En god ven fortalte mig idag om en artikel i en norsk avis, hvor to privatskoler havde benyttet to forskellige tilgange til markedsføring af deres skole.
Den ene, Højskolen i Oslo, havde benyttet sig af online markedsføring (primært adsense) til at få fat i kursister. Den anden, BI, havde benyttet sig af anden traditionel markedføring i aviser, TV osv.
Resultatet understøttede min egen holdning til traditionel markedsføring. Nemlig at markedsføring i TV, blade, radio osv har stor risiko for at være ekstrem ineffektiv. Hovedproblemet er selvfølgelig at det er ganske svært at måle den reelle effekt af sådan markedsføring, og du har absolut ingen garanti for at folk overhovedet er interessede i dit produkt. Man skyder simpelthen med spredehagl i blinde, og håber på at man rammer noget interessant. Problemet er jo bare at haglene er ganske dyre, så reklamefolk skal jo helst inkludere noget diffust ikke-målbart i deres salgstale, nemlig branding...
Nå, men tilbage til artiklens svar på Roundup til traditionel markedsføring og overbetalte reklamebureauer: de nøgne tal.
Højskolen i Oslo modtog 9822 førstegangssøgere til deres kurser.
BI modtog 5750.
BI havde brugt 10 millioner norske kroner på sin traditionelle markedsføring.
Højskolen i Oslo havde brugt..... 50.000 norske kroner på adsense...
Jaja, der kan være andre årsager til disse tal end lige markedsføringsbudgettet og tilgangen, men mon ikke BI benytter sig af online markedsføring næste gang de nærmer sig en indtegningsperiode?