FORRETNINGSREJSER I EN JUNGLE AF MULIGHEDER - ebusinesstravel - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

FORRETNINGSREJSER I EN JUNGLE AF MULIGHEDER

Skrevet  23-03-2018 13:44  af  Ole Mortensen 

I en jungle er de fleste farver en eller anden afskygning af grønt. Det samme gælder forretningsrejser over hele verden. Distribution af rejserelaterede produkter er grundlæggende styret af De Globale Distributions Systemer (GDS) Amadeus, Sabre og Travelport samt Travelsky i Kina. Deres grundlæggende teknologi går mere end 50 år tilbage i tiden og var den gang toppen af den teknologiske udvikling.

Hvorfor betyder det noget for dig som forretningsrejsende?

Det betyder at selv om der er tusindvis af rejserelaterede APPS og masser af søgemaskiner til stede på Internettet vil langt de fleste informationer om forbindelser og priser komme fra de samme kerner. Når du bruger Kayak, Momondo eller andre såkaldte Metasearch maskiner vil de i de fleste tilfælde få deres informationer direkte fra luftfartsselskaber eller via mellemhandlere der oftest modtager informationerne fra de globale systemer.

Det mobile net og de sociale systemer har efterhånden overtaget det meste af vores hverdag og det gælder selvfølgelig også rejser. Når du skal finde en rejse bør følgende vurderinger tages med:

1. Står tidsforbruget for en forretningsrejse mål med afkastet?

Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at de indirekte omkostninger til rejser herunder tidsforbrug er 3 gange så stort som de direkte omkostninger til en rejse. Da de menneskelige resurser er en virksomheds vigtigste aktiv, er det værd at være opmærksom på at direkte omkostninger til en rejse måske er 5000 dkk, men de samlede omkostninger beløber sig til 15.000-20.000 dkk.

Derfor bør rejser også skulle levere den forventede ROI som virksomhedens øvrige aktiviteter.

2. Er det overhovedet nødvendigt at rejse?

At gennemføre en rejse er nok den aktivitet, der indeholder det største spild af tid. På en endags rejse til Norden eller London er transport -og ventetid alene 10 timer retur. Der findes i dag et utal af kommunikationsmuligheder fra telefon til webinar.

3. Hvordan er sikkerhedsniveauet på destinationen?

I en usikker verden er virksomhedernes CSR-politik kommet i fokus. Virksomhederne ønsker at vide hvor deres rejsende er og kunne komme i kontakt med dem. Der er ganske mange udbydere på markedet, men din smartphone er vejen frem og inden for få år bliver den nøglen. Se for eksempel appen mysafetravel. Den er avanceret og virksomheden kan indgå aftaler med Risklin

4. Hvor vigtigt er fleksibilitet og berettiger det meromkostningen?

Mange rejsende bestiller fleksible rejser med en ide om at kunne ændre til en tidligere hjem rejse. Det er dyrt i forhold til restriktive billetter. Hvor mange gange er du kommet til lufthavnen og prøvet at komme med et tidligere fly? I nogle tilfælde er det lykkedes, men ofte har flyet ikke flere pladser på den kategori du har betalt, men enten udsolgt eller plads til en højere pris med de omkostninger det indebærer. Køb altid den billigste og restriktive billet og hvis du så kommer tidligt i lufthavnen så køb en billet til den pris du kan få. Over et års rejser betyder det ganske store besparelse

5. Hvordan forholder jeg mig til alle de mange rejseapps og online systemer?

Markedet for tekniske løsninger vokser. Derfor kan du ende med at bruge rigtig megen tid for at holde dig opdateret. Praktisk bør du altid lægge det enkelte selskabs eller hotel app ind som du benytter på rejsen. Hvis du kun bruger det en gang kan du altid slette appen. Du kan sagtens bruge den bookingmaskine, du har det bedst med eller som din virksomhed har valgt. Hertil kommer apps, der er relevante undervejs som Tripit, eller hvis rejsebureauet har en god apps.

6. Kan det betale sig for mig at bruge offentlig transport på destinationen?

De fleste større byer har i dag velfungerende offentlig transport. Det er min erfaring at det er hurtigere og billigere at komme frem til den ønskede adresse ved at bruge offentlige transport frem for taxi. Klart at Uber eller Lyft er billigere men alligevel bruger jeg gerne et par minutter på rometorio eller lokale rejseplan apps til lige at skabe mig et overblik. Med håbløs trafik i de fleste større byer kan det spare dig megen tid.

7. Vil jeg lade mit loyalitetsprogram afgøre hvilket selskab eller hotel jeg vælger?

Hvis dit rejsemønster en enkelt og for eksempel Norden er det fristende at vælge for eksempel SAS Eurobonus og bare booke direkte. Det giver points, adgang til lounger og ”prestige”. Det kommer dog med en ganske betydelig omkostning for virksomheden. Det er ofte meget synligt hvor stor prisforskellen kan være mellem SAS og f.eks. Norwegian hvis man bruger online maskiner der viser begge selskaber i et billede. Det er noget der er op til den enkelte virksomheds ledelse at beslutte.

8. Hvad er vores arbejdsplads indstilling til miljø og grøn strategi?

Vi ved det godt, men taler ikke så meget om det. Når vi flyver og opholder os på hoteller afsætter vi et betydeligt CO2 aftryk. En person boende i Danmark forurener med omkring 6 tons CO2 om året. Bare en returrejse til Madrid øger det tal med 33%. Mange virksomheder er allerede i gang med at bruge alternative kommunikationskanaler som videokonferencer. Det er værd at tænke på.

9. Hvordan får jeg fortalt mine kollegaer om viden jeg har opsamlet på en rejse?

En negativ ting i en travl hverdag er at vi ikke deler vores viden med vores kolleger. Det er min anbefaling at den enkelte virksomhed laver en gruppe på et eller andet socialt medie, hvor det er let at slå nye informationer op. Det kan være Facebook, Google, Slack, Yammer eller Sharepoint. Kombiner det med en kort undersøgelse som den rejsende skal udfylde efter hjemkomst. Den skal indeholde en vurdering af leverandøren og eventuelle ideer til deling.

Du er velkommen til at kontakte mig på ebt/ebusinesstravel.dk


Besøg vores andre hjemmesider :
lll