Godaften, eller godnat (snart)
Efter et fantastisk og motiverende skype møde med http://www.1902software.dk Peter og 2 ansatte, er jeg drøn motiveret for et lille blog indlæg. Trods de er mange mange kilometer mellem Danmark og Fillipinerne, har jeg sværer ved at forstå min nabo, end dem, de er gode til at kommunikere mens vi arbejder på min nye magento shop.
Jeg har over de sidste par uger overvejet hvordan min købsproces skulle opbygges, og er kommet frem til nogle retningslinier som helt sikkert vil give en rigtig god base for at konvetere mange kunder.
En af de vigtigste informationer du som shop ejer ønsker, er hvor mange der hopper fra i processen og hvor de hopper fra. Udfra dette vil du kunne teste andre løsninger, der måske vil hjælpe dig.... Men uden de vigtige informationer, ved du ganske enkelt ikke hvor du skal sætte ind.
Frem og tilbage:
Inden din kunde bevæger sig fra shoppen og ind i indkøbskurven, skal det være nemt og tydeligt hvordan man kommer derind. Hvis du ser min side www.sikkerhedseksperten.dk ser du i øjeblikket hvordan det ikke skal gøres, for der er ingen knap "Gå til kassen", kun hvis man trykker på "indkøbskurv", det holder ikke, så gør det tydeligt, evt. med en knap i en anden farve, som fx. www.kondomaten.dk .
I kurven kan du have alt fra 1-5,6 trin som kunden skal igennem. Sørg for det altid er tydeligt med frem og tilbage knapperne imellem de forskellige trin. Lad også kunden have muligheden for at shoppe videre.
Lad kunden vide hvor mange trin der er, og hvor i processen han/hun er i øjeblikket.
Fjern støj men giv sikkerhed:
ALT det omkring liggende skal fjernes i købsprocessen, fjern evt. alt med undtagelse af et banner med firmaets navn og evt. telefon nummer. Væk med bannere, produkter, call to action, søgeknap, nyhedsbrev osv. osv. Faktisk skal der ikke være link væk fra købsprocessen, jo kun lige hvis kunden vil handle lidt mere.
Thomas Rosenstand har gjort det helt fortrinligt og vist sikkerhed og tryghed på den absolut bedste måde jeg har set i længe. Han har www.bd-store.dk og her er nogle vigtige punkter:
1. Telefon nummer (nogen ringer, bare for se om der er mennesker bag nummeret)
2. Låst symbolet: popup vindue med info om kort betalingssikkerhed
3. Spørgsmål og svar, som alle selvfølgelige skal være på det med at handle
4. Betingelser og fortrydelsesret, endnu flere informationer, der gør kunden tryg til at handle.
Sørg for at din kunden ved du er lige på den anden side, og er klar til at hjælpe dig.
Mer salg:
Når kunden ankommer til kurven, så giv kunden forslag til andre produkter. Men netop her, skal de være meget relaterede, ellers bliver det til støj. Har kunden fx. købt en kuglepen, vil det være en god ide at vise ekstra udstyret...nemlig et etui.
Trin 1: Kundens information
Navn: 1 felt til navn og efternavn.
Adresse: 1. felt til adressen, det er de færreste der skriver i felt nummer 2 og flere bliver forvirrede over om det er byen der skal skrives der.
Postnummer: Når jeg taster fx. 6000 bør by feltet selv skrive Kolding
Telefon: Drop det telefon nummer, et er da fuldstændigt ligegyldigt. Det må slet ikke være et krav.
Mail: ja tak
Nyhedsbrev: Her skal kunden SELV vælge at krydse af ved "ja tak" til nyhedsbrev. Det er vigtigt at den ikke som standard er KRYDSET af. :)
Drop område, fax og alt det andet fis :)
Medlem eller ikke medlem
I den branche jeg befinder mig i, er ikke det helt store daglige behovs kategori. Kort sagt, kunderne handler der ikke hverdag. Derfor har de heller ikke brug for de fordele som en konto hos mig vil kunne give dem.
Valget kunne så være at de kan handle som gæster, men da jeg ved at de færreste opretter konto, ja så har jeg valgt slet ikke at give dem muligheden. Derved vil de i min nye shop ikke kunne blive medlemmer i shoppen. Handler dine kunder igen og igen, eller levere du en slag bonus/rabat til oprettede kunder, jaså skal de selvfølgelig have muligheden.
Her er muligheden for at gøre tingene enormt simple.
Trin USYNLIG (levering)
Måske er du en af de shop ejere der godt kan lide at dine kunder klikker i din shop. Men medmindre du har flere leveringsmuligheder, så drop det trin der hedder levering. Mange shops har dette trin, hvor jeg kan se at det sendes med X og koster X. Jeg kan ikke vælge andet og skal derfor bare klikke videre.
Hvis det er fordi du gerne vil have din kunde ser informationen, kan du vise det i et af de andre trin.
Trin 2: Betalingsmetode:
Jaaa, du ved, jo flere jo bedre. I min nye shop får jeg
Alle kredit kort
Paypal
Faktura/EAN
Bankoverførsel.
Trin 3: Godkend ordren
Kan du gennem hele processen vise kunden hvad det er han/hun køber, med billeder, er det bare mere sikkert for kunden. Det giver en forfærdelig masse tryghed.
Sørg for at kunden kan læse dine handelsebetingelser inden han/hun læser dem, og denne knap må HELLER ikke være udfyldt fra start. FY!
Trin 4: betal
Sidst og ikke mindst er det vigtigt at dette trin ikke skal klares i et popup vindue, men på siden i dit eksisterende design. Husk også at guide kunden til at taste de rigtige kort oplysninger, ved at indsætte et illustreret billed.
Puha, nu er kl. mange, men jeg har været produktiv og kan roligt sove ihvertfald 5 timer. :) Min magento shop er på vej, også må vi se hvor meget af overstående jeg fra start for implementeret.
Mvh Kenneth Boysen