Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit Nethandel er ikke altid en succes

Nethandel er ikke altid en succes

3,949 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 February 2011

Der har været rimlig stille herfra i lang tid, men det skyldes primært meget arbejde i firmaet + sindsyg mange spørgsmål pga de andre blogindlæg. Så man kan faktisk sige, at de andre blogindlægs succes har lagt en lille dæmper på skriveriet.

Nå men nedenstående indlæg stammer fra en diskution, som jeg havde med nogle andre. Man kan diskutere, hvor meget det har med iværksætteri at gøre, men hele tankegangen bag min pointe, kan faktisk benyttes af rigtig mange. Og det er vel at mærke personer/firmaer, som slet ikke tænker over det normalt.

Det hele stammer fra en diskution, hvor vi sad og snakkede om nethandel. Alle var selvfølgelig positive omkring det, og vi fik snakket en masse vinkler på kryds og tværs.

Midt i det hele siger jeg så en sætning, som var noget ala følgende: "Nethandel gør livet nemmere for mange, og rigtig mange sparer desuden mange penge online, men der er flere ting, som faktisk er billigere at købe online nu, men som det faktisk kan blive dyrt at købe online". Og det fik selvfølgelig hele rummet til næsten at eksplodere! For INGEN af de andre mente, at noget var dyre online, og hvis det var tilfældet, så var det ens egen skyld, fordi man ikke magtede at Google rigtig. Det kan jeg selvfølgelig kun give dem ret i, men min tanke går længere end til punktet, hvor vi svinger kreditkortet i den virtuelle kasse.

Min pointe tager udgangspunkt i, at flere og flere danskere handler udenlands. Og folk køber ALT! Bøger, tøj, autodele, elektronik, dyreartikler osv. Varerne vælter ind over den danske grænse, og det bliver altså ikke mindre med de priser, som der er i DK efterhånden. Og det er her, at min tanke tog sin begyndelse for flere år siden!

Hvis vi laver et fiktivt eksempel med en fiktiv person. Personen kalder vi X, som bor i Jylland. X bor i en lejlighed, hvor han mangler et nyt smart fladskærms tv. Han ved præcist hvilken model og mærke, det skal være, og X vil derfor finde den billigste pris. Han starter hos den lokale TV pusher, hvor prisen er 6.000 kr. X er overbevidst om, at den pris kan gøres bedre. Derfor finder han sin computer frem, og begynder at lede efter en bedre pris. 
Første stop er Elgiganten, som altid har lave priser, og som ligger i en okay kørselsafstand. Hos Elgiganten er prisen 5.599 kr. Altså en besparelse på 401,- danske kroner. Men så skal X altså ud at køre!
X surfer videre, og her finder han en webshop , som ligger på Sjælland, men de har en pris på 5349,- kr inkl levering! Altså en ydeligere besparelse på 250 kr i forhold til Elgiganten. Men tv´et hos webshoppen er en parallelimport, og det er X ikke helt klar over, hvad betyder, og hvilke indflydelse det evt kan have på ham som kunde.
X Googler ydeligere videre, og ender nu på en svensk side, hvor han kan købe det eftertragtede tv til en endnu lavere pris. Omregnet så koster det KUN 5049 kr inkl levering og det hele! Det er ydeligere 300 kr i besparelse, og det tilbud er så godt, at X vælger at købe med det samme.

Ovenstående scenarie kender vi sikkert alle til. Man surfer og surfer og kigger lige lidt reklamer, inden man ingen surfer videre efter den bedste pris.

Men efter 6 mdr begynder der, at opstå problemer med det nye lækre tv. X kontakter den svenske webshop, og de konstatere at fejlen ikke kan laves på afstand, så de skal have tv´et til gennemsyn. X skal derfor på egen regning i første omgang sende det lækre tv til Sverige. Og det er nu, at de første problemer begynder at opstå. At fragte et tv til Sverige koster nemlig kassen. Så 800 kr fattigere (kender ik den præcise pris, så tallet er fiktivt), må X vinkel farvel til sit tv for en stund. Dagene går, og pludselig tikker der en mail ind fra den svenske webshop, som siger at tv´et har en fejl, som de mener X har pådraget det ved ophængning. De tilbyder at slå halvskade, hvilket X acceptere. Skaden koster 1200 kr at fixe (et fiktivt tal).
En uge senere er tv´et tilbage hos X, men han er blevet hele 1400 kr fattigere. Dertil har han levet i flere uger uden et tv.

Jeg vælger nu at stoppe historien om X, da man kan køre den videre i en uendelighed, hvis man ville det. Men hvad lærte vi af ovenstående?

  • X sparede i sidste ende ikke 951 kr i forhold til den lokale tv pusher, men kun 151 kr.
  • X havde et voldsom besvær med at sende pakken, og måtte desuden bruge penge på indpakning, tape mm
  • X var uden tv i flere uger
  • X hænger på returneringen af varen til købsstedet
  • X får ingen lånevare imens hans vare blev lavet
  • X kan ikke snakke med sælger face to face, og måske aftale en mere fair handel angående reperationen

Hvor vil jeg så hen med alt det her?

Jo ovenstående eksempel er faktisk virkelig. En af mine venner købte engang et tv i Sverige, hvor han sparede 1200 kr i forhold til den lokale tv pusher og Elgiganten. Da det gik i stykker, begyndte regnestykket at ændre sig drastisk.
Efter 3 mdr uden tv, og mange samtaler og mails, så endte det famøse tv med at koste ham 2400 kr mere end hos den lokale tv pusher og elgiganten. Heraf var det især 2 gange fragt, som virkelig gjorde ondt. I de 3 mdr havde han intet tv, og han kunne af gode grunde ikke få et låne tv.

Så inden du handler online, så overvej lige, om den besparelse som du opnår, egentlig står mål med den risiko, som du løber. For det kan godt være, at du spare 1000 kr på den nye vaskemaskine, men hvordan ser dit regnestykke ud, hvis du får problemer?
Og vigtigst af alt! HVOR LIGGER DIN GARANTI OG REKLAMATIONSRET? For der skal altså ikke mange ganges forsendelse til, før en besparelse på 1000 kr er ædt op af fragtmanden. Og vi ved alle, at der er nogle produkter, som er mere udsatte for defekter end andre...

Indlægget gælder især store ting, som er dyre at sende og forsikre. Tøj, bøger, designer solbriller som vi selv sælger, dvd film, mindre isenkram mm er ikke omfattet af samme problemstilling. Men du skal stadigvæk overveje din risiko fremadrettet!
Så selvom nethandlen buldre derud af, og ingen kan få armene ned, så er der altså brug for butikker, som kan yde en god service, og hjælpe til når nøden er størst. Og dem må vi ikke glemme, da det går ud over os alle i sidste ende!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Fashion-Seller blogindlæg Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere