Søgemaskineoptimering!
Det lader til at være det valgte keyword til at beskrive hvad vi laver - os der prøver at få vores klienters hjemmeside til at være mere attraktive i søgemaskinernes øjne. Og det er i hvert fald det ord "man bør" være godt placeret for på Google, hvis man da skal ha' nogen form for kredibilitet som udbyder af søgemaskinerelaterede ydelser. Det lader til at være den udbredte holdning.
Men der er noget ved det ord der nager mig..
Jeg synes optimering indikerer at man for det bedste ud af en eksisterende situation. Overført til vores arbejde, ville det betyde, at man simpelthen KUN arbejder på at gøre KUNDENS side så godt struktureret som overhovedet muligt overfor søgemaskinerobotterne. Men det er jo ikke det vi gør.. For man kan i meget få tilfælde nøjes med at ændre på strukturen af kundens side, og derefter gøre sig forhåbninger om at drøne ind som #1 for diverse attraktive søgetermer. Næ, man bliver nødsaget til at smide nogle saftige links afsted mod kundens side, for at gøre den mere attraktiv. Og er der så længere tale om optimering? Eller er der tale om manipulering?
For mig er sagen klar. Så snart man begynder at fyre links afsted mod en hvilken som helst side, med det formål at få den til at placere sig bedre, er det tale om manipulering.
Søgemaskinemanipulering - det er hvad jeg laver!
En helt anden diskussion er så om gode placeringer for "søgemaskineoptimering" overhovedet er attraktiv at gå efter? Det er jo lidt et fagnørd term. Jeg vil mene, at de fleste udenfor denne søgemaskineverden, aldrig nogensinde ville søge efter "søgemaskineoptimering", hvis de skulle finde et firma til at få deres hjemmeside bedre placeret på Google. Termer som "bedre placeret på Google", "nummer et på Google" osv, ville nok snarere blive tastet ind..
Men jeg kan jo tage fejl. Jeg er jo ikke placeret som #1 for søgemaskineoptimering..
Er det derfor jeg brokker mig?