Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs En webshops erfaringer Adwords. Sådan tjente jeg kassen på at gå i gang. SELV

Adwords. Sådan tjente jeg kassen på at gå i gang. SELV

2.386 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 March 2014

Hej derude Amino. :)

Jeg har længe gået med tanken om at lave dette indlæg, efter selv at have begået de samme fatale fejl år efter år på min egen webshop. Svaret var så simpelt og lige foran mig, og det synes jeg andre skal have glæde af.

Jeg hedder Mikkel Andersen, er i skrivende stund 26 år gammel, og har været iværksætter siden jeg var 18. Jeg har, udover andre virksomheder, de sidste 7 år drevet webshoppen Trendhim.dk, hvor vi sælger accessories og smykker til mænd, og sender over 1000 kunder igennem hver måned.

Alt for mange iværksættere derude, har ikke styr på deres Adwords, og jeg vil her slå et slag for hvorfor Adwords bør være kernen i din forretning.

Til sidst i posten vil jeg komme med tal direkte fra min egen Adwords, og vise, hvor stor en forskel det jeg vil forklare nu kan gøre. 

Mit budskab er hovedsageligt henvendt til webshop ejere.

Jeg brugte selv årevis på at prøve at gøre mig klog på Adwords, jeg følte det som en jungle, og har været igennem 3-4 "Adwords eksperter" for at få nogle til at ordne den del af min forretning for mig på bedst mulig vis. Lige fra freelancere, til en af de største spillere på markedet. Man læser jo mange steder at man skal fokusere på det man er god til, og outsource andre dele af sin forretning. Jeg kommer til at træde rigtig mange over tæerne nu, men jeg mener ALDRIG at man bør hyre nogle til at stå for sin Adwords som iværksætter. 

Kloge mennesker siger man skal skrive simpelt og kortfattet, så budskabet er så klart så muligt. Så du får det kort og kontant her:

1. Ingen har, eller får, samme indsigt i dine kunder, som du selv har.

En Adwords konsulent vil aldrig nogensinde forstå dine kunder som du gør. Han/hun vil konstant optimere forkert og oprette forkerte annoncer. Det vil fatalt skade din ROI, og var den største årsag til at vi aldrig fik tilnærmelsesvis succes med Adwords. Kundeindsigt er essentielt i en god Adwords kampagne.

2. Adwords er 20% opsætning, 40% knofedt og 40% indsigt i kunder. 

Jo vidst, det er som en 3 benet taburet, der ikke kan stå uden alle tre er tilnærmelsesvis opfyldt, ellers vælter den. Men din Adwords konsulent vil skulle gætte sig frem til størstedelen af de 80%, og lave tonsvis af fejl, der højest sandsyneligt ender med, at du helt opgiver Adwords fordi "Selv en ekspert kan ikke få det til at løbe rundt". Og, psst.. Alle kan lære at opsætte Adwords kampagner korrekt.

3. Benarbejde, benarbejde og benarbejde.

Der er ikke noget der hedder "nu er jeg færdig med min Adwords kampagne". Det er konstant optimering, justering og rettelser af små detaljer. Men det er KUN DIG, der kender til langt de fleste af disse nødvendige rettelser. Bebrejd ikke konsulenten, han har ikke en jordisk chance.

4. Udsving i sæson, nye varer, tilbud, udgåede modeller, samt tusind andre ændringer der sker på din webshop.

Hvordan skal en Adwords konsulent nogensinde holde styr på dem, og justere kampagnerne derefter? Nej vel.

5. Adwords konsulenter har ikke dybere indsigt i dit regnskab, økonomi og virksomhed.

Hvad tjener du på visse produkter og kategorier, hvor meget kan du tåle at betale i reklame fordelt på varegrupper og produkter. Hvad er din lifetime value per kunde, hvor god er du til email markedsføring.

Der er vitterligt tusind spørgsmål, der skal med i overvejelser når man sidder med sin Adwords. Men bare rolig, langt de fleste ved du bare, og tænker slet ikke over. Men en adwords konsulent leder efter nåle i høstakke.

Ok, men, kunne man ikke sætte sin konsulent ind i alt det?

Jo sikkert, men du ender med at bruge meget mere tid på vedligeholdelse af jeres samarbejde, end du egentlig selv ville bruge på bare at stå for Adwords selv. Og i sidste ender, ender du stadig ud med et ringe resultat, for at sige det på direkte jysk.

Der er vitterligt mange flere årsager, men ovenstående er egentlig alt du behøver vide. Det sat sammen med at det altså ikke kræver en PhD i fransk raketvidenskabsfilosofi, at sætte en god Adwords kampagne op og justere den løbende.

Og du har da masser af knofedt som iværksætter, ikke?

Jeg vil ikke i denne post komme ind på det mere konkret opsætning af en Adwords kampagne, da det ikke var pointen, men derimod at sparke dig bagi, og få dig i gang! Hvis du virkelig ikke KAN overskue det, jamen så hyr i stedet en konsulent på timebasis til at LÆRE dig selv at stå for adwords, og sætte din kampagne op. Men tag nu ikke hans ord for guld, alt er ikke skrevet i sten når det kommer sig til Adwords.

Har du stadig ikke helt fået blod på tanden, så lad mig dele mine erfaringer fra vores webshop Trendhim.dk.

Vi var som sagt igennem 3-4 konsulenter og Adwords teams, der stod for vores kampagne. Vi brugte tusindvis af kroner, mange flere end jeg i dag tør drømme op, på at arbejde med Adwords. Gang på gang løb vi panden mod muren, og vi selvom om man så bort fra udgiften til konsulenter, kunne Adwords ikke løbe rundt, langt fra. 

Det var som om at uanset hvad vi foretog os, kunne det ikke give overskud. I de værste tilfælde havde vi en ROI på helt ned til 0,5 bare i Adspend / omsætning (Altså for hver 100kr Adspend, omsatte vi for 50kr), og tabte i omegnen af 20.000kr, for slet ikke at tale om konsulenttimer, hver eneste måned, i håbet om at det måtte vende og lykkedes.

Nu står vi den dag, med en Adwords kampagne som selv her i de dårligste perioder af året for os, har en super ROI. Adwords står for op imod 40% af vores omsætning, og vi laver et rigtig pænt overskud hver eneste måned.

MEN, men men men. Det er langt fra det bedste. Jo vidst det er fedt at tjene penge, men hvad der er endnu mere uvurderligt, er at vi nu med vores meget brede Adwords kampagne kan følge vores målgruppe utrolig tæt. Vi får langt mere viden end vi har gjort før om vores målgruppe, og planlægger vores nye produkter, varekategorier, tilbud og alle andre markedsføringskampagner online på baggrund af dette. 

Adwords styrer i dag en meget stor del af vores forretning, og vi tager langt bedre beslutninger på tværs af mange aspekter i virksomheden.

Jeg håber, at det har givet dig lidt mod på, selv at komme i gang.

(Skal lige siges, at jeg tror mange Adwords konsulenter er ekstremt dygtige! Deres branche er bare meget misforstået. Og især folk der søger efter folk til at stå for deres Adwords, har det helt forkerte mindset.)

Lad mig gerne høre hvad du synes i kommentar herunder! :) 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op