Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om design, UX/UI og marketing

Tommelfingerreglen ved køb af en service

Skrevet af:
5. juni 2018 | 293 Visninger | 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Kiranan Luxmy fra Grafikr ApS

Ekspertblogger på Amino om design, UX/UI og marketing

Står du og skal finde et eksternt bureau eller freelancer til det næste mindre eller større projekt, så bør du læse denne artikel, inden du søger efter en pris. Drømmescenariet er ofte, at når man køber en service (lad os antage det er grafisk materiale), man får det leveret hurtigt, godt gennemarbejdet og billigt. Det sætter nemlig ingen stop for tidslinjen – og man har mulighed for at eksekvere hurtigere. Oftest er det tre parameter, som man ikke kan kombinere – og det er det, dette indlæg handler om.

 

Tanken 

Når man køber en service, er det typisk disse tre hovedparameter, som man kigger på. De lyder som følgende:

- Kvalitet
- Pris
- Leveringstid (Evt)

Det umulige er bare at få alle tre parameter det samme sted. Hovedreglen er, at man kan vælge to af dem, hvor det vil påvirke den tredje negativt. 

Prøv også gerne følgende tool, som illustrerer det perfekt: http://fastgood.cheap

 

Eksempler på scenarier og kombinationsmuligheder

Scenarie 1: Du vil starte et projekt billigt, men du ønsker samtidig kvalitetsmaterialer. Hvis du ikke ønsker, at prisen skal være høj, vil leverandøren typisk kræve længere leveringstid. Her har de nemlig mulighed for at køre denne service ved evt. tomme huller i kalender.

Scenarie 2: Du vil starte et projekt, men det skal være billigt og hurtigt. Det vil typisk gå udover kvaliteten af det arbejde, som skal laves. Det kan være, at leverandøren ikke får nok tid til at lave arbejdet grundigt nok og skal forhaste sig inden for budget. Det giver typisk et ringere produkt, men prisen og leveringstiden er lav.

Scenarie 3: Du vil starte et projekt, hvor kvaliteten skal være i top, og leveringstiden skal være kort. Det betyder, at din opgave typisk skal være prioriteret hos leverandøren. For at den kan blive det, kræver det også, at der bliver lagt et godt budget til leverandøren, så de kan budgettere med det. Dermed vil du næsten ikke kunne undgå at give en høj pris.

 

Hvad kan du lære af det?

Det er vigtigt, at du lægger en plan for, hvornår du vil have projektet klar, hvem du vil bruge og budgettet klar. Oftest vil du kunne spare penge, hvis du er i god tid med projektet – og ikke skal forhaste dig med leverandører. Det vil typisk være dyre eller blive sjuskearbejde fra en af parterne. 

Når du tager fat i en leverandør, kan du også gøre op, hvilket parameter du ønsker, der skal stige. Er det leveringstid, pris eller kvalitet. Typisk aldrig kvalitet, da ingen ønsker at få leveret en ringe service/produkt.

Jeg håber, dette sætter tanker i gang hos dig.

 

 

 

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: elleve + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Få besked når Kiranan skriver


Om Kiranan

Partner hos webbureauet Grafikr ApS www.grafikr.dk

Kiranan Luxmy har været selvstændig siden 2010 og haft forskellige bolde i luften.

Med sine kompetencer for kommunikation og grafisk design har han i 2016 stiftet selskabet Grafikr ApS, der har givet kamp til streget hos de større reklamebureauer trods ingen grafisk uddannelse og er selvlært.

Virksomheder har i dag 9 ansatte efter år 2.


Kiranan på Twitter

Hvis du vil have besked når Kiranan og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her