Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs SANDGAARDS BLOG Kundeklausuler er mere målrettede end konkurrenceklausuler

Kundeklausuler er mere målrettede end konkurrenceklausuler

1.840 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 August 2015

I fortsættelse af forrige uges indlæg om konkurrenceklausuler gennemgår vi i denne uge kundeklausuler

 

Artiklen om konkurrenceklausuler findes på dette link: http://www.amino.dk/blogs/viborgln/archive/2015/08/11/konkurrenceklausuler-koster-kassen.aspx

En kundeklausul skal forhindre, at en funktionær ansættes hos eller udfører arbejde for specifikke kunder, leverandører og tilsvarende efter, at ansættelsesforholdet er tilendebragt i din virksomhed.

En kundeklausul retter sig altså mod funktionærens samarbejde med bestemte samarbejdspartnere. Kundeklausulen er specifik og har ikke som konkurrenceklausulen til formål generelt at forhindre medarbejderen i at udføre konkurrerende aktiviteter. Man kan sige, at kundeklausulen er mindre belastende og byrdefuld for begge parter, og i mindre virksomheder vil man ofte undgå, at medarbejderen får arbejde hos ens nærmeste konkurrent.

Reglerne om kundeklausuler for funktionærer blev indført i funktionærloven den 15. juni 1999.

I 2009 blev der indført lovgivning omhandlende job- og medarbejderklausuler, hvis formål var, at sikre medarbejderen åbenhed og egentlig kompensation i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren havde indgået en begrænsende aftale med en kunde, som medarbejderen ikke havde kendskab til.

Sagt firkantet: kan man lige så godt benytte sig af en konkurrence- eller kundeklausul, hvis man ønsker at sikre sig effektivt; idet job- og medarbejderklausuler tager sigte på stort set det samme.

Indgåelse af kundeklausul
Kundeklausuler skal aftales mellem dig og funktionæren. Du kan ikke alene pålægge funktionæren en klausul uden dennes samtykke.

Eksempel på en kundeklausul

”Det er medarbejderen forbudt i 1 år efter sin fratræden direkte eller indirekte at være beskæftiget med kunder, leverandører og andre forretningsforbindelser, der indenfor det sidste år før medarbejderens fratræden har været betjent af medarbejderen eller som fremgår af den til enhver tid værende kunde- og leverandørliste i virksomheden. Som kompensation for denne forpligtelse modtager medarbejderen et vederlag svarende til 50 % af månedslønnen pr. måned klausulen er gældende i h.t. funktionærlovens § 18 a. Såfremt medarbejderen får andet passende arbejde, kan lønnen fra dette arbejde modregnes i kompensationen. Ved overtrædelse af denne klausul er medarbejderen,  udover almindeligt erstatningsansvar,  forpligtet til at betale en konventionalbod svarende til 6 måneders løn på tidspunktet for fratrædelsen. Dette gælder for hver gang, at overtrædelsen måtte finde sted. Betaling af bod medfører ikke klausulens bortfald. Overtrædelser kan imødegås med fogedforbud uden sikkerhedsstillelse.

Betingelser for at aftale en kundeklausul
En kundeklausul kan indgås med en funktionær, selvom funktionæren ikke varetager betroet stilling. Der skal betales kompensation på samme måde som for konkurrenceklausuler. Der skal dog ikke betales engangskompensation, men alene månedsvis betaling i den periode, hvor forpligtigelsen gælder.

Kompensation
En funktionær har ikke krav på kompensation for både en konkurrence- og kundeklausul. Får en funktionær kompensation for en konkurrenceklausul, har funktionæren således ikke krav på kompensation for kundeklausulen efter reglerne i funktionærloven.

Anciennitetskrav
Der gælder de samme anciennitetskrav for kundeklausuler aftalt efter den 15. juni 1999 for funktionærer som nævnt under konkurrenceklausuler.

Kundeklausuler, der er indgået efter den 15. juni 1999, kan gøres gældende i forhold til kunder og andre forretningsmæssige forbindelser, som din virksomhed har haft forretningsmæssig forbindelse med inden for de seneste 18 måneder før opsigelsestidspunktet. Det er en betingelse, at funktionæren enten selv har haft erhvervsmæssig kontakt med kunderne m.v., eller at du har udleveret en kundeliste til funktionæren inden opsigelsestidspunktet. Listen skal være udleveret med en tilkendegivelse om, at de anførte kunder skal være omfattet af kundeklausulen.

Opsigelse og modregning af kundeklausul
Reglerne om opsigelse og modregning er stort set ens for konkurrence- og kundeklausuler. Der er dog ikke noget krav om et mindstebeløb for kompensation ved kundeklausuler. Det betyder, at hvis funktionæren alene har påtaget sig en kundeklausul, skal du ikke betale kompensation for en periode, der er længere end opsigelsesvarslet af kundeklausulen. Det samme er tilfældet i relation til modregning af medarbejderens indtægter fra andet ’passende’ arbejde. Modregning kan ske med virkning allerede fra den første dag, funktionæren oppebærer en anden indtægt.

Husk at man kan få udarbejdet en kundeklausul hos Bluegardens personalejurister for 895 kr. excl.moms. Hvis klausulen skal med i en ny ansættelseskontrakt, er den samlede pris kun 1.875 kr. Abonnementsprisen for Personaleguide starter allerede ved 62 kr. månedligt.

I næste uge gennemgår vi markedsføringslovens regler f.s.v. angår erhvervshemmeligheder jfr. § 19 under overskriften: Kan vi anvende markedsføringsloven til at beskytte os mod unfair konkurrence?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Magne skriver Skriv dig op