Det blev jeg spurgt om af en ung nystartet iværksætter som følger mig på Facebook
Han havde et webbureau og havde fået muligheden for at levere en løsning til en stor kunde
Der var mange andre, mere veletablerede spillere om buddet
Hvordan skal jeg overbevise dem om at de skal vælge os ? Vi har jo ikke den samme erfaring
Det er altid som iværksætter - og menneske iøvrigt - nemt at se hvad man ikke har
Det svære er at se på hvad man har som de andre ikke har
Men det er så vigtigt at kunne
For det er lige præcis der, du kan skille dig ud fra konkurrenterne
Hvad har en lille virksomhed som en stor virksomhed mangler ?
Røven i vandskorpen!
Det er den største force du har som nystartet virksomhed
Det betyder så uendeligt meget mere for din virksomhed at få den kunde
end det gør for de veletablerede der har flere kunder af samme størrelse
Og lige her har du noget som de store bare ikke kan reproducere:
sulten der følger med at være en lille virksomhed der kæmper for at blive større!
Din virksomhed vil kunne bruge denne opgave - hvis det går godt - til at lande flere kunder af denne størrelse, ved at bruge opgaven som reference
Plus hvis man gør et godt stykke arbejde, kan man være heldig, at blive anbefalet til andre
Det kan være det der bliver det afgørende for din virksomheds videre succes
Sådan er det bare ikke for de store
De har masser af kunder og endnu en reference vil næppe flytte virksomheden til et helt nyt niveau
Så hvordan forklarer man, at det er en fordel for kunden?
Ved at være ærlig omkring det
Vær ærlig omkring hvor meget det kan betyde for din virksomhed
Og forklar at det selvfølgelig betyder at I er dem der vil løbe længst og hurtigst for at de bliver 100% tilfredse med resultatet
Her får de ikke bare doven erfaring
Her får de nogle unge mennekser med drømme, krudt i røven og al tid i verden
som vil stå på tungen for, at de vil blive så tilfredse med resultatet, at de vil anbefale dem til andre
I har ikke børn og koner i skal hjem til
I skal ikke klippe hæk om lørdagen
I skal bare give den en tordenskalle for at skabe det bedst mulige resultat! Det er så simpelt!
Og derudover kan I sikkert også gøre det billigere end de store
Det var mit råd til den unge iværksætter. Det har altid virket for os og det er hermed givet videre.
Se sidste afsnit af Jagten på Saxis, hvor jeg forklarer mere om dette men også snakker lidt om påklædning som iværksætter: