Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Manga med mere Vocaloid Sonika. en case study af viral markedsføring og social medie brug mens det sker

Vocaloid Sonika. en case study af viral markedsføring og social medie brug mens det sker

1.682 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 December 2009

Disclaim: dette er ikke en kort blog, ansvar for høj tids forbrug tages ikke.

 

"I just got hired on accident by a vocaloid company"

Sådant skrive den netop hyret online marketing og community builder for det digitale musik firma Zero-g. den 18 november her i år på Penny Arcades forum. Måske ikke ligefrem den første reaktion man som arbejdsgiver ønske at se fra en marketing konsulent man lige har hyret, men for os? en mulighed for at se på sociale medie og viral markedsføring mens det sker og som forgå næsten 100% på et platform vi alle kan følge med i. intet sms, intet analog word of mouth, intet avis artikler.  kun blog og forum indlæg til fuld beskuelse.

 

Men lad os lige tag den fra toppen, som for eksemplet, hvad er vocaloid overhoved?  Det korte af det lange, er at vocaloid er en stemme syntese program lavet af Yamaha, designet til at synge. I Japan er programmet det helt store, og sange lavet med dette program udgøre en stor del af materialet på deres version af youtube. Programmet er i Japan blevet markedsført gennem brug af maskot design som visuelt repræsenter stemmen, noget som har fået de japanske forbruger til at tag produktet til sig, og gjort til deres egne. Dette støttes yderlige af Yamahas meget liberale holdning til brug af designet, hvor de ikke kun tillader at folk bruger maskotten i relation til det musik brugerne laver, men åbent støtter det, med deres egne fansite hvor folk kan oploader tegninger af maskotterne og skabe et forum hvor musiker, tegner og animatør kan mødes for at samarbejd om at lave musik video.

Det give resultater som det her. Bemærk at Yamaha har på intet tidspunkt været involveret i produktion af disse musik videoer.  de har blot lagt fundamentet med maskot design, en basis outline af personlighed, en stemme tunet til at synge bestemte slags sange, og så gået til side og lad fans få frit slag.  De engelske oversættelse er i øvrig lavet fuldstændigt frivillig af engelsk talende fans.  Jeg tror ikke jeg behøver at uddyber marketings værdien af dette.

men lige for at vise hvor populær denne marketings strategi har gjort produktet.  En tv reklamer for figur af maskotten.

 

Det bringer os så tilbage til Zero-g, en af de 2 firma i vesten som har købt licens på programmet og forsøgt at gøre den japanske succes efter, med en engelsk stemmede version af produktet, og en maskot ved navn Sonika.  Det er gået....af lort til, for at bruge et udtryk fra deres nuværende online marketing fyr, som derfor sendte nogle velmenende brev til firmaet, blev hyret, og hans første reaktion?

Han poster i Help/advice forummet tilknyttet en af de mest populære tegneserie på nettet hvor han har brugt en decideret uprofessionelt toner.  jeg citer fra hans resume af samtalen med den person der har hyret vores helt i denne sag: The conversation went something like "Hi halkun, did you know that English Vocaloids sell like shit?" and I was like, "Yea," and he was all. "I got your email and marketing paper from this guy. If you wanted to sell them to the right demographic, how would you do it?"  17 minutter senere, og et svar tikker ind som siger: I would imagine one of the first steps is posting in a large forum associating their product with 'shit' and 'poorly selling.' et sarkastisk angreb, som andre læsere vil finde underholdende? en opskrift på katastrofe for troværdigheden på vores marketings fyr.  (som vi nu kalder Halkun, da det er hans profil navn på det forum) hvis ikke han kun 4 timer senere svare tilbage, undskylde for hans senere svar og hurtigt pointere at: "
First of all, I never really said the product was shit to anyone, I was just giving a very condensed, slightly amusing overview. Just to let you know, the programmer never called me "halkun" and said "Kthanx, bye" ether.

I glossed over the details because in the center there are political issues with Yamaha and the two English Vocaloid companies involved. Also there is a lot of dull marketing-speak and company dialog that is loathsome to type in a non-professional setting."
Se, det der er damage controll på nettet. hurtigt svar, brug af sprog på det samme niveau som alle andre og åbent ærlig forklaring, som ikke gå af vejen for at sige tingene som de er. Resultat, ikke en eneste person bringer det op længere.

og som bonus, så fik han lige også en webdesigner som bad ham om at sende et privat besked, hvis han skal bruge en hjemme side og et konstant dialog med brugere der essentielt virke som konsulenter der kende markedet ud og en, og som er motiveret til at få det markedsført på en måde som ingen anden konsulent er. ikke for pengenes skyld, men fordi de er fans.  (som halkun egentlig også startede som)

En af de tip halkun fik inde for 24 timer er at han skulle forsøger at for lavet en markedsundersøgelse om hvorvidt fansene gerne vil have Sonika redesignet, og rebranded. simsaalbim, og han udnytter den med det samme til at pointere at de allerede er et skridt foran, og har lanceret en redesign konkurrence. med link og det hele, og skabe yderlige interesse til produktet, samtidig med at han vise sig selv som kompetent.

En redesign konkurrence hvor man simpelthen har spurgt brugerne, fansene, om at designer Sonika, intet professionelt branding firma, ingen stor designer navne. og det har givet et overvældende resultat, med næsten 100 forskellige design i løbet af november måned.  Det kommer til at koster Zero-g cirka der omkring.....et kopi af programmet, forsendelse omkostninger til vinderen, hosting omkostningerne og den tid der er blevet brugt på at kigge dem igennem, og så skal der lige hyres en kunstner til at designer den nye cover baseret på den som vinder. Ud over at spare på designet har konkurrencen skabt røre på blogs, kunsterne har meget forudsigeligt lagt deres bud op på deres eget online galleri, og skabt opmærksomhed omkring Sonika blandt dem som egentlig bare lige ville kigge på tegninger.....guld og grønne skove, ik?

 

Hvis ikke lige at det man havde hentydet, nemlig at vinderen af konkurrencen vil få hans design på den nye boks-cover, ikke er det konkurrencen gå ud på. Halkun leaket den 27-11 på selv samme forum, den nye cover art. umiddelbart en metode til at skabe noget buzz.  Efterfulgt af andre fans som har fundet ud af at produkt beskrivelse allerede har den nye design på. Fansene har ikke taget det pænt, fra folk der inde for 12 timer har svaret at det virke uprofessionelt af halkun at leaker designet., til en bruger med bag grund inde for psykologi og fokus gruppe (bemærk at det er stadigvæk en bruger på et forum til et online tegneserie, som give disse meget vise råd til enhver der tænke på at spørge fans om råd):

"Having some background in psychology and focus groups (albeit not necessarily in marketing), something to consider when consulting a pre-existing fanbase is that essentially what you are getting is a heavily biased population. The key thing to consider is that the group you are soliciting is pretty much already sold on the product. The current marketing may be shit, but they managed to find the product and become huge fans of it anyway. That says something about the group itself, and should always be placed in the context of your overall analysis. That's not to say that you can't get invaluable information from them, but always keep in mind that they are not the same group of people to whom you are trying to sell the product. They're the group of people who already have it. Consider the Wii as a case study."

og så er der selvfølgerlig bloggerne der har været hurtigt til at beskylde Zero-g for at føre folk bag lys, hvor en dog pointere at der faktisk ikke stod et eneste sted at konkurrencen ville bruges til det nye cover art.

Med det sagt så er den nye design meget bedre, nå der sammenlignes med den gamle men er ikke en del af konkurrencen. fansene har været meget splittet  og har generelt udtryk utilfredshed med Zero-g håndtering, men det er interessant at bemærke at de stadigvæk holde af produktet, og en del syntes om designet, mens andre sværge til den gamle design. Cue mere damage controll:

pointere på konkurrence siden at vinderen ikke er valgt endnu.

Zero-g har personligt mailede en a bloggene som postede mailet på hans blog i går og pointeret at

I’m sorry but you have jumped to conclusions. The Mario Wibisono image you refer to is not the winner of the Sonika competition. If you read the competition details carefully you will see that the competition is to draw a new outfit for Sonika not create a new box image. The competition was always just a bit of fun and the winner has not been chosen yet as we are going to put all the entries on the website and let you have your comments on them before we decide who is the winner. The Wibisono image will be the next box image of Sonika but he was never a competition entrant and we commissioned and paid him for his work.

Also, let me state categorically that the ‘Zero-G employee’ you refer to does not exist and whoever wrote in the forum is not a member of the Zero-G staff.

Dom Keeffe
Zero-G Limited 

ohh, dramaet stiger, tilsynladende er halkun ikke engang ansat hos Zero-g, ifølge denne mail, hvilket bloggen også tvivle på passe, det skal dog lige pointeres at halkuns leaket billed at oploaded på imageshack, og ikke nogle firma server, og der er intet hørt fra ham siden.

nå ja, også har Sonika personlig twittede og sagt at vinderen ikke er fundet endnu. nej, jeg mener ikke firmaet, produktet har hendens egne twitter account, og Zero-g har gennem det fået bygget en personlighed op omkring Sonika og givet fansene en relation ikke ulige den der er mellem virkelig sangere og deres fans. noget som fansene har moret sig med  . samme kunstner har i øvrig denne bemærkning til konkurrencen.

 

Personlig finde jeg det spændende at se hvordan dette forsætter nå først vinderen er offentliggjort, og hvad reaktionen blive.

Men der kan allerede tages noter til egne brug, så som:

De første 24 timer efter enhver indlæg på et social medie kan tæller for meget, da det er reaktioner og den retning diskussion tag i starten, som kan farve resten af kommunikationen.  Brug af socialer medie er ikke blot et tilfælde af skyd og glem.

Forbruger reager på hvad de tror du har forsøgt at sige (vinderen af konkurrencen dukker op på cover art), ikke hvad du rent faktisk siger, hvis du åbner op for fortolkning, og mand kan de blive sure hvis de mener at man bevidst formuleret sig på en kringlet måde, som de syntes snyder dem, til trods for at teksten rent faktisk siger at tingene har forgået helt legitimt.

Husk også lige du ikke nødvendigvis er den eneste som blogger om dit produkt, og andre bloggers ord kan have mere vægt end dit eget.  få dem på din side!

og et produkts brand kan ende som en kombination af firmaets branding forsøg, og så modificeret af forbrugernes mening. (for at tag et helt andet brand..Mcdonald brande sig selv som familie venlig uformelt restaurant. Forbrugerne syntes stadigvæk at det også er et billig brand som associeres med kapitalisme og i nogle tilfælde amerikansk imperialisme)

 

Forsættes til case study følges, efterhånden som forbruger reaktioner, og firma tiltag dukker op.

Et øgenavn er i øvrig allerede dukket op for den nye design blandt dem som ikke kan lide det: G...udledt af firma navnet Zero-g, og fordi at den nye design har G-string på, og nogle referer bevidst til G, og Sonika som 2 separate personer, med forstillet forvikling til følge. Det har fået nogle af dem som startede med at være negativt, til at være en del mere positivt instillet til den nye design.  Engageret forbruger er herlige uforudselig på den måde~

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Dong skriver Skriv dig op