Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Birgit - Min-mave.dk Hvem har ansvaret for at det bliver en succes?

Hvem har ansvaret for at det bliver en succes?

1.157 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 February 2009

Indtil for nogle ganske få måneder siden gjorde jeg det jeg var bedst til på Min-mave.dk og lod Google Adsense programmet sørge for at jeg ikke behøvede tænke voldsomt meget på økonomien derudover. Men finanskrisen ramte også Danmark (eller hvertfald Google Adsense programmet og deraf også mig) - Så var festen slut.

Bekymringerne og tankerne var store, og hjernen fik for alvor lov til at arbejde. Jeg havde ikke i rigtig lang tid, faktisk så længe jeg havde været selvstændig (2 ½ år) skullet tænke på økonomien, men nu blev jeg tvunget til at handle for at overleve.  Valget faldt på nogle nye tiltag på Min-mave, som jeg snart løfter sløret for Geeked og derudover blev det almindelige bannerannoncering taget op for at redde økonomien på siden indetil Min-mave blev re-lanceret og de nye tiltag blev en realitet.

Så jeg kastede mig ud på markedet med tilbuddet om bannerannoncering.

Da jeg har en ret præcis målgruppe (kvinder mellem ca. 18-45 år som interesserer sig for graviditet, fødsel og børn) og pænt mange sidevisnninger har det såmænd ikke været det største problem at få solgt pladserne og fået kørt kampagnerne, men jeg er slet ikke tilfreds med resultatet af kampagnerne.

Men hvem har ansvaret for at det bliver en succes?

Min rolle i spillet er selvfølgelig at vise bannerannoncerne på mit site, og forsøge at rådgive annoncørerne i forhold til hvad jeg mener kan virke for mine brugere, men det er en højere videnskab. Ofte kommer annoncørerne med et præ-fabrikeret banner og der er ingen grund til min rådgivning (eller er der?)

Jeg har så også indset at min rådgivning kan koste mig dyrt i forhold til firmaer der så efterfølgende hopper fra, tid der skal bruges hvis jeg vælger at tage kommunikationen direkte med designeren og jeg har fået mine klask over fingrene når firmaerne så alligevel ikke ønsker at bruge banneret eller endnu værre beholder banneret og jeg aldrig hører fra dem igen (jeps, jeg ved det, jeg er alt for naiv Embarrassed  ) Så efter de "dyre" lærepenge er jeg bestemt også blevet meget mere tilbageholdende med om jeg skal rådgive firmaerne der ønsker annoncering eller ej.

Men lad os bare tage udgangspunkt i en annoncør som har fået lavet sit eget banner og bannerkampagnen startes op Big Smile 

Hvad er så det næste skridt?

Jo, nu skal brugerne klikke på banneret, men hvem har ansvaret for om de gør det eller ej? Jeg kan - som jeg selv ser det - kun vise banneret og håbe det bedste. For hvis banneret er for "kedeligt", ikke skiller sig ud og "pusher" brugerne i lige netop den målgruppe hvor jeg viser banneret på sitet og forsøger at få dem motiveret til at klikke på banneret, kan jeg desværre ikke gøre så meget mere Sad Så kan jeg sidde med npk så mange krydsede fingre og heppe på kampagnerne uden det hjælper.

Men hvem har ansvaret for at der finder kliks sted? Er det mig, annoncøren, designeren eller en helt fjerde? Og hvor finder man de bedste personer til at designe et banner der præsenterer sig godt på et site, men OGSÅ opfordrer brugeren til at klikke og dermed besøge annoncørens webshop eller website?

Nå men heldigvis giver selv et banner som brugerne ikke finder specielt interessant eller attraktivt kliks, og det betyder jo at brugerne pludselig havner på annoncørens hjemmeside.  

Men hvem er så ansvarlig for at den besøgende rent faktisk gør andet end blot at surfe rundt og derefter forsvinde igen? Som jeg ser det kan jeg ikke gøre så meget, så det må være firmaet som allerede inden de bestiller en bannerkampagne har toptonet deres webshop eller website, så den konverterer til den store guldmedalje.

Men hvem har så ansvaret når det ikke sker?

Tja, efter min mening skal jeg udvikle mirakler, for jeg skal ikke kun vide præcis hvem min målgruppe er, vide hvad de "tænder på" men jeg skal også helst vide og gøre noget som jeg ikke har nogen som helst mulighed for.  Nemlig at få mine brugere til - ikke kun at klikke på banneret - men også rent faktisk at købe nogle produkter eller ydelser nu de lander på annoncørens site.

Det er i mine øjne slet ikke muligt, men jeg oplever fra tid til anden firmaer der vender tilbage og slet ikke kan forstå at kampagnen ikke gik så godt som de havde håbet, ikke fik de kliks som de havde regnet med og endnu værre slet ikke fik solgt det de forventede.

Og kun ganske få kikker på de mange faktorer som skal være på plads før en bannerkampagne bliver til en succes - nemlig deres egen andel i det hele. Det er lidt som de mange som mener at når de nu har lagt blod, sved og tårer i en webshop, så burde de besøgende strømme til, selv om de slet ikke gør noget for at "lokke" de besøgende til deres site, markedsfører det og bliver ved med at markedsføre det, og slet ikke har sitet søgemaskineoptimeret til at modtage de mange gratis besøgende fra google.

De sidste par måneder har lært mig en del ting, og det er at det primært er produkter som helt ind til benet henvender sig til min målgruppe der skal have bannerpladserne, det er firmaer som allerede er klar over deres andel i en bannerkampagne eller som er så stort at markedsføringskronerne der har teksten "branding" ligger lige til højrebenet og dagligt uddeles.

Jeg ønsker ikke at starte kampagner op der er dømt til "mindre succesfuldt" (alt efter hvad man lægger i ordene) men det betyder også at det kan blive svært for mindre firmaer i komme i kontakt med mine brugere på Min-mave. Er det godt eller skidt? Jeg kommer højst sandsynligt ikke til at mærke det, men udelukkende at køre kampagner for større firmaer vil hvertfald give mig en mere rolig nattesøvn fordi jeg ikke skal stå til ansvar for mere ved bannerkampagnen end jeg rent faktisk er i stand til.

Men hvem mener du har ansvaret for om en bannerkampagne bliver en succes eller en "mindre succesfuld oplevelse" ?  

Hvem har reelt ansvaret for at det bliver en succes?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Birgit skriver Skriv dig op