Facebook får gratis reklame for millioner – men nu er det slut i Frankrig.
Alle ved at Facebook tæppet har sænket sig over alle lande, og man regner med at de snart runder 1 mia brugere.
Vi lever i en digital tidsalder, hvor brugere er magt/penge. Alt er efterhånden digitalt, og social media er blevet det store hit, specielt med Facebook i den massive gule føre trøje.
Facebook bliver nævnt alle steder – da det er blevet alle mands eje. Det er i og for sig også i orden, da de jo har lavet et unikt produkt som vi alle bruger.
DER HVOR DET BLIVER ET PROBLEM er når media som Danmarks Radio som er non kommerciel nævner Facebook i flæng både, på TVfladen – Radioen og nettet, hele tiden. Det er voldsomt konkurrence forvridende, og gør livet svært for en masse danske virksomheder/media, der ville hugge deres højre arm af for at få al den markedsføring og eksponering.
Et lille eksempel. Mads og Monopolet (som for øvrigt er et super program) der bruges Facebook flittigt og nævnes ofte i løbet af de 3 timer programmet vare om lørdagen.
Programmet har ca. 800.000 lyttere, forstil jer hvad det ville have kostet at købe sig til den slags reklame, og ikke nok med det, så er det jo ikke bare reklame, for Facebook bliver jo også ubevidst anbefalet af Monopolet, da de bruger det. Og bruger trendsættere/kendte noget, vil alle andre også gerne bruge det. Tror i Thorborgs servere vil komme på overarbejde hvis Mads Steffensen, sagde ” Følg vores debat, i dag på Amino.dk”
En anden ting der skal nævnes her, er at vi danskere bruger 66% af vores online tid på ikke danske sites, Facebook – Google – youtube MSN/hotmail mm. Tror i at disse virksomheder betaler virksomheds skat i Danmark lige som vi andre. NEJ VEL…. For at give et eksempel så betalte Google i 2009 1,3 mio i Dansk skat…. Og hvad mon de omsatte for, ja ca, 1 mia.
Jeg siger ikke at google snyder på nogen måder, de bruger bare de regler om skat der nu en gang er lavet, jeg siger bare at vi virkeligt gør det svært for os selv.
MEN MEN der er lys forude, nu har den franske radio- og tv- myndighed CSA forbudt nyhedsværterne på nationalt media at nævne Facebook, med begrundelse om det er konkurrenceforvridende, CSA talsmand Christine Kelly siger ” Hvorfor give Facebook, som er flere MIA, dollar værd en fordel, når der er andre sociale netværk der kæmper for at blive anerkedt” Og hertil kan jeg kun sige BRAVO – Stop med at bruge vores licenspenge på at markedesfører Facebook. Brug nu jeres egen Dr.dk side.
Hvad synes du, er det et politisk indgreb der er brug for? Eller DR der skal være selvregulerende og få det stoppet? Eller er det bare sådan markedet er?
Tim