Amino Ekspertblog


Perfekte SEO-tekster: Stryg til tops på Google!

Skrevet af:
8. november 2017 | 1.073 Visninger | 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Kaspers Blog

Øg dit besøgstal på din hjemmeside eller webshop markant med de skarpeste SEO-tekster.

 

Foretag dig en søgeordsanalyse, find relaterede vendinger, emner og historier og få det vigtigste i overskriften.

 

Sådan skriver du gode SEO-tekster.

 

Var det ikke en fyldestgørende forklaring?

 

Helt fair. Tillad mig at uddybe.

 

  1. Klem ballerne sammen og analysér!

 

Ja. I know. Begrebet analyse er skrækkeligt. Kedeligt. Og fandens træls. Men nødvendigt.

 

En SEO-tekst er (næsten) kun skrevet med ét formål: At få dig opad i søgemaskinerne, så du kan få flere organiske besøgende => flere salg og henvendelser.

 

Hertil kræves det, at du ved, hvilke søgeord du skal findes på, hvad volumen er på de enkelte søgeord, og hvilke søgeord, der relaterer sig til de oprindelige søgeord. Sikke en krøllet sætning. Lad mig give dig en overskuelig punktform:

 

-       Find dine primære søgeord.

-       Undersøg volumen, så du ved, hvad du skal holde fokus på.

-       Find vendinger og ord, der relaterer sig til dit søgeord.

 

Redskaberne hertil er mange. Har du en røvsparkende Adwords-kampagne, kan du bruge den som analysegrundlag: Hvor kommer mine besøgende fra? Hvilke søgeord?

 

Har du ingen Adwords-kampagne, kan du oprette én for sjov og se, hvilke søgeord Google foreslår dig at købe, når du indtaster dit primære søgeord.

 

Men hader du Adwords, må du ty til andre værktøjer. Jeg er personligt glad for Kwfinder.com. Og det er ovenikøbet gratis – men du skal købe det for småpenge, hvis du vil være ubegrænset. Her kan du slå dit søgeord op. Lad os antage, det er dameure. 

Nu bliver du mødt med en oversigt over antal månedlige søgninger, relaterede søgeord, en vurdering af konkurrencen, samt de websites, der rangerer højt på nuværende tidspunkt.

 

Sådan gør jeg.

 

Efter at have kørt analysen, skriver jeg ord med højst søgevolume i toppen af det Word-dokument, hvori jeg skal skrive min tekst. Og dem rangerer jeg fra 1, 2, 3, 4…. und so weiter (servicemeddelelse: Det er tysk for ”og så videre”).

 

Og nu hopper jeg videre til trin 2 i min analyse: Ser, hvad Google anser som værende relevant for dameure.

 

Sådan gør du:

 

-       Søg på ”dameure”

-       Rul ned i bunden

-       Kig på ”Søgninger relateret til dameure”

 

Jeg skal gøre de sløve læsere opmærksomme på, at ”dameure” naturligvis skal skiftes ud med dit eget søgeord. [;-)]

Værsgo.

 

Google mener, at disse relaterer sig til det oprindelige søgeord. Derfor en temmelig god idé at få disse søgeord og vendinger skrevet ind i din SEO-tekst også.

 

Hører du begrebet LSI nævnt, skal du blot tænke på ovenstående eksempel. LSI er blot en moderne og fancy måde at sige det på.

 

Hvad er LSI?

 

Okay, okay: Jeg ska´ nok forklare det!

 

Kort sagt er LSI en forkortelse for latent semantisk indeksering. Og det er en afvigelse fra den tussegamle tilgang til SEO, hvor det blot handlede om at smide dine søgeord ind i teksten – jo flere, jo bedre.

 

Med en LSI-tilgang, skal du finde relaterede søgeord og –termer. Det giver Google mulighed for at vurdere, om din tekst relaterer sig til de overordnede emner og ord.

 

Det er helt kort og simplificeret. Det er mange underpunkter; og faktisk vil selv et matematisk geni have problemer med at forklare det til fulde (og jeg er absolut ikke et matematisk geni!)

 

  1. Få nu styr på dine URL´er!

 

Måske afviger jeg lidt fra SEO-tekster nu, men bevares. Jeg skal gøre det hurtigt. Og jeg holder fast i dameure-eksemplet.

 

Det er en temmelig god idé at få dit primære søgeord med i din URL.

 

Eksempel: https://fuckingawesomekvindebutik.nu/dameure

  1. Dine overskrifter af altafgørende!

 

En analyse foretaget af Online Partners viser, at det kun er dine <h1>- og <h2>-overskrifter, hvor det gavner dig i et SEO-mæssigt øjemed at have dine søgeord i overskriften.

 

Og faktisk anbefales det også, at du skriver dit søgeord som det tredje ord i rækken.

 

Dameure-eksemplet:

 

<h2> Køb dine dameure her <h2>. Her står ”dameure” som det tredje ord i rækken.

 

Hvis jeg var dig, ville jeg derfor gøre følgende:

 

  1. Tag nummer et og to på din rangliste over de relevante søgeord, der har den største volumen.
  2. Skriv dem ind i en <h1>- og <h2>-overskrift som nummer 3 i ordrækken.

 

Din overskrift har også et andet formål.

 

Nemlig at fastholde læseren.

 

Tommelfingerreglen med overskrifter lyder således:

 

”Dine læsere bruger dine overskrifter til at finde ud af, hvad de ikke gider at læse.”

 

Fang derfor med interessante overskrifter, der opsummerer indholdet, der følger i afsnittet.

 

Hvornår skal du bruge SEO-tekster?

 

På de sider, jeg vil have synlige på Google, vel?

 

Både ja og nej.

 

Sikke et entydigt og simpelt svar (ruller øjne).

 

Lad mig forklare.

 

Glem SEO!

 

A´hva´?

 

Indledningsvis vil jeg aflive en myte. En SEO-tekst er ikke ulæselig og kun skrevet til maskiner. Nej; den er selvfølgelig stadig læselig for mennesker, og den skal gerne være skrevet i et godt sprog.

 

Dog – kan man argumentere – vil du afvige en lille bitte smule fra den perfekte tekst, hvis du kalder det en SEO-tekst. Enkelte steder vil du gå på kompromis med den sproglige og tekstmæssige kvalitet, hvis du holder et skarpt fokus på SEO.

 

Derfor hører en SEO-tekst ikke hjemme alle steder.

 

De to sætninger, der står og sælger til højre for dit produkt, er afgørende. De skal sælge, sælge og sælge. Og derfor bør du – ifølge mig - ikke have fokus på SEO i denne forbindelse.

 

Steder, hvor SEO-tekster oplagte på din webshop:

 

  1. Under dine produkter; helt nede i bunden.
  2. I ”yderligere information” på dine produkter.
  3. Nederst på din forside og dine landingssider.
  4. Hvis du er skide ligeglad med at have perfekte, sælgende tekster.

 

Grundlæggende tekster, som et absolut fåtal af dine menneskelige besøgende vil læse. 

 

 

Afsluttende bemærkning

 

Dette indlæg er skrevet som en grundguide med tips og tricks til SEO-tekster. Og jeg anerkender, at der er situationer og vinkler, der bytter om på tingene. SEO er komplekst – og det samme er SEO-tekster! Men brug denne guide til en rettesnor og som inspiration, når du skal skrive dine tekster i et SEO-mæssigt øjemed. Men skal du foretage en større investering, vil min anbefaling være, at du får en fagmand eller –kvinde til at kigge på din situation og udarbejde tekster, der er 100% strategisk skrevet ud fra dit website. Blandet andet har UX (brugeroplevelsen) betydning for din SEO, og velskrevne tekster bidrager til brugeroplevelsen. 

Bemærk iøvrigt, at jeg gennem hele indlægget har skrevet "SEO-tekster." Søgevolumen er højest på "SEO tekster" - altså i to ord. Men det er grammatisk forkert. Ligesom produkttekster og hjemmesidertekster, er SEO-tekster også i ét ord. 

saxis

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fire + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Kasper skriver


Generisk indhold

Kasper Friis er 18 år gammel, iværksætter, tekstforfatter, foredragsholder og generelt bare glad for tekster. 

I sommeren 2016 stod Kasper som 16-årig og med en drøm om at blive iværksætter. En masse ubesvarede spørgsmål var i hovedet, hvorfor der idag bliver brugt meget tid på at hjælpe og inspirere andre unge iværksættere; fx på hans hjemmeside http://kaspermfriis.dk, hvor der er blogindlæg og videoer til unge iværksættere. 

I dag driver han sit eget marketing- og tekstbureau, som du kan læse mere om på http://friisonline.dk

Derfor vil Kasper løbende skrive om det at være ung iværksætter, samt give dig et par skarpe tips til dine tekster og din markedsføring. 


Seneste kommentarer