Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Gæsteeksperten Socialt Entreprenørskab vækkes til live - DEL 3 af 4

Socialt Entreprenørskab vækkes til live - DEL 3 af 4

2,716 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 January 2013

MIT LIV ER ET EVENTYR

Følelsen er sitrende kroppen lettere anspændt

Stolt, glad, forløst

Det lykkes. Trods udfordringer

Opbakningen er varm

Nyt land nye dufte

Længselsfuld mod nye eventyr

Hvad mon venter om hjørnet

-        Skrevet i forbindelse med Verdens mest berejste Pølsevogns tur til Japan i 2009, hvor vi sammen med Den danske Ambassade i Tokyo skulle promovere COP15, klimatopmødet i København 

HVAD ER SOCIALT ENTREPRENØRSKAB?

Som indledning til min bog om Verdens mest berejste Pølsevogn skriver Finn Kristensen, Aarhus Entrepreneurship Centre, Aarhus Universitet følgende:

”Entreprenørskab kan defineres som skabelse af værdi gennem innovation. Socialt entreprenørskab er efter samme logik skabelse af social værdi gennem in­novation.

Entreprenørskab kaldes tit for ”kommer­cielt entreprenørskab”. Formålet er selv­følgelig at drive en virksomhed og få den til at give overskud som enhver anden virksomhed. Hvis den giver overskud, vil dette naturligt tilfalde virksomhedens ejer/ejere.

I den sociale entreprenørskab er det sam­fundsmæssige perspektiv fremtræden­de. Innovationen og de nye muligheder (”opportunities”) skal bruges til at skabe værdi for socialt udsatte, lokalsamfun­det, miljøet m.m. En del af overskuddet geninvesteres typisk i sociale formål.

Hvorfor er socialt entreprenørskab vig­tigt og interessant? David Bornstein skriver i sin banebrydende bog: How to Change the World – Social Entrepre­neurs and the Power of New Ideas:

“… an important social change frequent­ly begins with a single entrepreneurial author: one obsessive individual who sees a problem and envisions a new so­lution, who takes the initiative to act on that vision, who gathers resources and builds organizations to protect and mar­ket that vision, who provides the energy and sustained focus to overcome the inevitable resistance … “ (s. 3)”

SOCIAL ØKONOMISK VIRKSOMHED

Center for Social Økonomi har defineret følgende kendetegn ved socialøkonomiske virksomheder:

  • Har et socialt, sundheds- og eller miljømæssigt formål
  • Har et salg af ydelser og/eller produkter
  • Er en not-for-profit virksomhed, det vil sige at de geninvesterer et eventuelt overskud i virksomheden og formålet
  • Er organisatorisk uafhængig af den offentlige sektor
  • Har et CVR-nr.

Specialisterne er et godt eksempel på en socialøkonomisk virksomhed.

I uge 3 skriver jeg mit sidste indlæg i denne omgang og det kommer til at handle om, hvordan ideen med Verdens mest berejste Pølsevogn opstår en kold novemberdag tilbage i 2002 efter et besøg hos den gale Pølsemand i Aarhus.

Videoen fortæller om vores seneste Tour de Superliga 2012 med besøg hos OB, AGF, AaB og Brøndby IF.

Her lidt inspiration fra min bog Verdens mest berejste Pølsevogn, udgivet af Aarhus Universitet.

  • Tag de globale briller på
  • Det er bedre at være en lille sten, der hopper i vandet og skaber ringe, end at blive liggende på stranden
  • Søg hjælp til spørgsmål, du ikke selv kan svare på
  • Også lidt har ret

Læs del 1 her - Læs del 2 her

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Gæsteeksperten skriver Skriv dig op