Hvornår skal du designe en webshop fra bunden? - Hans Jonas Hansen - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Hvornår skal du designe en webshop fra bunden?

Skrevet  16-11-2017 10:04  af  Hans Jonas Hansen 

Når det kommer til webshops, er der mange urealistiske forventninger. Jeg har haft flere kunder, som tror, at de kan vælge et standardtema til deres webshop, hvorefter de bliver skuffet, når de ikke kan flytte rundt på det hele. Ja, det betyder sådan set bare, at de kun vil betale for et standardtema (billig løsning), men de vil have en designet løsning (dyr løsning). Men det er 100% sælger, der skal kommunikere det ordenligt, så kunden ved, hvad hun får.

For samtidig findes der også mange, som mener, at det er useriøst at starten en webshop uden at bruge en masse penge på designet. Men for mange nystartede webshops vil et standardtema være fint til deres webshop. Selvfølgelig vil det være bedre at få designet sit eget, men da det er voldsomt dyrt, er det næppe det bedste sted at bruge alle sine penge. Jeg ville vælge at bruge dem på markedsføring i stedet. Ofte ved en nystartet webshop slet ikke, hvad det præcis er, at de gerne vil have, og det kan ende med at gøre en designet webshop ubrugelig på sigt. Selvfølgelig kan et webbureau give dig gode råd, men når du har solgt produkter et år, ved du lige præcis, hvad din webshop har behov for.

Jeg har skrevet dette indlæg for at give webshopejere en bedre forståelse for, hvad de skal vælge, når de går i gang.

Forskellen på en designet og standardskabelon webshop

Hvis du allerede ved det, så tænker du sikkert, at det da er et ligegyldigt punkt, men sandheden er, at det allerede er her, at de fleste går galt i byen. De fleste kan godt regne ud, hvad en designet webshop er. Her får du designet din webshop, som du vil have, at den skal se ud, og så bliver den kodet.

En standardskabelon er et tema, som allerede er designet og kodet og klar til brug. Disse temaer koster typisk omkring 500 kr. uden opsætning på webshopplatforme som Shopify og WooCommerce.

Der er sjældent en reel forståelse for, hvad det rent faktisk betyder, og derfor kan der være en tendens til, at folk ser en standardskabelon som en bedre løsning, end det er. Det betyder, at når man først går i gang med at opsætte en standardskabelon, så er det meget almindelige, at kunden pludselig vil have flyttet tingene andre steder hen, men hvis der ikke er lavet mulighed for det i temaets indstillinger, så kan det kun lade sig gøre, hvis man koder det, og det koster flere penge. Derfor er det så vigtigt at forstå, hvad man helt præcis får i et standardskabelon, og det er ikke altid let at svare på.

Inden du vælger en standardskabelon til din webshop, vil jeg anbefale, at du læser mit indlæg om at vælge en standardskabelon på Lavenwebshop.

Generelt set er du bedst stillet, hvis du køber en standardskabelon, hvor du har mange redigeringsmuligheder. Ved nogle standardskabeloner får du nærmest kun det, som du ser i demoen. Så hvis du ikke er 100% tilfreds med demoen, så bliver du heller ikke tilfreds med din webshop. Det skal siges at med både Shopify og WooCommerce, der kan du ændre det meste, hvis du betaler dig fra det. Det er en af grundene til, at jeg har fået en udvikler tilknyttet, fordi så kan jeg give tilbud på rettelser til temaer.

En designet webshop er mere simpel, da du her designer den webshop, som kunden gerne vil have. Når kunden er tilfreds med designet, så bliver det kodet, så kunden får præcis det, som de ønsker. Men her vil der ikke være de store muligheder for senere hen at ændre noget i udseende uden at betale ekstra for udviklingstimer. Det er grunden til, at nogle lever af at udvikle til et enkelt standardskabelon webshoptema, fordi de hele tiden udvider dine redigeringsmuligheder.

Selvom det er let at forklare, hvad en designet webshop er, så kræver den meget af designeren og webshopejeren. Det handler næste punkt om.

Du skal vide, hvad du vil have

Arbejdet med at designe en webshop (ja og hjemmeside), starter med at finde ud af, hvad en kunde vil have, at deres webshop skal kunne. F.eks. vil de fleste gerne have, at produktkategoritekster kommer under produkterne. Men alle de ting, skal der være tænkt over fra starten af.

For designerens synspunkt betyder det, at der skal findes ud af, hvad du gerne vil have. Her tænkes ikke kun på selve designet, faktisk er det en ufattelig lille del af det. Det er selve opbygningen af din webshop og hvad funktionalitet, som kunden skal bruge, og hvordan der skal navigeres rundt på siden for besøgende. Det gør en webshop langt mere kompliceret end en designet hjemmeside.

Kunden skal præcis vide, hvad det er, at deres formål med webshoppen er. Selvfølgelig er det overordnet mål at sælge, men der er mange forskellige måder at gøre det på, og hvordan du fremstilller dine produkter til besøgende.

Problemet for en nystartet webshop er, at de endnu ikke har konkret data på, hvad de gerne vil have, at en webshop skal kunne. Her vil der nærmest altid ske det, at de får designet en webshop, og når de har haft den i et års tid, vil de allerede vide, hvad de gerne ville have haft. En webshops tema bliver bedst testet af webshoppens kunder.

Designeren giver dig nogle generelle retningsregler for, hvad en god webshop skal indeholde, så du skal ikke være bange for at få designet en webshop. Men det vil ofte være en god idé at lytte til, hvad designeren foreslår, da designeren har erfaring med, hvad der virker på en webshop. F.eks skal være let at tilmelde sig nyhedsbrev og sociale medier, og så er det altid godt med store billeder og lange produktbeskrivelser. Men det gør selvfølgelig også, at den forkerte designer kan gøre stor skade. F.eks. hvis du hyrer en designer, som kun tænker på, at webshopopen skal være flot men glemmer alt om brugervenlighed. Det sker heldigvis ikke så tit mere, men det sker stadigvæk, og så kan du ende med en flot webshop, men som ikke er optimeret til salg.

I sidste ende handler det om dialog. Som kunde hos et webbureau bør du lave en lang liste med spørgsmål, som du vil have svar på.


Tilføj en kommentar

 
 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores andre hjemmesider :
lll