Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Bæreværdigt tøj (økosiden.dk) 6 år er gået. Økosiden.dk er nået.

6 år er gået. Økosiden.dk er nået.

982 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 April 2022

Nå, der skulle alligevel gå en del år, før jeg tog det op igen!

Jeg har netop lagt sidste, første-hånd på https://Økosiden.dk. Økosiden promoverer webshops, som sælger økologiske og bæredygtige nonfood produkter.

Jeg tænkte, at dét måtte jeg da skrive om på Amino. Først dér kom jeg i tanke om, at jeg tidligere havde lavet denne blog. Den handler godt nok "kun" om tøj, men det er da også "nonfood". Jeg "opfandt" dengang udtrykket "bæreværdigt", som jeg ikke har set hverken før eller siden. Og Hr. Google bryder sig ikke om nyt! En af de tilknyttede webshops skriver, at deres smykker er "blæredygtige". Sejt anti-google navn :-).

Well, nok om Google, som vi har brugt gggigaaant lang tid på at please -se resultatet i bunden af forsiden, https://økosiden.dk. Ja, "man må ikke" længere bruge www.... Jeg har endnu ikke helt forstået hvorfor.

Ups, tilbage til det bæreværdige: I min lille uvidenskabelige undersøgelse fra 2016 fandt jeg, som du kan læse om her (https://www.amino.dk/blogs/brevrdigt/archive/2016/07/09/f-248-rste-lille-uvidenskabelige-unders-248-gelse.aspx), 2 (skriver to) blandt de 10 første Googlesøgningstræf på "tøj", som havde skrevet bare et-et-eller-andet letfindeligt vedrørende bæredygtighed på deres hjemmeside.

De sidste 8 er tabte i vind og vejr, men jeg vil da lige følge op på de to, som dengang ikke fik ubetinget ros. Til sidst vil jeg lave søgningen igen på ”tøj”, blot for at se, om der stadig er 80%, som er uden letfindelige sider omkring bæredygtighed og socialt ansvar.

Jeg skrev om den første:

1) Boozt.

2016:

http://www.boozt.com/dk/da/customer-service#about.

Boozt skriver på ovenstående side, som var lidt svær at finde, og under et underpunkt "CSR" (som er en indforstået forkortelse for Corporate Social Responsibility): "Boozt.com er en del af det globale samfund og anerkender vores forpligtelse til at tage et socialt ansvar. Det gør vi blandt andet ved at samarbejde med frivillige organisationer med det mål at øge bevidstheden om globale spørgsmål." Der er to andre underpunkter, "velgørenhed" og "vi støtter kampen mod kræften" med flere positive initiativer. Hvis jeg skal lave et point-system, vil det ialt bestemt give et point!

2022:

Ovennævnte punkt "CSR" på siden er væk, men i stedet ser man i bunden et punkt, "ansvar". Den linker direkte til en side på udenbysk, https://www.booztgroup.com/responsibility-at-boozt, og så skulle den ged være slået. Ok, der findes så en boks med "vores ansvar". Tryk på den giver et par Q&A, hvor man kan få svar på dette og hint vedrørende bæredygtighed, f.eks. https://www.boozt.com/dk/da/customer-service/new/vores-ansvar/hvad-goer-boozt-i-forhold-til-baeredygtighed og sørme også genbrug, f.eks. her: https://www.boozt.com/dk/da/customer-service/new/vores-ansvar/hvordan-kan-jeg-handle-mere-baeredygtigt.

Boozt skriver på den første side: "Siden 2018 har vi hos Boozt arbejdet med bæredygtighed...". Tænk, næsten lige efter, at jeg gjorde opmærksom på problemet. Rart at kunne gøre den berømte forskel :-)

Boozt skriver også imponerende som svar på "Hvordan kan jeg handle mere bæredygtigt?": "Først og fremmest er det vigtigt at nævne, at det mest bæredygtige produkt du har, er det du allerede ejer. Hvad end materialerne og produktionslandet er, har alle nye produkter en indvirkning på miljøet og mennesket.". Det er jo en rigtig god pointe, og der kommer mere: "Siden september 2020, tilbyder vores ReBoozt kategori en masse genbrugsprodukter til lave priser og i god stand." Wow. Dét er stort. Dét må jeg se!

Under kvinders brands (https://www.boozt.com/dk/da/brands-a-z#women) står den sørme her mellem disse to:

RE DO

* Re-Boost

RE:DESIGNED EST 2003

Under mænds ditto (https://www.boozt.com/dk/da/brands-a-z#men) er den blevet lidt væk. Ditto under børns, https://www.boozt.com/dk/da/brands-a-z#kids. Arh, jeg kunne jo bare have klikket på brands på forsiden, https://www.boozt.com/dk/da/brands-a-z#home, så havde jeg straks set, at der ikke var noget. Vildt positivt, flot initiativ. "Brandet" var endda med i listen over brands for kvinder. ”*” betød  Come on.

Mange plus-points til boozt, men den sidste her er vist et lille selvmål.

 

Så kommer vi til det andet mærke, jeg undersøgte dengang:

2) Pieces.

2016:

Pieces.dk oplyser under menupunktet "virksomheden" i bunden af "forsiden", at de er en del af bestseller.dk. Herfra - lidt omstændeligt - ser man så på www.bestseller.dk direkte en menu med "bæredygtighed": http://www.aboutbestseller.com/sustainability. Dette er faktisk lidt imponerende. Jeg vil give points for dette: 1 point for at have udarbejdet læseværdige guidelines. 1 point for at have formuleret en strategi  "20by20" for sustainability (eng. bæredygtighed). 1 point for herunder at have udarbejdet en strategi for "håndtering af børnearbejdere". Desuden vil jeg give 1 point for deres samarbejde med "Save the Children". 4 points i alt! Jeg bliver nok nødt til på et tidspunkt at lave en egentlig skala. Ovennævnte facebook spørgsmål (1) blev derfor ændret til: "Stor ros for jeres "20by20"-strategi. Følger I op på, om politikkerne bliver overholdt? Er der konsekvens for de fabrikker, som ikke overholder dem?"

2022:

Pieces.dk har sørme fået sit helt eget menupunkt angående, ja, angående 'sustainability'. Som før bliver man spist af med udenbysk. Man bliver så træt. Jeg vil overlade det til dig, kære læser, selv at læse det på  https://about.bestseller.com/sustainability/sustainability-in-bestseller. Det samme link som i 2016, men måske står der noget nyt.

I 2016 tilføjede jeg til denne uvidenskabelige undersøgelse

3) Ellos.

2016:

www.ellos.dk skal desuden have 1/2 point for at nævne, at de bidrager til Røde Kors' arbejde, hvilket er vist sammen med et utydeligt logo, vistnok med en ræv på, og et andet med et "e" på.

2022:

Også Ellos har hørt mine bønner, dog først i 2020. Se her på https://www.ellos.dk/sustainability: "I 2020 publicerede vi to forskellige tjeklister. Den ene handlede om social bæredygtighed og den anden om økologisk bæredygtighed." Bladrer man lidt ned, står det klart og tydeligt: "Haastattelimme Ellos Creative Director Anna Westlundia sekä Ellos Homen ja Ellos Fashionin designchefejä. Katso videot ja saa lisätietoja tarkistuslistoistamme sekä niihin liittyvästä työstä!". Ros for -tilsyneladende- at have lavet tjeklister til opnåelse af de højere mål, men dygtigheden voksede så ikke ind i himlen. Et tryk på nederste tekst med "checkliste" gav dette link: https://www.ellos.dk/story/sustainability-oursustainabilitywork-checklists?intcmp=2138_sustainability_cat_checklists, som var -hmm, dødt. Næh, ved nærmere eftersyn stod der faktisk en masse! Det virkede bare umiddelbart næsten lisså rodet som mine egne hjemmesider. Gode afsnit om "kjemikalier" og "Djurhållning".

Ellos skriver faktisk ganske flot om certificeringer, https://www.ellos.dk/story/sustainability-oursustainabilitywork-certifications, bæredygtige materialer, https://www.ellos.dk/story/sustainability-oursustainabilitywork-sustainiblematerials, socialt ansvar, https://www.ellos.dk/story/sustainability-production-socialworkconditions og flere endnu. Det er gennemgående rigtig godt, at Ellos har fokus på det, men det fremstår ikke så tydelig, hvordan det så går i virkeligheden. Hvor mange eller hvilke produkter opfylder hvad? Den sidstnævnte side vedrørende "Socialt ansvar" er også eminent: ".. vi (har) etableret et adfærdskodeks baseret på standarden Initiative Clause Social, ICS,... ". Og herefter: "Alle nye leverandører skal underskrive dette etiske kodeks..". Et lidt højere ambitionsniveau ville også have været at kræve dette af de eksisterende også - eventuelt blot med en udfasning.

Alt i alt rigtig mange flotte ord, tjeklister og hensigtserklæringer (mange points for dette), men sommetider er kun en lille smule konkret (ingen points for dette). Hvor langt er de enkelte brands? Kunne vi få mærkning på enten hele brands eller endda pr. produkt? Afsluttende vil jeg dog sige, at der er rigtig gode takter, men allervigtigst i mine øjne: Der er egentlige politikker med ret stramme krav, som også bliver efterkontrolleret. Mange points for disse kontroller!!

Ellos er kommet godt efter det! Og jeg fik da kendskab til et par nye forbrugermærker og -certifikater som f.eks. "Initiative Clause Social, ICS, som omfatter børnearbejde mv", mit egentlig ærinde på denne blog.

Konklusion nr. 1:

Alle tre mærker har rykket sig i en mere eller mindre positiv retning siden mit første indlæg i 2016. Jeg vil selvfølgelig foreholde dem alle tre dette indlæg og vil så skrive deres kommentarer eller mangel på samme i en ny blog.

 

Samme undersøgelse 2022:

Well, jeg måtte da så lige gentage tricket med at søge på Google og tjekke de 10 første forekomster. Kriteriet er som før, at man relativt hurtigt kan finde hen til ”noget” om socialt ansvar og/eller bæredygtighed. På første side kan man se et menupunkt, som enten leder direkte derhen eller til et sted, hvorfra det så kan ses. Denne gang var der større bid!! 6 ud af 10 opfyldte kriterierne. (latest: ups, de første 4 er via annonce) Som sædvanligt har jeg så ikke taget de 4 med, som jeg ikke kan sige noget godt om.

Here goes for de 6 andre. I bedste programmeringsstil vil jeg nummerere dem med ”2.”….

 

2.1 stylepit.dk

Jeg fandt lidt her, https://www.stylepit.dk/aboutus, omkring bæredygtighed: ”Stylepits visionAt yde den bedste kundeservice til den skandinaviske kunde, som handler mode online og på samme tid sikre en solid profit for fortsat at skabe en bæredygtig virksomhed.”. Den vil jeg lade stå lidt.

2.2 Bahne.dk

Bahne skriver om 4 forbrugermærker, men uden at forholde sig til dem. De har dog en co2-venlig hjemmeside. 1 point for det.

2.4 aboutyou.dk

https://www.aboutyou.dk/c/kvinder/toj/genbrug-657868 har en indgang, som hedder ”genbrug”  -det ser herligt mystisk ud; det må jeg se på en anden gang. Der er også en indgang, som hedder ”mere bæredygtigt”. Jeg har i øvrigt set denne formulering tit ”mere bæredygtigt”?? Hvor kommer ”mere” fra? ”mere” i forhold til hvad? Well, jeg må lægge min ordkløver-hobby lidt til side og se på det ”genbrug”. En masse kommer frem, men også en mulighed for at trykke på noget ’bæredygtig’-politik.

SØRME, om ikke der kom en side op omkring dette. ” For os omfatter bæredygtighed forskellige aspekter: Bevidst brug af de mest miljø- og dyrevenlige materialer, ressourcebesparende forarbejdninger og rimelige arbejdsforhold. I øjeblikket modtager produkter på vores platform mærket, "Mere bæredygtigt", hvis de opfylder mindst et af vores kriterier. Vi erkender, at dette er en kompleks proces, hvor vi lærer nye ting hver dag og på ingen måde er perfekte.”

Flot! Her forsøger man at gøre noget!! Det er faktisk spændende læsning. Jeg er især imponeret over, at de mærker alt deres tøj med op til 3 mærker for ’Økovenligt materiale’, ’Økovenlig produktion’ og ’Venlig & social’. Det er dog deres egne definitioner, og de er ikke konkrete mht hvem, som kontrollerer det. Se f.eks. definitionen for ”Venlig & social”: ”Dette produkt blev produceret eller leveret i overensstemmelse med sociale standarder. Dette kan omfatte produktionen såvel som forskellige stationer langs værdiskabelseskæden.” Dette er måske lidt vag i forhold til de stakkels mindreårige syersker, som jeg taler så meget om.

Jeg savner også en egentlig politik for fremtiden. Men mange pluspoints til aboutyou!!

 2.6 miito.dk

Miito skal også have points. Det bliver dog kun et kvart, men lidt er også godt. På denne side kan du donere til røde kors: ” På Miinto tror vi på at skabe en mere bæredygtig og lige verden for os alle. Miinto samarbejder lige nu med Røde Kors ..”. Det står dig endda frit for, hvor meget du vil donere. Det er fantastisk. Vi skal ikke dø i synden, for vi får nemlig også et link til deres -altså Røde Kors’- projekter: ” Gå til Røde Kors for at læse mere om deres nuværende projekter her.”, dog uden at der er gjort de store anstrengelser. ”her” sender dig hen på Røde Kors’ hjemmeside.

2.7 message.dk

Message.dk lægger ud i god stil. På allerforreste side er der allerbagerst et punkt ”ansvarlighed”. Ved klik fås bl.a. ” Med gennemgribende forandringsstrategier for 2024, bestræber vi os på at blive en del af de aktører, som leder vejen mod en lysere fremtid, ”. Mit ocd-light-ordkløveri-robot skynder sig at oversætte ”strategi for 2024” til ”strategi for tiden frem til 2024” .. eller noget… Læs indgående om ” https://message.dk/ansvarlighed/partnerskaber”, ” https://message.dk/ansvarlighed/foretrukne-materialer”, ” https://message.dk/ansvarlighed/foretrukne-materialer” og ” https://message.dk/ansvarlighed/mennesker”. Imponerende, faktisk, dog er den om Mennesker lidt fesen. Den handler kun om ansatte, og de skal da også have det godt, men mine små kæpheste, som sidder og syr eller stamper i kemikaliefarver er desværre ikke inkluderet. MANGE points til message.dk, men denne sidste trækker meget ned.

2.9 Bubbleroom.dk

Bubbleroom har allerede i bunden af første side menupunktet ”baeredygtighed” -ildevarslende, hvis man tænker på, at man ikke tør bruge ”æ” i teksten. Igen noget udenbysk. Men, positivt overrasket: Vi kommer ind i en verden af krav og definitioner og ordninger og mærkninger – jeg bliver helt rørt! Selv mine små børn, som ellers lider i tekstil-branchen er der taget hånd om i deres internationale samarbejder: ” Vi bruger Amfori’s Code of Conduct, adfærdskodeks, der består af retningslinjer for, hvordan vores leverandører skal drive deres virksomheder på en etisk, social og miljømæssigt rigtig måde.” En anden kæphest er, om de udfører kvalitetstjek. Det gør de sørme også!!  Så flot en politik kunne de med fordel flashe langt bedre end et sølle menupunkt i bunden.

Jeg må på nogle flere kurser i søgning eller faldgruber eller noget, for nu har jeg været ret meget rundt på bubblerooms side for at finde bare et-eller-andet, de ikke har tænkt på. Genbrug, skånevask,  certifikater, mærkning af det enkelte produkt -jo, her var én. Produkterne er mærket med nogle farvede cirkler, flot, men man kan ikke umiddelbart se, hvad de betyder. YES! Forsendelse og pakning er ikke nævnt. Pyha, jeg troede, at jeg var faldet af på den. Et lille-bitte minus. Men eller en IMPONERENDE grad af ansvarlighed, hele vejen rundt. Stor ros herfra!

 

Konklusion nr. 2:

Det ser kort og godt meeeeget bedre ud i forhold til 2016, men der er også laaaangt igen. Og uanset hvor socialistisk man end er, så starter og slutter det helt store ansvar ALTSÅ hos os forbrugere. Der bliver kun produceret det tøj, som vi forbrugere vil købe. Der er rigeligt med tøj out there, som ikke bliver til på en grisset måde! Tænk, vi havde de samme tanker med flowerpowertøj osv nede i 1970’erne. Ville lige nævne det.

 

Jeg vender som sagt tilbage, når jeg har forholdt disse hjemmesider denne gang ris og ros.

Till then…

…og prøv lige min https://økosiden.dk 😊.

 

Det billigste og mest bæreværdige tøj er Adam-kostumet!

jk 25-4-2022

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jørgen skriver Skriv dig op