Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Thomas Friis Nielsen´s blog 5 fælder du skal undgå, når du stifter selskab i Dubai

5 fælder du skal undgå, når du stifter selskab i Dubai

923 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 January 2022

5 fælder du skal undgå, når du stifter selskab i Dubai

 

Der er mange gode grunde til at stifte et selskab i Dubai. Den vel nok bedst kendte grund er, at der ikke er nogen selskabs- eller indtægtsskat. Dog vejer det købestærke kundegrundlag i Dubai samt den minimale administration og rapportering også højt for de fleste, når de vælger at stifte et selskab i Dubai.

På trods af disse gode grunde til at stifte et selskab, er det vigtigt, at du er opmærksom på ikke at falde i de 5 fælder, som jeg gennemgår herunder, når du stifter dit selskab i Dubai. 

1 – Valg af rådgiver

Hvis det er din første gang til at stifte et selskab i Dubai, så er det vigtigt, at du vælger din rådgiver med omhu.

 

Da stiftelsesprocessen og selskabsformen er væsentlig anderledes end den danske, så er det vanskeligt for dig at vurdere, hvorvidt den rådgivning, som du modtager er korrekt. Det er derfor vigtigt, at du laver et baggrundstjek af den rådgivningsvirksomhed, som du overvejer at anvende, og at du har tillid til din rådgiver.

 

Der er desværre mange særligt lokale rådgivere, som primært er gode meget overbevisende sælgere, men ikke efterfølgende viser sig at være gode til at rådgive om valget af selskabsform eller til at guide dig igennem stiftelsesprocessen. Hvis du er uheldig, ender du med at have betalt for en licens, som du efterfølgende ikke kan bruge, eller at bankerne ikke vil lade dig åbne en konto til dit selskab. Det hænder desværre også ofte, at rådgivningsfirmaet er vanskeligt at komme i kontakt med efter, at du har betalt for licensen til dit firma. Da selskaberne forsøger at sælge så mange licenser, som muligt er der desværre ikke så stor fokus på de kunder, som allerede har betalt.

 

De færreste af rådgivningsfirmaerne har medarbejdere med en juridisk baggrund, så deres rådgivere har oftest ikke kendskab til de regler, der gælder for selskaber i Dubai og resten af UAE, men kan kun give overfladiske svar på spørgsmål vedrørende det selskab, som du er ved at stifte. Derudover bliver den endelig pris desværre også oftest højere end den pris, som du oprindeligt blev præsenteret for.

 

Det vigtigste valg som du skal træffe, når du skal starte virksomhed i Dubai eller resten af UAE, er således valget af din rådgiver.

Here's why it's the right time to relocate your family and business to Dubai  - Gulf Business

2 – Valg af selskabsform

 

En anden faldgruppe som du skal undgå, når du stifter et selskab er at stifte et selskab, som ikke passer til den forretning, som du ønsker at drive.

 

Det kan fx ikke anbefales at stifte dit selskab som et free zone-selskab i Fujairah, hvis du ønsker at sælge tasker i Downtown Dubai, da dette som udgangspunkt kræver et mainland company. På den anden side så kan det heller ikke anbefales at stifte et mainland selskab, hvis du blot ønsker at sælge varer eller serviceydelser uden for Dubai, da dette kan gøres billigere og nemmere med et free zone-selskab.

 

Valget af selskabsform bør din rådgiver dog kunne hjælpe dig med, såfremt du forsyner ham med detaljerede oplysninger om din virksomhed.

 

3 – Valg af forretningsaktivitet

Uanset om du vælger at stifte et mainland selskab eller et free zone-selskab, så skal du vælge en eller flere forretningsaktiviteter til dit selskab. Aktiviteterne skal passe på den form for forretning, som du skal udøve igennem dit selskab.

 

Valget af forretningsaktivitet er vigtig, da staten kan udstede bøder til dit firma, såfremt du handler uden for din forretningsaktivitet. Desuden kan det være vanskeligt at få en bankkonto, såfremt selskabets aktiviteter ikke svarer til den type forretning, selskabet reelt udøver. Det kan være et plus at have et free zone-selskab, hvis man ønsker at udøve flere forskellige typer forretning, da valgmulighederne når det kommer til aktiviteter er mere fleksible for free zone-selskaber.

 

Igen bør du kunne undgå at lave et forkert valg, hvis du har valgt en god rådgiver og forsyner denne med de rigtige information om din virksomhed.

 

4 – Bankkonto

Før du vælger, hvorvidt dit selskab skal kunne udstede opholdsvisum (kaldet residence visum) til Dubai og resten af UAE, skal du overveje, hvorvidt du ønsker en lokal bankkonto til dit selskab.

 

Dette skyldes, at det som udgangspunkt ikke er muligt at få en bankkonto, hvis ingen af ejerne af firmaet har residence visa til UAE. Det kan således indebære ekstra omkostninger og meget tidsspilde, hvis man ikke tænker på dette, inden man starter stiftelsesprocessen.

 

Derudover skal du undersøge, hvorvidt din rådgiver er i stand til at hjælpe dig med at få åbnet en bankkonto til dit selskab. Mange rådgivere kan kun præsentere deres kunder for bankrådgivere, hvilket ikke er ensbetydende med, at dit selskab får en bankkonto.  Andre rådgivere oplyser, at det ikke er muligt for dit selskab at få en bankkonto, medmindre du stifter et af de dyrere typer selskaber igennem dem. Det er dog ikke korrekt. Der er rådgivere, som har specialiseret sig i at åbne bankkonti for stort set alle typer selskaber.

 

Det anbefales derfor, at man vælger en rådgiver, som er specialiseret i at åbne bankkonti, hvis man skal bruge en bankkonto til sit free zone-selskab. Det er ærgerligt, hvis man vælger en dyrere og mindre fleksibel selskabsform end man behøver, hvis der ikke er grund til det.

Financial statements compilation service | Abdelhamid & Co Certified Public  Accountants & Auditors

 

5 – VAT-registrering

Endeligt skal man være opmærksom på at få tilmeldt sin virksomhed til VAT hos skattemyndighederne i UAE, hvis ens virksomhed overskrider de fastsatte omsætningsgrænser.

 

Der er mange virksomhedsejere i Dubai, som ikke har tilstrækkeligt kendskab til VAT-reglerne i UAE og derfor får store bøder af myndighederne for ikke at overholde reglerne. Fx har de fleste virksomhedsejere misforstået, hvilken del af selskabets omsætning, der skal medregnes, når man skal afgøre, hvorvidt omsætningsgrænsen er overskredet. Det kan desværre resultere i ærgerlige og relativt store bøder.

 

Det er derfor vigtigt, at man sætter sig godt ind i reglerne, når man starter virksomhed i Dubai eller får en rådgiver til at hjælpe sig med at få styr på VAT-reglerne.

 

Såfremt man får en rådgiver til at hjælpe sig med VAT-reglerne, er det vigtigt, at man er sikker på, at denne vitterligt kender reglerne og ikke kun har et overfladisk kendskab hertil. Desværre har de fleste lokale rådgivere kun kendskab til omsætningsgrænsen, men ikke til hvilke salg som skal medregnes, når man skal udregne den omsætning, der afgør hvorvidt man har nået omsætningsgrænsen, og dermed skal registrere sig til VAT.

 

-oo0oo-

 

Som det fremgår af denne artikel er der således en række forhold, som det er vigtigt, at man er opmærksom på, når man kaster sig ud i at stifte et selskab i Dubai. Er man det, så kan man derimod nyde godt af de mange fordele, der er forbundet med at have et selskab i Dubai.

 

-oo0oo-

 

 

Såfremt du overvejer at stifte selskab i Dubai, så er du velkommen til at kontakte os i Friis Advokatfirma. Vi har igennem en årrække bistået danskere med at stifte selskab i Dubai. Udover selve stiftelsen af selskabet hjælper vi dig også med at få indsigt i de vigtigste regler, som man skal være opmærksom på, når man driver forretning i Dubai. Vi kan træffes på telefon +971 58 531 6002 og på denne mailadresse: Kontakt@friisadvokatfirma.dk. Du kan også læse mere om os her: Friisadvokatfirma.dk.

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere