Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jonathan Bräuner Delfs Sådan får du målbare resultater på bundlinjen med content marketing

Sådan får du målbare resultater på bundlinjen med content marketing

810 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 December 2020

Den moderne forbruger har en veludviklet bullshit-detector. Hvis det du siger er irrelevant, bliver du sorteret fra. 

Derfor er oprigtig interesse for dine læsere måske den største konkurrencefordel du kan give dig selv. Når du ved, hvordan dit produkt eller budskab passer ind i en større og meningsfyldt sammenhæng hos dine læsere, kan du producere indhold som bygger på deres præmisser og passer til deres virkelighed.

Det er content marketing. Egentlig en ret uselvisk disciplin. Og samtidig en slags systematisk planlagt indbrud. Som giver målbare resultater på bundlinjen.

Hæng på, mens jeg viser dig hvordan.

Skriv om det, vi vil høre om

Du er sikkert fuld af gode idéer til indhold. Det er naturligt, at dine idéer tager udgangspunkt i dit eget perspektiv. Men hvordan finder du frem til emner, som rammer plet hos læseren?

Det bedste content er ofte artikler, der svarer på et spørgsmål eller løser et konkret problem. Men hvad er det så dine læsere interesserer sig for eller mangler svar på? Hvad kan du hjælpe med?

Du kender garanteret din målgruppe bedre end du tror. En helt almindelig brainstorm med papir og blyant kan få dig langt.

Prøv om du kan lave noget, man vil vende tilbage til flere gange. Giv en original idé, en guide eller ny læring. Hvis dine læsere gemmer din artikel som bogmærke i browseren, så har du vundet.

Du kan også tænke bredere. Skriv den ultimative grønspættebog for dit felt. Eller svar på et meget specifikt spørgsmål. Et eksempel er denne advokatside, som guider pårørende gennem håndteringen af et dødsbo. Det er til den specifikke side.

Men heldigvis behøver du ikke at gætte dig til det hele. I det digitale univers efterlader mennesker fine digitale fodspor, som giver os reel data at arbejde med.

Brug fx Google Trends til at se, hvornår og i hvor høj grad der søges på bestemte ord. Eller Google Ads Keyword Planner til at tjekke søgevolumen og konkurrence på dine temaer. 

Hvis du allerede udgiver indhold, kan du tjekke din besøgsstatistik i Google Analytics og se, hvilke artikler og temaer, der hitter mest hos dine læsere. Brug den viden du får, til at opdatere varme artikler eller udvide din dækning af populære temaer.

Den kvantitative indsigt er altså lige ved hånden, men selv den bedste statistik er ikke bedre end de mennesker, der konkluderer på den. Det er måske med statistikken som med bikinien – den viser noget interessant, men skjuler samtidig noget væsentligt.

Nogle gange må vi også rejse os fra skrivebordet og snakke med de mennesker, vi forsøger at lave indhold til. Spørg dine læsere direkte. Det er indlysende, men let at glemme.

Start fx med at opmuntre dine læsere til at stille spørgsmål eller give feedback, når du udgiver indhold. Det er en udmærket start, hvis alternativet er ikke at gøre noget.

Du kan også lytte lidt ved dørene. Det må man godt. Meld dig ind i Facebookgrupper. Følg blogs og tilmeld dig nyhedsbreve. Hvad sker der på det område, du arbejder med? Hvilke emner er kilde til debat og hvad spørger folk om? Måske kan du give et bedre svar end din konkurrent?

Distribuér dit indhold

Næste skridt er distribuering. Tænk hvis vi bare kunne producere indhold, lukke øjnene og håbe på det bedste. Men hvad er vores indhold værd, hvis ingen ser det? Hvis et træ vælter i skoven og ingen hører det, er det så overhovedet væltet?

I en skov af overinformation kræver selv det bedste indhold strategisk distribution.

Vi skelner mellem tre kanaltyper: owned, paid og earned media. Kanalerne har hver deres fordele og ulemper. Men hvis du kombinerer dem smart, understøtter de hinanden.

Brug fx leadgenererende annoncer til at markedsføre din blog eller hjemmeside. Brug klassisk SEO til at drive organisk trafik og delinger af indhold. Eller brug dine betalte annoncer til at øge organisk reklame.

Når du kombinerer content og annoncering på den måde, kan resultatet blive højere end summen af de tre kanaler individuelt. Ta-da.

Det var min version af det systematisk planlagte indbrud, som giver værdi og resultater.

Har du andre erfaringer? Måske har du skabt værdi for dine læsere på en anden måde? Eller kombineret dine kanaler anderledes og fået bedre resultater ud af det? Del gerne dine forslag og erfaringer med mig.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op