Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er forskellen på afvisningsprocent og afslutningsprocent?

6.559 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 October 2010

Et spørgsmål jeg ofte får er "Hvad er forskellen på afvisningsprocent og afslutningsprocent?". Det kan forlænges med udsagn om at når de to tal lægges sammen, så giver det ikke 100%, og hvordan kan de være forskellige?

Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg gerne vil besvare så læserne her på bloggen kan fokusere på at optimere end at gruble over de to begreber. For at forstå forskellen vil jeg gerne først forklare hvad de to begreber egentlig betyder, og derefter tager vi lige et eksempel.

Hvad er afvisningsprocent?

Afvisningsprocent kan kort og godt forklares som

"Andelen af besøg, hvor brugerne kun ser én side"

Dvs. når du ser på Topindhold i Google Analytics, og kigger på afvisningsprocenten, så handler det om de besøg der STARTEDE på den side. For de så kun den ene side.

Hvis du bruger hændelsessporing (event tracking), så skal du være opmærksom på at dette også påvirker afvisningsprocenten. Bruger du det ikke, så tænk ikke mere over det :)

Overvej at kalde afvisningsprocenten for "enkelsidebesøg-procenten" fremover, så er definitionen ganske let at huske.

Afslutningsprocenten - hvor besøget ender

Afslutningsprocenten derimod er noget helt helt andet. Det drejer sig om hvor mange, der ser en side og forlader sitet på den pågældende side. Mere præcist:

"Andelen af de besøg, hvor den pågældende side bliver vist, og hvor siden er den sidste i besøget"

Afslutningsprocenten er altså noget helt andet, for brugerne kan have set 20 sider i det pågældende besøg, men vælger at afslutte besøget på denne side. Overvej at kaldet afslutningsprocenten for "sidste-side-procenten" fremover, for så er det egentlig ganske logisk hvad det drejer sig om.

Forskellen mellem afvisninger og afslutninger

Der er altså tydelig forskel. Afvisningsprocent er noget der bør holdes lavest muligt, da det indikerer at sitet stinker så brugerne smutter med det samme igen (som Avinash så præcist beskriver det: "They Came, They puked, They Left"). Afslutningsprocenten er på ingen måde lige så kritisk, for brugerne skal jo væk fra sitet igen.

Eksemplet

Lad os tage et eksempel: Dette blogindlæg har 10.000 sidevisninger (jaja, jeg tror på det ;) ). Ud af de 10.000 starter 1.000 af dem på siden, og 800 af dem forlader sitet med det samme igen - de kom kun for at læse Analytics historier. Ud af de resterende 9.000 smutter 2.200 væk fra sitet herfra. De har hygget sig på forummet, læst en masse og vælger at afslutte besøget her.

Det betyder at afvisningsprocenten for denne side er 80% (800/1000*100) og afslutningsprocenten er på 30% ( (2200 + 800)/10.000*100)). De 2200 var dem der havde set andre sider og smuttede herfra, og de 800 var dem, der kun så den ene side, men uanset hvad, så var dette deres sidste side.

De to tal er altså vidt forskellige tal, og skal ikke sammenlignes, lægges sammen eller på anden måde maltrakteres.

Gav det en forståelse for forskellen og hvordan tallene skal tolkes?

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jacob blogindlæg Skriv dig op