Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Det ubevidste valg

885 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 March 2009

Som forbruger bliver vi bombet med indtryk. Hjernen kan opsamle en masse af disse informationer og gemme dem, men kun få af dem bliver gemt bevidst. Hvis du skal til at købe en bil, så ser du bilreklamer over alt. Hvis du overvejer at købe et hus, så er det ejendomsmæglere og banker, uanset hvor du kigger hen. Er du sulten, så… ja, du har nok fanget den.

Vores valg af hvilke budskaber vi tager til os, er ud fra det behov vi har. Men hvad med alle de reklamer som ikke fanger vores behov. Bare fordi vi ser bilreklamerne betyder det jo ikke det er de eneste reklamer der er derude. Alle de andre reklamer har stadig indflydelse på ens valg, både nu og senere. Vi gemmer mange af reklamerne ubevidst og trækker dem så frem når vi har brug for det. Det er derfor du kan stå over frysedisken i supermarkedet og føle et produkt taler mere til dig end et andet - selvom du måske aldrig har købt det før.

Vi kender ikke hjernen godt nok til at vi ved hvilke input den er modtagelige overfor. Hvor meget den kan rumme, gemme og hvor dybt. Det er derfor Lord Leverhume engang i 1920′erne sagde: “Jeg ved halvdelen af min markedsføring ikke virker. Jeg ved bare ikke hvilken halvdel”.

Når vi indtager en masse ubevidst reklame, så er det netop vigtigt vi gør det rigtigt og let fordøjeligt. Styrk dit brand ved at bruge det korrekt. Brug de samme farver, samme opbygning, samme logo, samme slogans og vær konsekvent. Hvis vi kun fanger dit brand ubevidst, så husker vi f.eks. ikke dit telefon nummer, men ved at være konsekvent, genkender vi logoet og det får os ofte til at vælge dit produkt frem for et andet.

Subliminal Advertising var stort engang. I en film blev der vist korte sekvenser med et firma logo. Forbrugeren så filmen, men fangede underbevist et budskab. Det kan vi sagtens bruge idag, men på en anden måde. Dit brand skal kunne stå for værdierne i dit firma, bevist som underbevist. Hvad fortæller dine farver, din font, din opsætning om din forretning? Strømlin dit brand så det passer på dig og tydeligt forklarer hvem du er. Så er der større chance for kunden husker dig. Endda selvom kunden ikke selv er klar over det.

Eksempel på ubeviste valg
Derren Brown bruger subliminal advertising i alt hvad han laver af shows. Han påvirker folk ubevidst til at fortage nogle valg som han egentligt har bestemt for dem.

Se Derren Brown påvirke to reklamefolk

I ovenstående film, skal der dog huskes på, at han har de to reklamefolk i kontrollerede omgivelser som er meget gennemarbejdet. De er bevidste om hvad de skal og derfor nemmere at påvirke. Men ikke desto mindre er det spændende at se resultatet.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når slettetbruger skriver Skriv dig op