Desværre oplever man ofte, både indenfor design, kommunikation og salg, at det komplekse forbliver komplekst, når det formidles til modtagerne. Det fører i sidste ende til manglende succes for afsenderen.
Google og Facebook er derimod moderne eksempler på, hvorledes det komplekse kan gøres simpelt på en måde, hvor vi slet ikke forholder os til designet, men forelsker os i enkeltheden. Og som mennesker i 2017 er det præcis denne simplicitet, vi hungrer efter i vores liv.
Har du nogensinde overvejet, hvordan det kan være, at en hjemmeside, der er ligeså primitiv som tilbage i 1990’erne, stadig kan være den næstmest populære i verden?
I disse tider hvor marketingfolk og online eksperter råber op omkring lækkert design og forkromede web-strategier, så accepterer vi fortsat at foretage alle vores søgninger på denne side:
Google er i øvrigt ikke de eneste til at opnå kæmpe succes trods et umiddelbart dødssygt udseende. Tag blot den nuværende forside på Facebook, der ærlig talt ligner noget, man også kunne have designet tilsvarende for 15-20 år siden:
Tilbage i 00’erne var Facebook langt fra verdens mest besøgte hjemmeside. Dengang hittede MySpace, og tankevækkende nok var der tale om et væsentligt mere kreativt og levende udtryk:
Spring yderligere 10 år tilbage, og du finder designet af AltaVista, som dengang var en kæmpe indenfor søgemaskineverden:
Det er bemærkelsesværdigt, hvorledes verdens to mest populære hjemmesider bevidst vælger at være så lidt kreative i deres udtryk. Det er jo ikke just, fordi de mangler økonomiske ressourcer til at hyre fantastiske designere og kreatører til deres team.
For det blotte øje er der tilsyneladende ikke lagt meget arbejde i hverken drop-down menuer, visuel lækkerhed eller andet, men nøgleordet er måske netop, at der ER lagt meget arbejde i netop at undgå at overkomplicere tingene.
I hvert fald er det slående, hvorledes Google rangerer simplicitet over alt andet i deres kommunikation og design. Her eksemplificeret ved søgeresultaterne:
Og som brugere elsker vi det!
Mit bud er, at vi som mennesker værdsætter opbygningen af disse to hjemme- og mobilsider, fordi de giver os en følelse af enkelhed og overskuelighed i en eller hyperkompleks hverdag og verden.
Google er den næstmest populære hjemmeside i verden, fordi den ikke blot giver os adgang til oceaner af viden, men fordi den også bidrager til minderne om en mere simpel tid. Google har kunnet fastholde deres barnligt farvede logo og utroligt primitive design, fordi vi har brug for det i takt med, at internettet i sig selv er blevet stadigt mere komplekst, farverigt og uoverskueligt.
Facebook vinder i forhold til MySpace og andre, fordi Facebook fx holder fast i, at antallet af features skal være begrænsede, samt at designet skal være simpelt. Til gengæld skal det være umiddelbart afkodeligt og instinktivt at bruge. Intet design for designets skyld.
Jeg bruger nogle gange ordet ”simplexity” omkring ovenstående. Jeg har lånt ordet fra Jeffrey Kluger, der i sin bog af samme navn beskriver vores grundlæggende menneske behov for simplicitet i en kompleks verden. Nøglen ligger således i at erkende, at desto mere komplekse ting, man laver, desto mere simple skal de præsenteres for brugerne og kunderne.
Desværre oplever man ofte, både indenfor design, kommunikation og salg, at det komplekse forbliver komplekst, når det formidles til modtagerne. Tag bare dette efterhånden berømte eksempel med statsminister Lars Løkke Rasmussen, der ret ubehjælpsomt forsøger at formidle regeringens komplekse skattepolitik til Folketinget:
Eksemplet med Løkke viser udmærket, at simplexity ikke er nemt. Ikke desto mindre er det fuldstændig afgørende i fremtiden. Hvis I formår at gøre det komplekse enkelt, så vil jeres kunder elske jer for det. Som mennesker anno 2017 er det nemlig præcis denne simplicitet, vi går og hungrer efter.