Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs vinentusiasten Winery.dk – Forretningenside og –grundlag (part 2)

Winery.dk – Forretningenside og –grundlag (part 2)

1.136 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 July 2009

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE

I mit første  indlæg (25. Juli 2009) gav jeg en overordnet beskrivelse af mit webshop projekt. I dette indlæg vil jeg gå mere i detaljer om idegrundlaget og opstarten.

Oprindeligt havde jeg fået ideen til at starte vinimport, ved at læse en artikel i Berlingske der beskrev,  hvor enkelt det var at importere vin. Så da jeg stod overfor igen at skulle besøge Californien, blev det, ved en kombination af ønsket om at starte en webshop og problemet med at bringe vin med hjem fra USA, startskuddet til mit webshop og vinprojekt.

Vine fra Californien er ikke de mest udbredte i Danmark.  Det danske vinmarked er delt mellem tre store importører med 80% af markedet og ca 1500 små importører og restauranter, der deles om de resterende 20% - der drikkes ca 260 millioner flasker vin om året til en gennemsnitspris på ca. kr. 44.

Omkring 3% af vinene der sælges i Danmark kommer fra USA – og 90% af amerikanske vine kommer fra Californien - primært fra North Coast,  der omfatter de mest kendte AVA’er (vindyrkningsområde i USA) , som Napa Valley, Sonoma Valley, Russian River og Dry Creek.

De større leverandører improterer vine fra de store producenter i Nappa og Sonoma, og der er kun en håndfuld importører (9. juni 2009 by hipsomhap) der har specialiseret sig i vine fra mindre vingårde i Californien. Men der kan selfølgelig forventes  en stor konkurrence fra de ca. 35% af vinen, der importeres fra den ’øvrige nye vinverden’ – Chile, Australien, Sydafrika og Argentina. Specielt da amerikanske vine generelt ligger i den dyrere ende af skalaen – gode vine fra de små vingårde i Californien fås fra $10 op til $80 – og den danske salgspris skal omregnes til kr. med en faktor 10 (fragt, told, afgifter og moms) – så udsalgspriserne vil ligge noget over hvad danskerne normalt betaler for en flaske vin.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE

Jeg ville finde et begrænset antal leverandører, da det var vigtigt for mig at skabe en  personligt kontakt til de lokale vinproducenter, for at sikre kvalitetsniveauet - at dyrkning og produktion sker efter bæredygtige og gerne økologiske proncipper samt at smagen på vinene er i top. - Jeg ville gerne importere bæredygtige kvalitetsvine som jeg selv synes om.

 

Jeg valgte at koncentrere mig om at finde leverandører i et meget begrænset område af Californien, hvor der ikke var så mange dansk importører, og bl.a. inspireret af filmen ’Sideways’ faldt valget på Santa Barbara County i det sydlige Californien med AVA’erne Santa Rita Hills, Santa Ynez Valley og Santa Maria Valley samt ’danskerbyen’ Solvang (derom mere i et senere indlæg).  

Næste punkt var firmanavnet – jeg ville finde et navn der er let at huske, som leder tanken hen på amerikanske vine samt signalerer webshop - valget faldt på ’winery.dk’ og slogan: smagen af Californien.

Jeg fik winery.dk registrert og cvr-nummer hos erhvervs- og selskabsstyrelsen, fik de nødvendige dokumenter til import af vin udfyldt på virk.dk og godkendelse fra Skat,  samt www.winery.dk registretet hos DK-Hostmaster. Således var det formelle på plads til start af import og salg via webshop.

Jeg var på forhånd klar over at dette forretningskoncept ikke ville medføre den store omsætning eller høje avancer, da de californieke vine jo ligger i et noget højere prisleje end hvad danskerne normalt betaler for en flaske vin.  Så det var vigtigt at begrænse startomkostningerne til webshop samt holde driftomkostninger (primært markedsføringen) nede på et niveau, så der ikke blev det store driftmæssige underskud. I næste indlæg vil jeg beskrive tankerne omkring valg og opbygningen af webshop.

I de følgende indlæg vil jeg bl.a. beskrive aktiviteterne for at få varer på hylderne, samt erfaringer med netværk og forskellige markedsføringstiltag – Google Adwords, søgemaskineoptimering, banner, annoncer i trykte medier, omtale i pressen/vinspalter, webshop portaler, herunder Fion.dk og livsstilsbasen.dk samt Google Analytics.

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når <slettet> skriver Skriv dig op