Rigtig mange sælgere som står i butik, tænker ikke på mere end blot at få en fed omsætning ud af en kunde. De færreste tænker på, om kunden overhovedet får lyst til at komme igen. Dette er ikke en undersøgelse jeg har lavet, men mere mit indtryk af salgspersonalet når jeg går ind i en forretning.
Jeg har selv arbejdet i butik i mange år, både i Dansk Supermarked samt ComputerCity. Jeg har altid haft den holdning, at kunderne skal have lyst til at komme ind i butikken igen efter et endt salg, og det er uanset om beløbet er lille eller stort. Hvis man kan identificerer kundens behov og give god og korrekt vejledning, så er man faktisk sikker på at kunden vender tilbage. Det bedste var altid, når en kunde sagde tak for god vejledning og service, eller gav et håndtryk på vej ud af butikken.
De kunder som viser at de værdsætter ens arbejde, er også de kunder man husker efterfølgende. De er altid lettere at genkende, NÅR de kommer ind i butikken igen.
God service efter afsluttet handel
Som skrevet øverst, så er min erfaring at mange sælgere ikke tænker over kunden, efter han/hun har forladt butikken. Dog er dette en ganske forkert tankegang, og noget som sælgere burde lære på skole eller inden de bliver ansat i en butik. Bevares, der er sikkert butikker, hvor efterfølgende kontakt til kunde er irrellevat, men som standard burde man tænke over det.
Selv har jeg ofte kontaktet kunden efterfølgende pr. mail eller telefon, netop for at høre om produktet – som jeg jo selv havde anbefalet kunden efter vedkommendes behov – levede op til forventningerne. Jeg har altid fået positiv respons for min måde at håndtere kunderne på, netop ved at kontakte dem efterfølgende. Dette mener jeg selv, er god service, og noget som flere forretninger burde indføre i den daglige drift. Efterfølgende har jeg i hvert fald haft mange kunder, som kom ind i butikken, og kun ville snakke med mig. Dette har også givet andledning til meget salg efterfølgende til disse kunder, så det er kun noget jeg kan anbefale.
Hvad gør du for kunderne
Står du i butik, og har du daglig kontakt til kunderne? Så vil jeg meget gerne høre, hvad du gør ekstra for dine kunder, og hvordan du håndtere salgssituationer, så kunden forlader forretningen tilfreds, og måske med en lille tilkendegivelse om at din service har været helt i top.