Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om opstart og drift af virksomheder

If you snooze- you lose!

Skrevet af:
25. maj 2017 | 3.076 Visninger | 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mette Maria Terp

Ekspertblogger på Amino om opstart og drift af virksomheder

Forleden lagde jeg øre til følgende udsagn: “der er en som har stjålet min ide!”. Ordene kom fra en frustreret person, som mente at han havde en genial forretningside, men at han nu havde fundet ud af, at der var en som havde taget hans ide og lavet en forretning med selvsamme ide!

Han var virkelig frustreret og begyndte at skyde skylden på de mennesker han havde fortalt ideen til. I bund og grund var han overbevist om, at nogen af de personer han havde fortalt ideen til, måtte have sagt ideen videre til den person, som havde gjort ideen til en forretning.

 

At man som spirende iværksætter opdager, at der er nogle andre, som har eksekveret på lige netop den ide, man selv har gået rundt med, er mega frustrerede (slash mega hamrende irriterende!). I get it! Når man har ”den her geniale ide”, så har mange tendens til at tro at den her ide er virkelig genial- og virkelig unik- og at man derfor er den eneste i hele verdenen som har lige netop den ide. Sådan hænger tingene dog ikke altid sammen. Typisk så er der andre (ofte MANGE andre) som har fået selvsamme ide. Og derudover (ked af at sige det), men så er ideer altså intet værd, når de kun er oppe i hovedet. Og kun oppe i hovedet, er der rigtig, rigtig mange der har sine ideer.

Selvom jeg som sagt godt forstår hvor frustrerende det kan være at se en anden med ”sin ide”, så bliver jeg altså også nødt til at sige det her: IF YOU SNOOZE, YOU LOSE.

 

Med andre ord: Dem der rent faktisk tager action, det der dem der vinder! Ham der brokkede sig over,  at nogen havde stjålet hans ide, han havde absolut intet gjort for at få eksekveret på ideen. Men det var der nogen andre som havde. De havde ikke kun ideen oppe i hovedet, de havde reelt taget action.  Og det er altså bare sådan at gamet er. Dem der tager action er dem der bliver belønnet. Dem der ikke tager action, det er dem som kan sidde som tilskuer og se andre opnå den drøm, de selv gerne ville.

 

At tage action er ikke kun essentielt i forhold til at gå fra ide til forretning. Det er også essentielt  at tage action kontinuerligt i sin forretning. Og jo hurtigere man tager action, jo hurtigere resultater. Ikke at tage action kan sammenlignes lidt med ens snooze-knap på telefonen. Når man trykker snooze på sin telefon om morgenen, så udskyder man dagens gerninger. Hvis man i stedet bare stod op med det samme, ville man have meget mere tid til at gøre de ting som reelt betyder noget (så nej, jeg synes ikke, at ligge i sin seng og boble giver nogen form for værdi). 

Snooze-effekten er alle steder nu til dags. Også i forretning. ”At der er nogen som har stjålet en ide” er ikke første gang jeg hører. Langt fra. Men jeg oplever også effekten hos folk, der allerede driver forretning. Især hos mange som har et produkt, de gerne vil sælge. Det er som om, at mange venter “på det rigtige tidspunkt”. I stedet for at bare få sit produkt ud over stepperne, eller få lavet det opkald, man ved kan give en potentiel kunde, så bliver disse handlinger udskudt gang på gang. Hvilket er ærgerligt. Fordi hvis man bliver ved med at være en del af snooze-effekten, så kan jeg med garanti love, at en anden person opnår det, man egentlig selv gerne ville (aka en anden får de kunder man selv gerne ville have haft, en anden får det overskud i forretningen man selv gerne ville have haft, en anden "stjæler ens ide" osv. osv.).

 

Hvis du kan genkende dig selv i, at du ikke altid lige får gjort de ting "du ved du burde", så er her 3 ting jeg selv har benyttet/benytter, som har hjulpet mig:

 

1) Spørg dig selv, hvorfor du udskyder det, du egentlig godt ved du burde gøre. Er det fordi du ikke kan finde ud af det? Mangler du svar på nogle ting? Ved du ikke, hvor du skal begynde? Er det for uoverskueligt? Når du finder ud af, hvorfor du reelt overspringshandler, så har du lettere ved at gøre noget ved det. Nogle gange gør man det nemlig helt ubevidst, så bare det at blive klar over hvorfor, kan gøre en forskel.

2) Planlæg, planlæg, planlæg. Jeg er kæmpe fan af planlægning. Jeg planlægger alle mine dage, fordi ellers kan jeg godt have tendens til at gøre det “der er sjovest” lige nu og her. Og det går altså ikke, når jeg har en langsigtet vision (som inkluderer at gøre ting som ikke altid er lige sjove!). Hvis du stadig er i idefasen, kan du også bruge planlægning til at sige til dig selv “godt, hvad skal jeg gøre/finde ud af i dag for at komme tættere på at få eksekveret på min ide?”.

3) Få dig en mentor/coach/makker, som holder dig til ansvar. Det kan lyde lidt barnligt (ikke så voksent i hvert fald), men nogle gange har man altså behov for at blive holdt lidt i hånden. En mentor/coach/makker kan hjælpe dig med at holde dig ansvarlig på dine gøremål. Hyppigheden ift. hvor tit man skal lave aftaler med denne person kan variere- afhængig af, hvad man har behov for. Jeg kender nogen som ringer sammen hver morgen og siger “det her er mine gøremål for i dag” og om aftenen bliver de så holdt op på om de har opnået det, de satte sig for. Jeg kender også andre som gør det ugentligt, og kender også nogen som gør det månedligt. Alle med gode resultatet, men de har bare forskellige behov.

 

Som sagt har disse ting virket (meget!) for mig- og jeg håber de vil gøre det samme for dig. 

 

P.s. Og hvis du virkelig ikke kan lade vær med at have noget snooze-tid, så lov mig i det mindste, at du nyder det. Det er en anelse ærgerligt at snooze den for så derefter at være irriteret over det efterfølgende. Nyd det og lov dig selv, at du giver den max gas når du har haft din snooze-tid ;) 

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Om denne blog


Få besked når Mette Maria skriver


Mette Maria Terp

Mette Maria er iværksætter og har mere end 12 års erfaring med iværksætteri.

Hun startede sin første virksomhed som 19-årig og har undervejs fået masser af værdifulde erfaringer om dét at starte og drive virksomhed, som hun elsker at videregive til andre.

Hun er i dag co-founder af Beautybase- en beauty tech virksomhed, som digitaliserer skønhedsbrancen.

Derudover er hun den danske og europæiske ambassadør for Women’s Entrepreneurship Day og så har hun en kandidat i innovation & entrepreneurship fra CBS.

Du kan læse mere om Mette Maria på www.mettemaria.com



Seneste kommentarer