Mange jeg kender kan slet ikke forstå at jeg bruger en del tid på at tage på seminarer og gennem årene har købt en del - også dyre - bøger. For efter deres mening så giver det jo ikke værdi, pengene er sikkert smidt ud af vinduet.
Og, de har ret - hvis man ikke forstår at tage informationerne og tilpasse dem til ens egen personlige situation og virksomhed.
På de e-seminarer jeg har været til har der siddet rigtig mange med blokke og kuglepenne, og næsten været mere optaget af at skrive "guldkorn" ned frem for bare at lytte. Jeg skal bestemt ikke kunne sige om de der har taget notater har fået ligeså meget eller måske mere ud af seminaret, men det vil bestemt ikke undre mig hvis der var adskillige imellem som aldrig nogen sinde får brugt notaterne - ikke på den rigtige måde hvertfald - og faktisk glemte halvdelen af sammenhængen fordi de havde travlt med at skrive ned.
Jeg hørte afdskillige personer mumle i pauserne at det kan man da ikke, det passer ikke ind i min forretning, det virker ikke for mig osv osv.
Jamen er det ikke at sætte alvorlige begrænsninger op for sig selv? For udtalelserne er ud fra mit synspunkt ikke rigtige, jo selvfølgelig er der nogen hvor det er rigtigt, men størstedelen kan sikkert sagtens bruge de mange guldkorn og værktøjer hvis de TÆNKER selv.
Men hvad er så det afgørende for om vi får værdi ud af f.eks. at høre eller læse om andres erfaringer?
Det er efter min mening evnen til at kunne se diverse råd i forhold til ens egen forretning. Det er sjældent at et råd blot kan kopieres og bruges 110 % som det er, for det er jo forskellige produkter vi sælger og forskellige målgrupper vi har - det der virker for den ene virker ikke for den anden. Så kik på alle de mange guldkorn du får mulighed for at smale op undervejs i livet, og tænk på hvordan de bliver optimale for din egen virksomhed.
For mig at se findes der altså min. 2 slags mennesker
- Dem der går til seminarer og køber bøger men som ikke formår at få det "oversat" til brug i ens egen virksomhed evt. med lidt justeringer.
- Dem der går til seminarer og køber bøger som finpudser og justerer råd indtil de passer perfekt til ens virksomhed og dermed giver det optimale resultat, uanset om det er at skaffe mersalg, loyalitet blandt de eksisternede kunder til forretningen, konvertering af besøgende til kunder mm.
Det vigtigste er at få det til at virke. Men tænk over det
- hvilken type er du selv?
Det er vigtigt at kikke på den værdi du får ud af de forskellige råd du køber dig til, hvis du alligevel ikke får brugt de råd du får f.eks. under et foredrag ille pengene måske være givet meget bedre ud på en konsulenttime hvor du får råd som er tilpasset DIN virksomhed.
Vælger du alligevel at gå til et seminar og forventer en færdig løsning som du kan gå direkte hjem og bruge i din egen forretning, må jeg sammenligne det lidt med at købe en bog, stille den på hylden og derefter tro at du har læst den.
Et rigtigt godt eksempel er Martin Thorbrogs e-bog E-pusher som næsten er en "bibel" for mange som har noget med e-handel at gøre. Bogen er dyr hvis du sammenligner den med mange andre bøger i samme genre, men den er unik og en ener, fordi her får du muligheden for at få gode råd til hvordan du gør din forretning til en succes, skrevet af en mand som absolut har begge ben på jorden og den er skrevet i et sprog som langt de fleste - hvis ikke alle - kan forstå.
I stedet for at dvæle ved prisen, så tænk over hvor meget værdi den kan give dig og din forretning - for igen er det praktisk taget det samme. Hvis du køber E-pusher uden at kunne overføre diverse råd til din egen forretning, så er det måske igen bedst at overveje en konsulenttime, Men har du evnen til at omsætte råd til eget firma, snyder du dig selv ved at fokusere på prisen. For hvis du efter at have brugt rådene fra bogen kan f.eks. fordoble din omsætning har bogen jo i allerhøjste grad betalt sig selv ind.
Så overvej om du ønsker værdi for pengene, hvilken type person du er og vælg så den rigtige løsning der gør dig og din forretning til en succes
Held og lykke med at få omsat viden til praksis i din egen virksomhed