Når økonomien strammer til kan mange virksomheder begynde at mærke at tabene også kommer. Fakturer der ikke bliver betalt eller bliver betalt for sent, kan i bedste tilfælde være et problem og i værste tilfælde slå en virksomhed ihjel. Den simple løsning er at bede om forudbetaling, men realistisk set kan man ikke få forudbetaling fra ret mange kunder.
En løsning kan være at få betalingen via kreditkort. I USA er det meget almindeligt, at virksomheder beder om betaling på kreditkort, før man får lavet en service eller leveret et produkt. Tilkalder man en tømrer for at få lavet noget i sit hjem, er det ikke unormalt, at vedkommende beder om betalinger via kreditkort – i handel mellem erhvervsdrivende vil varen eller konsulentydelse ofte også blive betalt via kreditkort.
En typisk indvending vil være, at det koster penge at tage imod kreditkort, og at det tager tid, inden man får pengene, men en faktura, man skal rykke for og eventuel afskrive, betyder tab, og deler man den omkostning, arbejdsindsats, risiko og ærgrelser ud på alle sine fakturaer, så har man et sammenligningsgrundlag med, hvad en betaling med kreditkort kan koster og stadig være rentabel.
Jeg ville som professionel til enhver tid hellere have, at PBS eller en anden større finansiel institution skyldte mig penge, som jeg ved, jeg får på en aftalt dag, end jeg vil have et antal private eller erhvervsdrivende til at skylde mig penge, som jeg potentielt ikke ved, om jeg får – hvad vil du ?
I nogle branchen ville det ikke virke underligt, om virksomhedens medarbejder beder om betalingen via en kreditkortterminal. Vaskemaskinereparatøren, VVS’eren og elektrikeren, som er ude på et tilkaldearbejde, kunne godt i værkstøjskassen have en mobil kortterminal, som trækkes frem, efter arbejdet er gjort og afregningen sker med det samme – på samme måde, som hvis man betaler en pizza ved leveringen. I visse brancher kan det det virke intimiderende på kunderne at trække en dankort terminal op og bede om at få kunderne til at betale på den.
En mindre intimiderende løsning kan være at tilbyde kunderne, at de kan betale via en hjemmeside på internettet. De fleste virksomheder har i forvejen en hjemmeside, og en løsning til at tage imod kreditkort kan købes og sættes op for et par tusind kroner og man kan lave en underside til sin hjemmeside www.XYZXYZ.dk/Betaling, hvor man kan bede kunden betale med sit betalingskort, samt indtaste betalingsafsender/fakturanummer.
Ved at flytte kunder over på kortbetaling frem for den traditionelle betaling med girokort / faktura, vil man kunne minimere kreditrisikoen på kunderne, idet den bliver skubber over på den professionelle kreditvurdering, som kreditkort selskabet foretager. Ud over at kortbetalinger eliminerer kreditrisikoen for den erhvervsdrivende, kan det også gøre arbejdsgangen lettere for bogholderiet, idet man ikke vil skulle håndtere fakturaudsendelse, rykkere og i sidste ende en inkasso sag. Mange kunder vil også se fordele i at få lov til at betale med kreditkort, idet at de ikke behøver at betale med det sammen, men kan vente til regningen kommer.
Betaling med kredit kort er almindelig i USA, hvorfor bruger vi det næsten kun i Danmark i forbindelse med handel med varer ?
Jacob Koch, juni 2009, New York
www.cardcashmanagemnet.com