Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Gæsteeksperten Rekrutter selv din næste kick-ass-medarbejder med LinkedIn

Rekrutter selv din næste kick-ass-medarbejder med LinkedIn

5.410 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 May 2012

Når du som iværksætter vælger at udvide butikken og ansætte, så er det en kæmpe investering og derfor en stor beslutning.

Du skal ikke ud og have fat i en der bare skal hæve månedslønnen og så ellers helst vil passe sig selv og sin sofa. Nej, du skal have fat i en med ild. En med idéer. En der får ting til at ske. En der kan hjælpe dig med at bære din virksomhed der hen hvor den skal være. En kick-ass-medarbejder.

Hvad gør du?

1. Du kan betale jobdatabaserne en formue for at pushe din jobannonce ud til en gruppe jobsøgere som jf. lovgivningen er tvunget til at skrive til dig selvom de egentlig ikke gider.

2. Du kan gå på LinkedIn og selv skille guld fra kanel (eller hvordan det nu er...).

LinkedIn er det næststørste sociale netværk i Danmark med en 800-900.000 danske brugere, og lur mig om vi ikke runder millionen inden for det næste års tid.

LinkedIn udbyder en masse store rekrutteringsløsninger, abonnementer og andet gøgl, som du kan tjekke ud hvis du sidder med et større foretagende. Som almindelig iværksætter er det ikke nødvendigt. Du kan selv gå ud og finde de helt rigtige profiler.

LinkedIns største aktiv er at alle er på, og de fleste har åbne CV'er. Ikke kun de ledige, men både aktive og passive jobsøgende. Med passive jobsøgende mener jeg folksom sidder i et job, men som er åbne for bedre tilbud. Du kan se deres CV'er, referencer, jeres fælles kontakter osv.

Kort sagt giver LinkedIn dig adgang til meget af den information man tidligere skulle være erfaren headhunter for at ligge inde med.

Lad os gå på jagt!

Hvis du ikke allerede er LinkedIn bruger, så start med at oprette dig, og sæt din profil op. Slå evt. op i min guide til en professionel LinkedIn profil. Når du har gjort det, skriver du til dine eksisterende kontakter og spørger pænt om ikke I skal connecte på LinkedIn.

Der er flere måde at gribe selve jagten an på, og det ene udelukker ikke det andet:

  • Spørg dit netværk med statusopdateringer
  • Spot talentet i LinkedIn-grupperne
  • Søg specifikt med LinkedIns søgefunktion.

Med en statusopdatering kan du let skrive ud til hele dit netværk: ”Forretningen går godt, og jeg står og mangler en kick-ass-medarbejder. Kender du en?” Du kan evt. også opfordre folk til at klikke ”like” til din opdatering, for hvis nogen liker eller kommenterer, bliver din statusopdatering sendt videre til hele deres netværk. Ja, jobopslag kan godt go viral!

Du kan melde dig ind i brancherelevante LinkedIn-grupper og se hvem der gør sig positivt bemærket i debatten. Hvem har noget at byde ind med? Det skulle da vel aldrig være din nye kick-ass-medarbejder?

Gennem en LinkedIn-søgning kan du søge direkte på de titler eller kompetencer du er på jagt efter. Det er værd at bemærke at LinkedIns søgefunktion slet ikke er så sofistikeret som fx Google (i hvert fald ikke den gratis søgefunktion), så det er vigtigt at prøve forskellige søgeord af. Skal du fx bruge en personalechef, så husk at sådan nogle også kan hedde HR Manager, HR Director osv.

Gå ind og prøv det af. God jagt! 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Gæsteeksperten skriver Skriv dig op