Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Patrik Lazzarotto Alle taler om linkbuilding - men hvad er et godt link i 2020?

Alle taler om linkbuilding - men hvad er et godt link i 2020?

3.325 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 January 2020

I de fleste af vores SEO-strategier har content den bærende og vigtigste rolle. Men i Danmark har linkbuilding altså stadig en betydelig effekt. Så hvordan vurderer du kvaliteten af et link på en sikker og bæredygtig måde?

Det har vi valgt at lave et dybdegående whitepaper omkring. I dette whitepaper lægger vi alle kortene på bordet og afslører præcis, hvordan vi hos LAZZAWEB skaber resultater for vores kunder med linkbuilding.

Herunder vil du som Amino læser få et uddrag herfra.

Grundstene i et godt link

Links kan opfattes som troværdighedsstempler fra andre hjemmesider, og de har stadig afgørende betydning i forhold til at opnå topplaceringerne på Google.

I de “gode, gamle dage” begrænsede linkbuilding sig udelukkende til et spørgsmål om at få så mange links som muligt. Men i dag handler det i højere grad om kvalitet fremfor kvantitet. Googles algoritme er populært sagt blevet ”kvalitetsbevidst” og kan dermed langt bedre vurdere, hvor meget værdi et link skal tilføre en hjemmeside.

Og svaret er.. 
En blanding af alle tre muligheder. 

Det forholder sig nemlig således, at de algoritmer, der vurderer et links kvalitet, er baseret på de selvsamme principper, som Google bruger til at vurdere netop din hjemmeside.

Sagt på en anden måde: Jo gladere Google er for den hjemmeside, som linker til dig, desto stærkere er linket. Og dette er hjørnestenen i god og sikker linkbuilding.

Ud fra mange års eksperimentering og dataindsamling har vi udarbejdet Linkbuilding Trekanten, som bygger på følgende tre koncepter: 

1) Styrke   2) Relevans   3) Autoritet.

Et link, der kun beskæftiger sig med én af trekantens sider, vil stadig tilføje din hjemmeside værdi. Men et godt link kombinerer alle tre sider. Det vil sige: Jo stærkere, mere relevant og autoritært linket er, desto bedre resultater vil det skabe for din hjemmeside.

I det følgende vil vi gå i dybden med de tre respektive sider af trekanten.

Hvad er et stærkt link?

Styrke refererer til selve drivkraften bag de links, du modtager – og på samme måde er en hjemmesides egen styrke baseret på de links, den selv har.

For at vurdere, hvor stærke hjemmesider (og links) er, bruger Google en algoritme ved navn PageRank. 

Algortimen har til formål at forstå – og sortere – milliarder af hjemmesider, hvilket den som nævnt gør ved hjælp af de links, der sendes frem og tilbage fra hjemmesider.

Hvis du ikke har hørt om PageRank før, kan det skyldes, at Google fjernede den offentlige adgang til scoren i marts 2016. Belægget for dette valg var, “at internettet var blevet mere komplekst, og at have en decideret hjemmeside-score ville forvirre”. 

Der er dog bred enighed om, at den reelle årsag nærmere var, at SEO’er udnyttede systemet til linkbuilding og salg af links.

(Selvom PageRank er skjult fra offentligheden, anvendes den ifølge Gary Illyes stadig bag kulisserne.)

Hvordan fungerer PageRank?

PageRank er som sagt den algoritme, der vurderer hjemmesiders styrke baseret på de andre hjemmesider, der linker til den pågældende hjemmeside.

Nedenfor har vi illustreret en meget simpel version af systemet: 

Som illustrationen viser, “overføres” en hjemmesides stjerner (styrke), når der linkes fra den. Og som du nok godt kan forestille dig, bliver dette udvekslingsforhold ekstremt komplekst, når man tager højde for de mange millioner hjemmesider, der linker frem og tilbage mellem hinanden på hele internettet.

Det afgørende er dog ikke, at du forstår præcis, hvordan algoritmen fungerer.
Det vigtigste er derimod, at du forstår de grundkoncepter, der ligger bag:

1) Når du får et link fra en anden hjemmeside, modtager du nogle af dens “stjerner” – altså styrke.
2) Antallet af stjerner afhænger af, hvor mange stjerner din hjemmeside i forvejen har – altså hvor stærk den er.

Samt en række andre faktorer, som vil blive forklaret i LAZZAWEB's whitepaper: 
Hvad er et godt link i 2020?

I dette whitepaper kan du blandt andet lære om: 

✅ teorien bag “et godt link” – og hvordan du bliver 100 meter-mester. 
✅ hvordan du vurderer kvaliteten af et link. 
✅ hvad du skal fokusere på for at få mest muligt ud af din linkbuilding.
Og så får du endda løbende komplette tjeklister, som du hurtigt kan bruge til at vurdere dine links.

Hent whitepaperet på linket herunder:
https://lazzaweb.dk/whitepaper-linkbuilding-2020/

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Patrik skriver Skriv dig op