Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Bare et logo?

1.133 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 January 2009

Hvad signalværdier ligger der egenligt i de ord vi sætter sammen som vores firmanavn? Er der nogle kriterier som skal opfyldes når man hører navnet, nogle associationer der skal skabes og nogle værdier som skal sælges? Historien bag vores firmanavn er ofte simple, men har alligevel en betydning som går dybere end når man blot ser kombinationen af bogstaverne. I vores eget tilfælde er navnet en længere process som strak sig over flere ugers tænkeri og forsøg. I den digitale verden vi lever i, er det jo ikke nok navnet fungerer rent mundtligt, men du skal også helst have et som fungere som et internetdomæne. Og dette kan være en ren showstopper når man skal finde på et nyt firmanavn - som også helst skal være kort og sigende.

Vores process startede med en brainstorm. Herfra tog vi en masse ord som beskrev os og hvad vi lavede, så de første associationer man får, er firmaets beskæftigelse. Vi er ikke traditionelle på ret mange måder og derfor ville vi heller ikke hedde noget som direkte linkede os til en almindelig beskæftigelse eller en geografisk lokation. Vi tog ikke udgangspunkt i trykte eller digitale medier, men i designet og derfor var form et oplagt ord at bruge; farver, form og typografi er vores levebrød og dagsorden, så derfor kom det helt naturligt til os: Form Agenda.

De to ord udstråler to vidt forskellige værdier. Form er de bløde værdier, hvor Agenda står mere for de kantet, håndgribelige og seriøse ting. Vores filosofi er, at vi ikke kan designe uden at være struktureret, men omvendt, kan vi heller ikke være firkantet og glemme den kreative process. De to ting hører unægtelig sammen og derfor vendte vi bøtten på hovedet og tog udgangspunktet i to fonte: Form fik den meget seriøse, gamle og brugte “Helvetica”, i en stærk, kraftig og svagt redigeret udgave, mens Agenda fik den mere bløde og kreative, “Melior” med en lille detalje ved sammensmeltningen mellem “a” og “g”.

For os udsender logoet de signalværdier som vi er stolte af, men for andre er det blot et navn, og det er præcis sådan grafisk design skal fungere. Postmanden kigger på bogstaverne, fordi han skal have afleveret en pakke. Den nye kunde kigger på ordene fordi de skal bruge en grafisk virksomhed. Den gamle kunde kigger på navnet, fordi de ved vi er en solid og professionel samarbejdspartner. Vores kolleager kigger på udformningen, fordi de er interesseret i om vi kan levere et stykke professionelt håndværk. Så vi alle kigger med vidt forskellige øjne på det grafiske design og derfor er det vigtigt at have en professionel partner som kan og vil tage alle disse parametere med i sit grafiske design, uanset om det er et logo, websites, brochure, illustrationer eller en fancy ikonserie. Gør din samarbejdspartner det?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når slettetbruger skriver Skriv dig op