Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Tune Hein om salget af Kjaer & Kjerulf - Det store exit | Saxis.dk

887 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 February 2018


Tune Hein er en anderkendt management konsulent, foredragsholder, forfatter og iværksætter. I 2004 var han med til at sælge Kjaer & Kjerulf, som på det tidspunkt havde over 100 medarbejdere, til amerikanske Right Management. Hør blandt andet:

  • Hvilke udfordringer, der var ved at forhindre handlen
  • Hvordan forhandlingerne foregik
  • Hvordan medarbejderne reagerede
  • Hvordan det er at blive økonomisk uafhængig

Her er et lille udklip af Tunes svar på vores spørgsmål:

Hvad har du lært af processen?

"Hvis jeg skal sige, hvad jeg har lært af det. Så er det på mange, mange forskellige planer.

Jeg har lært af det, at det er en super fed oplevelse. Det er ligesom at få børn eller sådan noget. Altså det der med at sælge en virksomhed, det er kæmpestort. Det synes jeg, det er.

Det er en mega fed ting.

Det er en fed ting at bygge en virksomhed op. Men det er også en mega fed ting, at der er nogen, der gider at købe den.

Jeg har lært noget omkring, at penge gør ikke folk lykkeligere, men sådan en økonomisk frihed, det gør bare, at man sover bedre om natten.

Jeg har lært en hel masse change management omkring håndtering af de her dramaer, udmeldinger og kulturforskelle. Altså der er en kæmpestor ledelsesmæssig, praktisk læring i det.

Jeg har lært noget om forhandlinger og lært noget om, at i virkeligheden, at den største udfordring i sådan nogle forhandlinger, den er faktisk at holde sammen på dit eget hold.

Det er faktisk ikke køberen, modparten, medparten, som er den største udfordring. Det er faktisk at holde fodslag på dit eget hold, er faktisk nok den største udfordring."

 

Hvilke råd har du til personer der overvejer at sælge virksomheden?

"Altså en ting, jeg synes, der hører med, i sådan en salgs overvejelse, det er jo en strategi. Altså man skal ikke kun gøre det for pengenes skyld. Man skal lægge en strategi.

Så man skal lave et salg, der passer strategisk til sin virksomhed - Ellers får man heller ikke særligt meget for den. Så der skal jo være et strategisk match ikke.

Så jeg synes, det er væsentligt at lave et godt strategiarbejde 

Så hvordan kan et salg egentlig løfte din virksomhed, så det ikke kun løfter din privatøkonomi?

Jeg synes, når man overvejer sådan nogle ting, så skal man også kigge på sin egen personprofil.

Man skal overveje, hvorfor er jeg iværksætter?

Er jeg iværksætter af sådan helt forretningsmæssige grunde?

Eller er jeg iværksætter, fordi jeg er et legebarn?

Er jeg iværksætter, fordi jeg er på en mission?

Er jeg iværksætter i mangel af bedre, fordi jeg er utilpasset og kan kun være et sted, hvor jeg selv er chef?

Eller hvad er det egentligt?

Og der tror jeg, det er vigtigt at være opmærksom på sin egen profil, når man går ind i et salg, fordi det vil påvirke dig vidt forskelligt, afhængigt af hvad for en profil du er.

Så for nogen, der er det jo at sælge en baby.

For nogen er det nærmest umuligt at give slip på.

For andre er det jo bare fed business og komme videre, ikke.

Så én ting er at tage din egen personprofil i forhold til salget.

Men det er også at tage din egen personprofil i forhold til, hvad ligger der så bagefter salget?

Og det møder jeg mange iværksættere, som glemmer at tænke over, ligesom hvad er så next step 

Hvad skal du så bagefter?

Så er ideen, at du afleverer noget og så skal lave noget helt andet?

Eller er ideen, at du sælger og så får et andet job? Og har du så tænkt over det andet job?

Er det så et, du vil trives i, og du vil blive glad for?

Der er nogle vigtige ting og overveje der karrieremæssigt og følelsesmæssigt i forhold til sin personprofil."

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Saxis.dk blogindlæg Skriv dig op