At rykke en offline-forretning online - Morning Train og online marketing - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Om denne blog

Morning Train og online marketing
 

Syndication

 

Archives

 

At rykke en offline-forretning online

Skrevet  14-09-2017 23:41  af  Morning Train ApS 

Det er ikke nyt, og det er ikke genialt.

Alligevel har Bloomit præsteret at gøre det til en rigtig god forretning, at blive den 3-5. spiller på markedet af blomster.

Som sagerne står lige nu, står Interflora med sine knap 600 partnere og Euroflorist med lidt under det halve, som to kæmpe giganter, der holder fast på kronen og har rigtig mange florister under sig.

Bloomit har ikke dette gigantiske netværk, og har som blomsterhandler på nettet dermed ikke mulighed for at gøre brug af et enormt brand - endnu.

Måden hvorpå de har måttet opnå deres indkomst, har derfor været en anden.

De to markedsføringsgiganter danner grundlaget:

Ved at kæmpe sig til gode organiske placeringer på Google og efterfølgende få en stor forretning ud af deres Adwords-konto, har Bloomit præsteret at rykke deres online-forretning fra at være 10% af den årlige omsætning i 2014. De resterende 90% var her den fysiske butik i Odense.

I starten af 2017 blev grafen estimeret til at se således ud:

Altså en online-forretning, der skulle stå for 44,4% af omsætningen.

Det mål har den dog allerede slået, hvormed webshoppen nu er rundet de 50% af virksomhedens fulde omsætning og med årlige online vækstrater på 70-80%, ser udviklingen ikke ud til at ville tage en ende.

Hvad har det krævet?:

-En ny webshop med et flot design blev lanceret omkring 2014.

-En intensiv SEO-indsats har skabts resultater, med placeringer på vigtige søgeord som "send blomster" og "bårebuketter", der konkurrerer med selv de førnævnte goliather på markedet.

-En optimering af den eksisterende Adwords-konto har gjort det muligt at indtage en solid plads imellem de to førnævnte, som sikrer en placering/omsætning af en kaliber, der minder om de to førnævntes på området.

-Et fornuftigt system til at håndtere det hele, og et stærkt samarbejde med florister landet over.

Alt i alt har det taget tid, både fra os som webbureau's side, men så sandelig også for Bloomits egen direktør og kontormedarbejdere.

Til gengæld har Bloomit præsteret at vækste ekstremt, uden at skulle åbne en ny butik eller på anden måde foretage risikable investeringer. Man har ganske enkelt kunnet langsomt udvide forretningen, og stille og roligt hale ind på de store konkurrenter i branchen.

Andre, heriblandt Flowr og Posy, forsøger at gøre det samme, hvormed vi formodentlig snart ser et ryk på den danske scene, når det kommer til det to-delte monopol på markedet.

I mange brancher er der en logisk vej til internettet. Alligevel er der kun ganske få blomsterforretninger i landet, som selv gør noget for det.

Kom ind i kampen på dit eget marked, gør en indsats og end med at have en blomstrende forretning online, med et solidt fundament, i form af dine offline-aktiviteter. Det ene udelukker sjældent det andet.


Tilføj en kommentar

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores andre hjemmesider :
lll