Som selvstændig har du ofte brug for at formulere en god tekst. Problemet er måske ikke det rent tekniske i at sætte sætninger sammen til et rimelig forståeligt budskab. Udfordringen er mere:
1. Hvad vil du sige? Enhver tekstforfatter og skribent iøvrigt må stille sig selv det spørgsmål under tekstarbejdet. Hvad vil du egentlig sige, hvad er dit formål med at henvende dig til modtageren af nyhedsbrevet el. salgsbrevet? Udvælg det centrale og vigtige i din salgstekst, fremhæv det tydeligt, og nedton det mindre væsentlige. Derved undgår du at spilde læserens tid.
2. Skriv klart, skriv klart, skriv klart.. Få andre øjne til at kikke kritisk på teksten og få deres vurdering af om dit budskab har ramt plet, eller det forsvinder i tågen af snørklede, indforståede sætninger.
3. Skriv om, igen og igen.. Meget meget sjældent rammer man bullseye med første udkast. Så skriv løs på første udkast, og læg det fra dig nogle timer/1 døgn, og tag derpå fat i det, og lav en omskrivning. Den øvelse kan med fordel gøres flere gange.
4. Find inspiration på nettet. Uanede tekstmængder ligger på nettet. Der er allerede skrevet alting om alt ( måske overdrevet lidt) men prøv selv at google et hvilket som helst emne, og se hvad der dukker op. Mangler du lige den rette rammende formulering kan en anden salgstekst give et skub.
5. Overvej hvad modtagerne forstår, læs: hvilket univers befinder de sig i? Er det gymnasieelever, eller embedsmænd, eller musikere du henvender dig til? Vores referencerammer er meget knyttet til det liv vi lever nu og her. Er det unge du vil nå, må du bruge resurser på at finde ud hvad der optager dem, og hvilket sprog ( jargon, talemåder, etc etc) de benytter sig af.
Go sommer.