. Der er mange faldgrupper, som kan drille. Er din kontrakt fx skrevet i henhold til dansk lovgivning? Eller er det loven i partnerens land, der gælder? Sørg også for, at der foreligger nedskrevne aftaler om, hvem der er dine kontaktpersoner hos partneren.

6 – Lav en plan

Sørg for, at der foreligger en klar og tydelig plan for fx del-leverancer, deadlines og overdragelse af viden. Og sørg så for, at planen er dynamisk og kan korrigeres efter dine behov. Det er langt lettere for både partneren og dig, hvis der er udarbejdet præcise planer gennem hele processen.

7 – Sæt pris på økonomien

Outsourcing handler oftest om at spare på omkostningerne. Derfor bliver partneren oftest udvalgt på baggrund af pris. Men husk også at tage højde for elementer som kvalitet, leveringstid og mulighed for skalering af projekter. Outsourcing handler nemlig ikke kun om at spare penge – det handler også om at øge værdi.

8 – Styr på ejerskab

Hvem ejer den viden og erfaring, der opbygges hos din outsourcing partner under et projekt? Og er der klarhed omkring dit ejerskab af de produkter, der udvikles? Sørg for at have klare aftaler om, hvordan man håndterer ejerskab. Og sørg også for, at du kan udnytte viden og erfaring opbygget hos partneren til senere projekter.

9 – Efter projektets afslutning

Nogen gange er man så fokuseret på at få et projekt afsluttet, at man helt glemmer livet bagefter. Husk at overveje support på produktet samt videreudvikling og rettelse af fejl.

10 – Husk ressourcerne hjemme

Da outsourcing handler om at få andre til at løse en opgave for sig, glemmer man nogle gange, at der også skal bruges ressourcer hjemme i virksomheden. Hvem skal fx stå for projektledelse, evaluering og opfølgning? Sørg for at have rollefordeling og allokering af ressourcer på plads, før projektet sættes i gang.

God fornøjelse med outsourcingen!

Martin Dommerby

www.sourcingsnak.dk

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: to + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Babar skriver


Om mig

Jeg har arbejdet med Mobile Apps siden 2005, hvor jeg var med til at stifte en af de første web baseret App Stores. Jeg hjælper virksomheder med udarbejdelse af mobilstrategi og rådgiver omkring, hvordan man udnytter potentialet med mobil-mediet. Jeg har stor erfaring med at markedsføre Apps og har senest været marketing direktør for Mobile Voip-udbyderen Vopium, hvor jeg har været ansvarlig for online, mobile og App Store marketing. Jeg er desuden medstifter af WriteReader, som er en ny videnskabelig lærings-App til iPad, der lærer børn at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Min hjemmeside: babarbaig.dk


Babar på Twitter

Hvis du vil have besked når Babar og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer