I den sidste lange tid har jeg set et hav af opslag for diverse AI-programmer.
Nogle mener måske, jeg som tekstforfatter burde være nervøs for at miste kunder til robotterne. Men det er jeg ikke.
Derfor frygter jeg ikke AI
1# Robotter aner (ofte!) ikke, hvad de snakker om
Til eksempel afprøvede jeg ét af disse programmer, som lovede at formulere en outreach e-mail til mig.
Programmet ”skrev” en e-mail, hvor der stod, at det var skønt, at jeg kunne hjælpe folk med gode tekster på engelsk.
Jeg skriver ganske vist gerne tekster på engelsk, men da min hjemmeside er 99 % dansk og har en dansk url, er det ikke ret imponerende.
2# Robotter TALER ikke med mine kunder
Som tekstforfatter ved jeg, hvilke spørgsmål jeg skal have svar på, før jeg kan skrive for mine kunder.
Jeg ringer til mine kunder og interviewer dem, før jeg skriver.
Det gør AI-programmerne mærkeligt nok ikke. De lader sig nøje med standardiserede sætninger og standardiserede spørgsmål.
Det betyder, at projekter så sandelig ikke skal være særlig komplicerede, før AI ikke kan levere noget.
AI kan fx ikke skrive interviewartikler til brochurer - men det kan jeg.
3# Robotter forstår sig ikke på mennesker & målgrupper
Jeg har skrevet for mange brancher og har en god fornemmelse for, hvilken sprogtone der passer til forskellige brancher.
Desuden lytter jeg til kundernes sprogtone i telefonen og ser på de tekster, de har i forvejen.
Mavefornemmelse, erfaring og sprogøre er ikke altid nok. Jeg i gang med at uddanne mig til kundetypespecialist. Det giver mig en forskningsbaseret viden om kundetyper baseret på 3000 cases.
Den viden har robotter ikke. De anvender en standardiseret sprogtone med genkendelige floskl …. sætninger.
4#Robotter vil helst tale engelsk
AI-programmerne er som regel udviklet til et engelsksproget marked.
De er lidt bagud, når det handler om at få lært ordentligt dansk.
Jeg har til gode at se en robotdrevet artikel, der er skrevet på godt fejlfrit dansk.
Og det var vel egentlig det mindste, man kunne forlange?!
5# Når robotterne bliver dygtige nok, kan de gøre det grove
Når AI-programmerne bliver så gode, at mine kunder kan bruge dem – så kan jeg også.
Til den tid kan robotterne få lov at gøre det grove – så tager jeg mig af rådgivningen. Men nej - jeg regner ikke med, at det bliver i morgen. Eller i overmorgen.