Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om opstart og drift af virksomheder

Hvilken forretningside skal du gå med?

Skrevet af:
22. februar 2018 | 1.213 Visninger | 1 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mette Maria Terp

Ekspertblogger på Amino om opstart og drift af virksomheder

Der er som regel ingen lineær vej til at blive iværksætter, og derfor så er alles iværksætterhistorier typisk forskellige når det kommer til, hvordan de kommet i gang.

For nogle er det sket meget naturligt, at de fik en idé som de bare MÅTTE handle på, og at dét så blev starten på deres iværksættereventyr.

 

For andre har det været lige omvendt - de har haft for mange idéer i ærmet og har simpelthen ikke kunne beslutte sig for, hvilken idé de skulle gå med! 

 

Faktisk, så er det tit, at jeg hører kommende iværksættere har 5-6-7 idéer i ærmet og derfor føler tvivl ift., hvilken idé de skal gå med. For hvad hvis den ene idé er bedre end den anden? Tjaeh, det ved man jo aldrig helt før man er gået i gang. Ikke desto mindre er det en frygt, som gør, at mange simpelthen bliver handlingslammet. I stedet for bare at gå med en af idéerne, så bliver det en uendelig lang tvivlsproces, som kun har ét udfald: status quo.  

 

Så hvad er det bedste at gøre, når man ikke kan beslutte sig for, hvilken forretningsidé man skal gå efter? Skal man gå efter den, der har mest skalerbarhed? Skal man gå efter den, der er lettest at gå i gang med (tidsmæssigt)? Eller skal man gå efter den, som kræver mindst kapital, fordi den så er mindst risikofyldt?

 

Overordnet set er disse alle gode ting at overveje, men der er faktisk en ting, som jeg mener burde overskygge alle de andre elementer. Og her handler det ikke om eksterne faktorer, næh - det handler i stedet om at kigge grundigt indad.

 

Jeg har sagt det før og siger det igen: at få succes som iværksætter handler i den grad om at kende sig selv.

 

Derfor vil jeg på det kraftigste anbefale, at hvis du er en af dem, som har mange gode idéer som kunne blive til potentielle virksomheder, så bør du overveje, hvad de forskellige idéer egentlig indeholder af arbejdsopgaver? Prøv altså at se på, hvordan din hverdag vil være, hvis du går i gang med de forskellige idéer? For hver idé, så se om den f.eks. indeholder meget tid ved computeren (f.eks. at drive en webshop)? Indeholder den, at du er ude og tale med en masse mennesker (f.eks. fysisk salg)? Eller indeholder den noget helt tredje? For i bund og grund, så kan du have nok en så revolutionerende idé, men hvis du faktisk ikke gider lave de arbejdsopgaver, som idéen kræver for at det bliver en succesfuld forretning, så vil du gå en hård tid i møde (du vil i hvert fald ikke have det nært så sjovt!). 

 

Der er selvfølgelig forskellige stadier af eksekveringen af idéen. I starten er der formentlig brug for en masse research, bruge tid på at tale med en masse mennesker i dit netværk (for sparring), papirarbejdet med at få stiftet virksomheden osv. og måske, når virksomheden har vokset sig stor nok, at du i stedet påtager dig rollen som leder, fordi du så har fået en masse ansatte. Stadierne er forskellige, men personligt ville jeg aldrig gå i gang med en idé, hvor jeg ikke var helt tændt på størstedelen af arbejdsopgaverne.

 

Hvis du endnu ikke er helt klar på, hvilke arbejdsopgaver der tænder og motiverer dig, så er her et par forslag til, hvordan du finder ud af det:

1) Tænk tilbage på tidligere jobs/virksomheder/projekter: I hvilke arbejdsopgaver følte du mest passion og mest drive? Hvor fløj tiden bare afsted? Hvad gav dig energi? 

2) Hvad er du god til? Ofte hænger vores styrker sammen med de ting, vi elsker at lave. 

3) Overvej hvilke arbejdsopgaver du har minus energi til! At være klar på, hvad du ikke gider, kan også være en vej til at finde ud af, hvad du så rent faktisk har god energi på.

4) I bund og grund - visualisér din “bedste dag nogensinde”. Hvad indeholder din bedste dag? Alt ligefra bestemte arbejdsopgaver til mennesker du har omkring dig.

Naturligvis kan man altid “vokse med opgaven”. Det har jeg også selv gjort med nogle ting. F.eks. hadede jeg salg til at starte med. Nu elsker jeg det. Men jeg er også god til det nu. Så inden du afskriver bestemte arbejdsopgaver, så sørg i det mindste for, at du har prøvet det af. 

 

Når du har overvejet, hvad din perfekte dag indeholder af arbejdsopgaver, så tænk samtidig igennem, hvad det er ved iværksætteriet du bliver tændt af. Hvis det f.eks. er at tjene penge og hjælpe andre mennesker, så kunne jobbet som konsulent i stedet være en løsning. Der har du din egen forretning, og er sådan nogenlunde herre over, hvor mange penge du tjener. Hvis du derimod er tændt på idéen om at gøre en idé til virkelighed - med alt den usikkerhed det indebærer, jamen så kan det være start-up-vejen.

DU ved bedst, hvad du bliver tændt af. Selvfølgelig vil der være opgaver hen af vejen, hvor du tænker “det magter jeg seriøst ikke”. Og selvfølgelig vil der være opgaver du kan outsource. Og måske du endda også har en forretningspartner, som tager sig af de arbejdsopgaver du ikke selv gider (i en start-up kommer du næsten ikke udenom at have en partner/team, fordi du sjældent besidder alle kompetencerne selv).

Men stadig, uanset om det er en konsulentvirksomhed eller en start-up, hvor I er et team på 5 personer (bare lige for at tage nogle eksempler), så find ud af, hvilke arbejdsopgaver du er mest passioneret omkring. Når du nu alligevel er i gang med at tage skridtet til at starte din egen forretning, så kan du ligeså godt starte den type forretning, som indeholder de arbejdsopgaver du allerbedst kan lide at lave. Livet gælder om at have det sjovt 😉

Læs også


Kommentarer

Anna Ulrike Calledda   den 08-03-2018 kl. 13:06

Det er så rigtigt, og det ligner lidt Disney modellen det du beskriver her =).

Faktisk har lige præcis det med at have 5-7 ideer været min hæmsko i mange tilfælde, det er kun de gange jeg har holdt mig til en ting at det er blevet nogle gode start ups.

Kh =)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Mette Maria skriver


Mette Maria Terp

Mette Maria er iværksætter og har mere end 12 års erfaring med iværksætteri.

Hun startede sin første virksomhed som 19-årig og har undervejs fået masser af værdifulde erfaringer om dét at starte og drive virksomhed, som hun elsker at videregive til andre.

Hun er i dag co-founder af Beautybase- en beauty tech virksomhed, som digitaliserer skønhedsbrancen.

Derudover er hun den danske og europæiske ambassadør for Women’s Entrepreneurship Day og så har hun en kandidat i innovation & entrepreneurship fra CBS.

Du kan læse mere om Mette Maria på www.mettemaria.com



Seneste kommentarer