Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Dropshipping - Jeg vil tilbyde mit varelager som dropshipping, men hvordan?

6,658 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 October 2010

Inden vi går igang med selve blogindlægget, så er det måske vigtigt at slå fast, at alt i dette indlæg er egne erfaringer. Det er gode og dårlige erfaringer, som vi har gjort os med at tilbyde vores varelager via dropshipping.
Dvs du kan sikkert godt gøre tingene anderledes end vi gør idag, men det er måske værd at bruge 5-10-15 minutter på at læse indlægget, og stille dig selv de samme spørgsmål, som vi har gjort igennem tiden. Det kan helt sikkert spare dig for dumme situationer, en masse tidspild samt evt dyre lærepenge!
Vi har idag partnere i 4 andre EU lande, som sælger vores designer solbriller og smykker med stor succes. Prccessen er optimeret så både partnere og vores ansatte ved hvad der skal ske, når der tikker en mail ind. Vi har desuden en simpel, men smart risiko sikring.
Det har taget meget tid samt spildte kræfter og penge at nå hertil. Men idag ved vi af tidligere fejl, hvordan vi gør tingene på den bedst mulige måde, så det gavner os men også partneren.

Inden du begynder at tilbyde dit varelager på dropshipping, så stil dig selv følgende spørgsmål:

  1. Hvad vil du opnår?
  2. Hvordan vil du opnå det?
  3. Hvis du selv sælger online, vil du så skabe konkurrence for dig selv?
  4. Hvad er du klar til at bruge af kr og øre + tid?
  5. Er dropshipping overhovedet overskudsgivende for dig?

Ja det er 5 ret basale og kedelige spørgsmål, men de fleste glemmer dem, når mulighederne byder sig. Og dette kan faktisk blive katastrofalt for dig, hvis du ik har kontrol med situationen.
Lad os kort gennemgå de 5 basale spørgsmål.

  1. Du skal gøre meget kort og præcist op med dig selv, hvad det egentlig er, som du vil opnå med en aftale. Hvad skal du, som lagerførende virksomhed have ud af, at tilbyde et andet firma dine varer på dropshipping?`
    De fleste af os ville sige en større omsætning, samt en forbedret bundlinie, da alt andet ville være tåbeligt. Og det kan jeg kun give dem ret i...
    Derfor er det en god ide, at skrive på et papir, hvad dine ideer og mål med samarbejdet er. Husk også at lave nogle delmål, samt nogle datoer i fremtiden for, hvornår det f.eks skal være en overskudsforretning osv.
    Det kan være svært i starten, men del mål er altid gode at arbejde hen imod...
    Er du producent af et produkt, så kan brandingsværdien nemt overstige den faktuelle handelsværdi, hvorfor et samarbejde som evt går i nul eller med et lille minus, faktisk kan være en fordel. Men som udgangspunkt, så skulle man gerne tjene penge på en aftale!
  2. Dernæst kommer nok det sværeste punkt. For du er sikkert helt ny med dropshipping, og ved derfor ikke, hvordan du evt vil opnå dine mål. Men det er igen en god ide, at prøve at skrive nogle tanker ned på et stykke papir. Der er rigtig mange løsningsforslag til dette punkt, og det afhænger også meget af branchen. Og husk der er ingen facit i sådanne situationer, der er blot måder, som er mere optimale end andre...
  3. Dette punkt tænker de færreste over, men du kan faktisk smadre din egen forretning, hvis du ingen plan har. 
    Vi laver et eksempel, hvor du driver en webshop. Du tilbyder dropshipping til alle dem, som gerne vil have det. I løbet af en måned har du skaffet over 10 nye webshops, som alle sælger dine lækre produkter. De ligger alle i DK, fordi du her på Amino har spurgt efter evt interesserede. STOP STOP STOP!!! Kan du ikke allerede se, at du er ved at lave dit livs største fejl?
    Hvis du tilbyder dropshipping til en masse firmaer i et lille land som DK, og de alle begynder at sælge online, så vil det alt andet lige betyde, at dit eget salg falder. For kunde massen bliver ikke større, blot fordi du udvider dine salgssteder! Solgte du for 1 mio kr sidste år på din webshop, så stiger markedet ikke til 11 mio kr, fordi du skaffer 10 nye forhandlere. Nej i må alle deles om kagen på 1 mio kr (hvis det er total markedet).
    Og hvad gør dine nye partnere, hvis salget halter meget? De sætter varerne ned!!! De har ingen risiko! Deres eneste investering kunne f.eks være en webshop til xxx kr. De sænker priserne, og dermed falder dit salg voldsomt. Så du følger efter, og nu har du så startet en priskrig med din egen partner. Allerede her konflikter du forhåbentlig med dine notater i både punkt 1 + 2.
    Vi antager at din partnere sænker priserne ydeligere og du følger efter. Salget mål på antal stk stiger nu, men omsætningen målt i kr er den samme, da prisnedsættelserne har betydet et mindre DB. Med andre ord du ender nu med at bruge flere kr på administration, pakning mm, imens du samtidig tjener mindre...
    Efter et år opgiver alle 10 partnere samarbejdet, da de ik kan få det til at løbe rundt. Du er nu over mega lykkelig, da du får hele markedet for dig selv. Du sætter straks prisen op til den normale igen, men salget går helt i stå!!! For kunderne er pludselig ik klar til at betale den normale prise mere, da de over det sidste års tid, har kunne købe produktet med xx% rabat.
    Ovenstående lyder opdigtet, men det sker faktisk ret tit... Måske ik i så voldsom en grad, men overdrivelse fremmer forståelsen. SÅ TÆNK DIG OM, OG TÆNK PÅ DIG SELV FØRST!
  4. Når du skal køre en ny dropshipping partner ind, så kræver det rigtig meget tid og ressourcer. Det lyder nemt og lige til, men du bliver sikkert overrasket over tidsforbruget. Derfor bør du nøje overveje, om du vil satse på alle interesserede, eller om du vil finde 1-2 seriøse, som kan banke noget salg igennem. Husk at tidsforbruget pr partner er stortset det samme i opstartsfasen, og kommer der ingen salg af betydning, så får du ingen indtjening ind retur. 
    Rådet herfra lyder, at du skal finde få men seriøse partnere, som virkelig kan give den en skalle. Du spare tid, du spare penge, du spare ærgelser og du spare på administrationen fremadrettet!
  5. Hvis du ik ejer et mærke, som du brander, så SKAL dropshipping give overskud, ellers er det spild af tid. Selvfølgelig giver det ik overskud fra dag et, men ude i en nær fremtid, der skal du kunne se en profit. Ellers arbejder du gratis, og det er de færreste, som gider det.
    Derfor husk punkt 1, og gør dig selv den tjeneste! Du vil ikke fortryde det senere hen i forløbet


Nu lyder ovenstående en smule negativt, hvilket slet ik var hensigten. Men har du et varelager, som du vil sælge via dropshipping, så SKAL du sørge for, at det ikke skader din egen forretning. Vi kan alle drømme store drømme, og lukke en masse lækker salgsgas ud, men handling er nu det bedste! Og det er desværre langt fra alle, som forstår det.

Når du skal finde dine partnere, som forhåbentlig skal sælge så mange varer, at du tjener boxen på det, så er det ALFA OMEGA, at du finde en/nogle, som forstår hele ideen bag dropshipping. For dropshipping er ikke bare at sætte en webshop op, og så flyver ordrene igennem indkøbskurven. NEJ, dropshipping er faktisk præcist det samme, som at have en webshop, hvor du blot har udliciteret lageret og pakning. Alle andre pligter er de samme, og det er mindst ligeså tidskrævende, som at drive en webshop med varelager. Altså hvis man vil gøre det seriøst vel at mærke!
Derfor skal din partner virkelig fatte pointen, og være klar til at yde en indsats, da det ellers ender med spild af tid, ressourcer og gode $$$.

Som sagt er alt ovenstående baseret på egne erfaringer, samt erfaringer fra andre firmaer, som vi har kontakt med. Derfor ligger der ingen teorier eller bøger bag, men jeg mener alligevel, at vi har fået opbygget en vis erfaring på området. Tingene er skrevet meget generelt, så det dækker bredt. Det kan derfor kun anbefales, at du evt går endnu mere i dybden, end dette indlæg anbefaler. Det vil blot gavne dig selv!

Du kan her læse det andet indlæg, om hvordan jeg sælger varer uden varelager, altså via dropshipping. Der står en masse tips og råd, som du evt kan videre give til evt kommende partnere ;D

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Fashion-Seller blogindlæg Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere