Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Hvad er forskellen på afvisningsprocent og afslutningsprocent?

Skrevet af:
5. oktober 2010 | 6.380 Visninger | 26 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Jacob Kildebogaard fra Webjuice.dk

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Et spørgsmål jeg ofte får er "Hvad er forskellen på afvisningsprocent og afslutningsprocent?". Det kan forlænges med udsagn om at når de to tal lægges sammen, så giver det ikke 100%, og hvordan kan de være forskellige?

Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg gerne vil besvare så læserne her på bloggen kan fokusere på at optimere end at gruble over de to begreber. For at forstå forskellen vil jeg gerne først forklare hvad de to begreber egentlig betyder, og derefter tager vi lige et eksempel.

Hvad er afvisningsprocent?

Afvisningsprocent kan kort og godt forklares som

"Andelen af besøg, hvor brugerne kun ser én side"

Dvs. når du ser på Topindhold i Google Analytics, og kigger på afvisningsprocenten, så handler det om de besøg der STARTEDE på den side. For de så kun den ene side.

Hvis du bruger hændelsessporing (event tracking), så skal du være opmærksom på at dette også påvirker afvisningsprocenten. Bruger du det ikke, så tænk ikke mere over det :)

Overvej at kalde afvisningsprocenten for "enkelsidebesøg-procenten" fremover, så er definitionen ganske let at huske.

Afslutningsprocenten - hvor besøget ender

Afslutningsprocenten derimod er noget helt helt andet. Det drejer sig om hvor mange, der ser en side og forlader sitet på den pågældende side. Mere præcist:

"Andelen af de besøg, hvor den pågældende side bliver vist, og hvor siden er den sidste i besøget"

Afslutningsprocenten er altså noget helt andet, for brugerne kan have set 20 sider i det pågældende besøg, men vælger at afslutte besøget på denne side. Overvej at kaldet afslutningsprocenten for "sidste-side-procenten" fremover, for så er det egentlig ganske logisk hvad det drejer sig om.

Forskellen mellem afvisninger og afslutninger

Der er altså tydelig forskel. Afvisningsprocent er noget der bør holdes lavest muligt, da det indikerer at sitet stinker så brugerne smutter med det samme igen (som Avinash så præcist beskriver det: "They Came, They puked, They Left"). Afslutningsprocenten er på ingen måde lige så kritisk, for brugerne skal jo væk fra sitet igen.

Eksemplet

Lad os tage et eksempel: Dette blogindlæg har 10.000 sidevisninger (jaja, jeg tror på det ;) ). Ud af de 10.000 starter 1.000 af dem på siden, og 800 af dem forlader sitet med det samme igen - de kom kun for at læse Analytics historier. Ud af de resterende 9.000 smutter 2.200 væk fra sitet herfra. De har hygget sig på forummet, læst en masse og vælger at afslutte besøget her.

Det betyder at afvisningsprocenten for denne side er 80% (800/1000*100) og afslutningsprocenten er på 30% ( (2200 + 800)/10.000*100)). De 2200 var dem der havde set andre sider og smuttede herfra, og de 800 var dem, der kun så den ene side, men uanset hvad, så var dette deres sidste side.

De to tal er altså vidt forskellige tal, og skal ikke sammenlignes, lægges sammen eller på anden måde maltrakteres.

Gav det en forståelse for forskellen og hvordan tallene skal tolkes?

Læs også


Kommentarer

Rasmus Henriksen   den 06-10-2010 kl. 02:53

Nu kan det godt være jeg spørger dumt. Men, dem der hører til afvisningsprocenten ligger de også i afslutning? Jeg mener, det er også deres sidste selvom det var den første. Eller differentieres der dér, så det kun er folk der har set flere sider.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jon Ussing   den 06-10-2010 kl. 08:56

Tak for en god pædagogisk forklaring.

Elsker det her billede:"They Came, They puked, They Left" :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker   den 06-10-2010 kl. 09:08

Tak for jeres kommentarer :)

@Rasmus: Der er ingen dumme spørgsmål, så stil endelig alt hvad du vil - der er sikkert mange andre der er i tvivl om det samme.

Dem der hører til afvisningsprocenten hører også til afslutningsprocenten. Afslutnings% er fuldstændig ligeglad med hvor mange sider der er set, det handler blot om at det er brugerens sidste side. I mit regnestykke ligger jeg netop både de 2200 og de 800 sammen, fordi det både er den ene og den anden gruppe der indgår :) I virkeligheden er det måske upædagogisk at jeg deler det op, da man ikke skal tænke det sådan.

@Jon: Tak for de pæne ord :) Og ja, det kan man da forstå :)

Jeg bruger også en svingdør som eksempel: Hvis man har en afvisningsprocent på 60% så er det lidt så som så hvor kritisk det er. Men forestil dig at du har en fysisk butik med en svingdør, hvor der kommer 10 ind, men 6 af dem fortsætter rundt og smutter ud. Hvis du stod i butikken og så det, så ville du jo løbe hen og hive i folk og gøre en masse for at få dem til at blive.

Er kommentaren brugbar? 0 0
stophash.dk   den 06-10-2010 kl. 19:41

Ref: Afvisningsprocent er noget der bør holdes lavest muligt, da det indikerer at sitet stinker så brugerne smutter med det samme igen (som Avinash  så præcist beskriver det: "They Came, They puked, They Left")

Forklaringen på "Afvisningsprocent" kan vel også være, at  sitet er blevet scannet af en "robot" for information ? Det indikerer mine afvisningsprocenter, der ofte kommer fra lande som Polen, Lithauen, Rusland, Spanien og Grækenland. Desuden har min udbyder angivet det som mulig forklaring ...???    

Er kommentaren brugbar? 0 0
www.shakk.dk   den 06-10-2010 kl. 22:45

godt indlæg - tak for forklaringen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Marcel Fuursted   den 07-10-2010 kl. 09:22

@stophash.dk: Analytics tæller ikke bots og crawlers med i deres statistik - og hvis det så endelig var en crawler er der ikke så stor sandsynlighed for at denne ville gå ind på den ene side og forsvinde igen. Crawlers følger nemlig alle de links de kan komme til for at få så meget indhold med tilbage til "mothership" :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
stophash.dk   den 07-10-2010 kl. 15:05

Tusinde tak Marcel - "Bots" = det jeg kalder "robotter" ?? og "Crawlers" en variant af samme ?? :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Marcel Fuursted   den 07-10-2010 kl. 15:32

Det er det samme, ja :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker   den 07-10-2010 kl. 15:47

@Stophash: Det er trist at det er det bedste han kan finde på som forklaring. Der er mange der gerne vil sige de ved en masse om Google Analytics, men ikke helt gør det, så hav gerne et kritisk syn på svar rundt omkring.

Ift. dine mange udenlandske besøg - så kan du vælge et de andre lande i rapporten over lande, og bruge dropdown menuen til at finde ud af hvordan de fandt dit site. Måske du finder interessante ting, som fx nogle søgeord hvor du ranker godt i udlandet :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Marcel Fuursted   den 07-10-2010 kl. 15:52

Tæller Analytics crawlers (hvis det er mig du hentyder til i 3. person)?

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker   den 07-10-2010 kl. 16:00

@Marcel: Oh, sorry hvis mit svar ikke var så præcist. Jeg henviste til "Desuden har min udbyder angivet det som mulig forklaring...", altså udbyderen :-)

Du har helt ret, så derfor kommenterede jeg ikke på spørgsmålet :)

Er kommentaren brugbar? 0 0
Marcel Fuursted   den 07-10-2010 kl. 16:04

Aaah... Det var bare fordi du skrev "han" :) Synes også det lød mærkværdigt at det skulle være anderledes og at du ville skrive om mig i 3. person :D

Tak for et godt indlæg iøvrigt ;)

Er kommentaren brugbar? 0 0
info@stophash.dk   den 07-10-2010 kl. 17:21

Tusinde tak begge for jeres svar. Jeg er virkeligt amatør men forsøger desperat at finde rundt i junglen af muligheder. Desuden aner jeg ikke hvor jeg finder den "analytics" site hvor jeg kan lave en dropdown og chyecke søgeord - jeg får den bare på mail 1 x ugentlig *ler venligt*

Men det er ok for nu - jeg kan jo benytte dette site for absolut sobre, kvalificerede og (tak) meget tålmodige svar.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Jesper Jørgensen   den 07-10-2010 kl. 21:26

@Stophash

Uanset om der er et menneske eller en crawler bag, er der to ting der skal være på plads for at Google Analytics kan regsiterer et besøg korrekt:

1) Browseren skal understøtte javascript. Uden javascript registreres absolu intet i Google Analytics.

2) Browseren skal understøtte cookies. Uden cookie understøttelse vil hver sidevisning blive registreret som et enkeltside besøg som altså tæller med i afvisningsprocenten.

Langt de fleste crawlere understøtter ingen af delene, omend det er teknisk muligt. Dette er grunden til at det er usandsynligt at det er crawlere der står bag. Da du kun har en side på engelsk er det naturligt at besøgende der lander på denne, kun ser en side.

Uanset hvad vil jeg anbefale at du til dine daglige formål opretter en profil hvor du kun kigger på trafik fra Danmark

og ser bort fra de udenlandske besøg, medmindre de har interesse for dig.

Er kommentaren brugbar? 0 0
stophash.dk   den 07-10-2010 kl. 21:42

tak :) med min ene engelske side tænkte jeg oprindeligt, at der også var a la "ambassade unger" med fortvivlede forældre ...men, kan være jeg skal slette den igen :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
ucar   den 12-10-2010 kl. 00:10

Hej,

Tak for dit indlæg. Analytics er ikke altid det nemmeste og især pga at Google har opfundet sine egne KPI og kriterier for hvad og hvordan de måler dem. Jeg mangler flere gange en mulighed for at sætte parametre op. Eksempelvis ville det være rart at kunne definere en afvisningsprocent ift. et sæt sekunder man selv sætter op. Alle sider er jo ikke ens og skal ikke læses på samme måde. Det gælder iøvrigt for flere af deres måle parametre.

VH

Haydar

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kristian Konradsen   den 27-07-2012 kl. 09:45

Hej Jacob,

Mange tak for et rigtig godt indlæg. Stod lige her til morgen og kunne ikke finde ud af forskellen på ovenstående, så dit indlæg hjalp en del.

Du skrev for et par uger siden på twitter, at jeg havde opsat sporing på mine udgående klik, hvilket betød, at min afvisningsprocent ikke var korrekt, da de udgående klik talte med som en sidevisning (eller noget i den stil).

Betyder den samme sporing så også, at min afslutningsprocent ikke er korrekt eller burde den være fin nok?

På forhånd tak.

Er kommentaren brugbar? 1 0
webanalytiker   den 30-07-2012 kl. 16:18

@Ucar: Du kan godt påvirke bounceraten på baggrund af tid på siden. Du skal bare selv registrere en event efter et vist antal sekunder. Det kan du læse mere om bl.a. her: http://analytics.blogspot.dk/2012/07/tracking-adjusted-bounce-rate-in-google.html

@Kristian: Din bouncerate er i al fald ikke ud fra den sædvanlige definition, da brugerne godt kan stå til ikke at have bouncet, selv om de kun har set en side og så klikket væk.

Mit bud er at din afslutningsprocent er meget lav på mange sider, da "afslutningen" tilskrives registreringen af klikket. Så umiddelbart tænker jeg at den også er ret påvirket af måden du sporer på.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Stine G   den 08-01-2013 kl. 13:37

Hej Jacob,

Sikke en god forklaring! Særligt er jeg vild med dine forslag til omdøbning af de to udtryk, for de giver så meget mere mening end de nuværende.

Jeg har et spørgsmål:

Når man har et website, der ikke er en webshop - dvs. besøget kan ikke munde ud i et (sporbart) salg (kunderne kan ringe på et tlf. nr. og bestille en tid) - så behøver en høj "enkelsidebesøg-procent" vel ikke nødvendigvis at være dårlig?

Mvh Stine

Er kommentaren brugbar? 1 0
webanalytiker   den 08-01-2013 kl. 13:50

Hej Stine

Tak for din kommentar!

Siden jeg skrev indlægget har Google faktisk haft omdøbt afvisningsprocenten til "enkeltsidefrekvens", men det var kun i en periode, nu hedder den igen afvisningsprocenten.

Du har helt ret i at der kan være tilfælde hvor en bouncerate ikke nødvendigvis betyder noget skidt. Generelt handler det om hvad målet på dit site er, og om brugeren kan nå at udføre dette uden at se flere sider.

Du kan også læse mere om afvisningsprocenten i mit indlæg "Er din bouncerate god": http://www.amino.dk/blogs/webanalytiker/archive/2012/07/31/er-din-bouncerate-god.aspx

Er kommentaren brugbar? 2 0
Stine G   den 09-01-2013 kl. 10:54

Hej Jacob,

Tak for svaret for henvisningen til din artikel - den vil jeg kigge nærmere på :)

Mvh Stine

Er kommentaren brugbar? 1 0
Nicklas   den 15-06-2015 kl. 11:57

Det er noget tid siden dette indlæg blev skrevet, så meget kan have ændret sig. Jeg sidder dog med en side, hvor % afslutninger er lavere end afvisningsprocenten.

Det burde vel ikke kunne lade sig gøre?

I et tilfælde har jeg en afvisningsprocent på 100 %, men en afslutningsprocent på 36,21 %. Hvad foregår der?

Er kommentaren brugbar? 1 0
webanalytiker   den 15-06-2015 kl. 16:48

@Nicklas: Som tiden dog går. Der er lavet rigtig mange ændringer, men lige her er begreberne de samme (dog kan afvisningsprocent blive påvirket af events)

Eksemplet du nævner kan sagtens lade sig gøre. Afvisningsprocenten handler om dem der lander på siden, dvs. alle der starter hele deres besøg på den side forlader sitet med det samme igen.

Afslutningsprocenten handler om dem der ser siden i løbet af besøget, og om de så forlader sitet. Dvs. der kan være en masse der starter på forsiden og så besøger den pågælddende side bagefter. Nogle forlader sitet og andre gør ikke, og dermed får du en afslutningsprocent på 36%.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Nicklas   den 16-06-2015 kl. 07:19

Mange tak!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikael   den 17-05-2018 kl. 09:42

Hej Jacob

Jeg ved at det er et gammelt indlæg, men stadig super relevant.

Pt. sidder jeg og kigger i GA for en webshop og fra det du skriver herover, så undrer jeg mig fordi:

1) GA viser at /basket/ har en afvisningsprocent på 63%

2) GA viser at /basket/ har en afslutningsprocent på 10%

Som jeg forstår det (fra det du har beskrevet), så:

ad 1) 63% har kun set /basket/ - Det virker super Usandsynligt

ad 2) 10% falder fra ved /basket/ og går ikke videre i købsforløbet - virker sandsynligt

----

Hvad glemmer jeg eller hvad misforstår jeg?

Mvh. Mikael

Er kommentaren brugbar? 1 0
webanalytiker   den 18-05-2018 kl. 22:39

Hey Mikael

Yes, intet er ændret på den front :)

1: yes, 63% af dem der starter på kurven forlader den med det samme. Det vigtige her er at holde det op mod entries (eller på dansk Indgange). Det der undrer mig mest her er at det er et skævt tal. For der er formentlig få der lander der, måske folk der har bookmarket kurven eller lign.

2: Det er ikke kun om de går videre i flowet, men om det er den sidste side de ser. Så du kan godt have at 60% går videre, 10% afslutninger, og så går de sidste 20% retur til produkterne inden de forlader sitet.

Ellers smid mig en mail, så kan jeg lige hjælpe dig :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jacob skriver


Hvor godt går det egentlig med din shop?

Hvad er godt og skidt?

Er det kun dig der er gået ned i trafik?

Få svar på alle spørgsmålene med Webshopindeks. Flere end 250 webshops er allerede med - er du? Tilmeld dig her.

Sådan tjener du på AdWords

Lær hvordan du effektivt skaber bedre resultater med din AdWords annoncering. Min nye bog er fyldt med anbefalinger. Bogen indeholder blandt andet en fyldestgørende guide til Google Shopping opsætning.

Hent en gratis udgave her.


Webjuice på de sociale medier

  


Jacob på Twitter

Hvis du vil have besked når Jacob og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer