eNPS står for "Employee Net Promoter Score" og er en metode til måling af, hvor loyale dine medarbejdere er.
Man spørger dem på en skala fra 1 - 10, om de vil anbefale deres arbejdsplads til venner og bekendte. Samme metode bruges også med produkter og services. Det hedder bare NPS og står for "Net Promoter Score", hvor man på samme vis, spørger kunderne, om de vil anbefale ens produkt, eller service til venner og bekendt.
Medarbejderne kan som nævnt svare fra 1 - 10, hvor de bliver opdelt i kategorier:
0-6 = Detractor
7-8 = Passive
9-10 = Ambassadører, også kaldet "Promoters"
Detractors vil aktivt fraråde andre at arbejde for dig.
Passive vil søge nyt job inden for et par år
Ambassadører elsker at arbejde for dig og anbefaler alle at arbejde for dig.
Den måde man regner eNPS ud, er at tage procenten af ambassadører og fratrækker procenten af detractors.
En eNPS kan gå fra -100 til +100
En god eNPS ligger fra 10 - 30, og har man 50 eller derover, er det ekstremt godt.
En måling kan se sådan ud: