Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Stine Mynster fra Mynster PR Hvordan henvender jeg mig til MetroXpress?

Hvordan henvender jeg mig til MetroXpress?

2.483 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 September 2014

Hvad virker godt? Og hvad skal jeg undgå, når jeg laver min pressemeddelelse?

Jeg har selv en ganske god formodning, men hvem er bedre til at svare på dette end journalisten selv? I mine seneste to blogindlæg har jeg interviewet Ekstra Bladet og Børsen, men i denne uge gælder det journalist Bo Weile fra MetroXpress.

Hvor mange pressemeddelelser modtager I om dagen?

Vi modtager over 100 e-mails, hvoraf cirka 10 er pressemeddelelser til fællesindbakken. Dertil kommer alle dem, der ringer og skriver individuelt til de enkelte journalister.

Hvad er de største irritationsmomenter, når vi taler pressemeddelelser?

Når teksten er for flyvsk og ukonkret.

Når man ikke fortæller, hvad journalisten skal vide inden for to minutter. Ofte har vi for travlt til at læse en hel tekst igennem, som ikke fænger os fra starten.

Når pressemeddelelsen er direkte reklame for virksomheden eller et produkt.

Dårligt sprog med for mange fejl. Det vidner om, at man ikke er seriøs.

Hvad virker godt?

En skarpt vinklet historie, der har et klart budskab.

Hos os skal en historie helst indeholde sensation eller konflikt.

Tal eller undersøgelser, gerne noget der vedrører mange mennesker. Jeg er lige blevet kontaktet af et firma, der har fremstillet en tablet mod for tidlig sædafgang. De skrev, at 2 % af danske mænd lider af dette problem. Det lød ikke af meget, men jeg omregnede tallet, og fandt frem til, at der er tale om 200.000 mænd. Og så havde historien pludselig en hel anden relevans. Hvis de selv havde omregnet tallet, havde jeg ikke tvivlet på, om jeg skulle bringe den.

Linker I til virksomheden, hvis I har omtalt den?

Nej stort set aldrig. Kun hvis linket bidrager med noget ekstra information til historien.

Er det en fordel, at historien har været omtalt i andre medier?

Nej, tværtimod. Jeg spørger ofte, om andre har fået den, og er det tilfældet, er vi ikke så vilde for at lave den.

Hvordan henvender en virksomhed sig bedst til dig?

Ring og spørg hvem der sidder med det stofområde, din historie falder inden for. Tal med journalisten eller send pressemeddelelsen direkte til journalisten. Det er bedre at skrive direkte til en journalist frem for at sende til en fælles indbakke. Ring eller skriv igen, hvis du ikke får svar, men lad være med at ringe hele tiden og respektér hvis du får et nej.

Er du tilmeldt et presseudsendelsessystem?

Nej

Ved du, når du møder ind om morgenen, hvad du vil skrive om?

For det meste, ja. Men der kan også opstå noget undervejs. Jeg laver cirka 4-5 historier om dagen.

I mit næste blogindlæg laver jeg en konklusion på min lille research. Glæd dig til at læse de bedste tips fra journalisterne på Ekstra Bladet, Børsen og MetroXpress.

 Følg min blog, så får du automatisk besked, når jeg har skrevet et nyt indlæg.


Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Stine skriver Skriv dig op