Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Kommunikation og PR

Hvordan henvender jeg mig til Ekstra Bladet?

Skrevet af:
11. juni 2014 | 3.604 Visninger | 2 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Stine Mynster fra Mynster PR

Ekspertblogger på Amino om Kommunikation og PR

Hvad virker godt? Og hvad skal jeg undgå, når jeg laver min pressemeddelelse?

Det er spørgsmål, jeg ofte bliver stillet. Jeg har selv en ganske god formodning, men hvem er bedre til at svare på dette end journalisten selv? Over de næste tre blogindlæg kan du læse mine interviews med tre forskellige journalister fra henholdsvis Ekstra Bladet, MetroXpress og Børsen.

I dag er det Niklas Roar fra Ekstra Bladet, der er i fokus. Han skriver primært om rejser og fritid til onlineavisen.
 

Hvor mange pressemeddelelser modtager I om dagen?

På hele avisen modtager vi vel 200 om dagen, hvoraf cirka halvdelen er fra PR-bureauer.

Hvad er de største irritationsmomenter, når vi taler pressemeddelelser?

Når man sender syv tunge billeder med teksten, som fylder alt for meget og tager en million år at downloade. Send i stedet et billede i lille format eller vent med at sende billeder, til vi har vist interesse.

Når virksomheden glemmer, hvem de sender deres historie til. De sender den bredt ud, men tænker ikke på, at Ekstra Bladets læsere ikke interesserer sig specielt for start ups eller investering for at nævne et eksempel. Eller at en forlystelsespark har fået en ny rutchebane. Hvis ikke det er den længste, største eller højeste, så er det ikke den store nyhed for os.

Hvad virker godt?

Når konklusionen er øverst og gerne i overskriften.

Når pressemeddelelsen ikke fylder mere end en side.

Top 10 lister a la ”De mest populære gadgets til rejsen”

Guides som ”Sådan køber du din flybillet online”

Billeder med mennesker på.

Når en pressemeddelelse indeholder fængende rubrik, en undersøgelse, citater og faktaboks.

På Ekstra Bladet vil vi gerne høre om noget, der er overraskende, frækt eller sjovt.

Linker I aktivt til virksomheden, hvis I omtaler den?

Det kommer an på, hvor relevant det er for historien med et link. Vi er påpasselige med at linke, hvis det er virksomheden selv der henvender sig, for så kan det blive for kommercielt.

Er det en fordel, at historien har været omtalt i andre medier?

Nej, ikke hos os. Dog er det ofte nemmere at få en historie i tv, hvis den har været bragt i et skriftligt medie først.

Hvis vi har givet et firma omtale for nylig, er jeg tilbøjelig til at springe over en ny pressemeddelelse fra dem kort tid efter, medmindre historien er banebrydende god.

Hvordan henvender en virksomhed sig bedst til dig?

Det er fint at ringe og så sende pressemeddelelsen bagefter. Jeg læser alle mails, men får ikke altid svaret tilbage, og så er det også ok at ringe for at følge op. Man skal bare ikke kontakte mig igen og igen og da slet ikke begynde at diskutere, hvis jeg har sagt nej til at bringe noget på en historie.

Er du tilmeldt et presseudsendelsessystem?

Nej.

Ved du, når du møder ind om morgenen, hvad du vil skrive om?

9 ud af 10 gange, nej. Det finder jeg ud af om morgenen og evt. i løbet af dagen, hvis der kommer en vigtig historie ind.

Næste gang kan du møde online nyhedsredaktør Christian Venderby fra Børsen. Følg min blog, så får du automatisk besked, når jeg har skrevet et nyt indlæg.

Er du nysgerrig omkring hvem jeg er, så se med her, er netop blevet interviewet til Amino TV.

saxis

Læs også


Kommentarer

Stine Halmind  den 12-06-2014 kl. 16:11

Tak for et nyttigt indblik "bag kulissen"!

Glæder mig til at læse de næste.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Erik Magnethi  den 12-06-2014 kl. 18:13

Fin artikel som highlighter vigtigheden at gennemlæse/tænke sin besked som om man var "modtageren" og lave klare målsætninger for hvad man vil og konstruere målsætning til også at tilfredsstille modtageren, - det er jo "handel".

Er kommentaren brugbar? 2 0
 

Om denne blog


Få besked når Stine skriver


Om Stine Mynster

Stine Mynster arbejder med kommunikation og PR. Via sit firma Mynster PR hjælper hun virksomheder og selvstændige med at få omtale i medierne, og dermed nå ud til tusindvis af potentielle kunder. Stine er uddannet cand. mag. og har i en årrække arbejdet som freelance journalist. Hun ved, hvordan journalister tænker, og kan derfor vinkle historierne, så de fænger mediernes interesse.

Stines passion er content marketing, hvor fokus er på information og tillid fremfor salg. 

Læs mere på hendes hjemmeside www.mynsterpr.dk, og se eksempler på medieomtale, hun har stået bag. Ved tilmelding til nyhedsbrevet modtager du “6 grunde til, at din historie ender i journalistens papirkurv”.

Stine på de sociale medier

      


Lær Stine at kende

Stine er blevet interviewet til Amino TV.

Så hvis du er nysgerrig på hvem Stine er, så hør med.


Stine på Twitter

Hvis du vil have besked når Stine og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her.


Seneste kommentarer