Krav om mere brugervenlighed i offentlige digitale selvbetjeningsløsninger

7. september 2017 | 239 Visninger | 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Ase blog

Særligt for iværksættere og de mindste virksomheder kan det være bøvlet, når staten indfører erhvervsrettede digitale selvbetjeningsløsninger uden skelen til brugernes behov. Derfor skal brugervenligheden være i fokus fra start til slut, når det offentlige digitaliserer. Det foreslår regeringens rådgivende organ for erhvervsrettet regelforenkling, Virksomhedsforum. Anbefalingen kommer efter, at Ase har rejst problemstillingen.

Kravene til et brugervenligt produkt kan kort opsummeres kort. Det skal være ”nyttigt, let at lære/huske og effektivt og rart at benytte”. Alligevel står brugervenlighed langt nede på listen, når det offentlige udvikler digitale selvbetjeningsløsninger til erhvervslivet.

Et gennemgående problem er, at de digitale systemer ofte hverken er udviklet i samarbejde med eller testet af brugerne, der efterlades uden tilstrækkelig hjælp og vejledning. Særligt for de mindste virksomheder, hvor ejerene typisk ud over at drive forretningen også selv skal klare det daglige ”papirarbejde”, giver det unødigt bøvl og besvær i hverdagen. 

Derfor anbefaler Virksomhedsforum, at kravene til brugervenlighed skærpes. Fremover skal brugerne og deres behov være helt centralt fra start til slut, når det offentlige digitaliserer. Helt overordnet skal hensynet til virksomhederne indgå som en vigtig del af beslutningsgrundlaget, når der træffes beslutninger om store nye og væsentlig ændrede offentlige it-projekter, foreslår regeringens rådgivende organ for virksomhedsrettet regelforenkling.

Det skal med andre ord være slut med systemer, der ikke er udviklet eller testet i tæt samarbejde med brugerne.

saxis

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Om denne blog


Få besked når Ase skriver


Karsten Mølgaard Jensen

Som administrerende direktør for Ase, landets største a-kasse og forening for iværksættere og selvstændige, har Karsten Mølgaard Jensen et stærkt fokus på vilkårene for landets mindste virksomheder.

Ni ud af ti danske virksomheder har under ti ansatte, og med knap 70.000 selvstændige som medlemsvirksomheder har Karsten Mølgaard Jensen skarpe holdninger til iværksætteri og selvstændighedskultur. Ases vision er, at alle i Danmark skal forløse deres unikke evner og potentiale, selvstændige såvel som lønmodtagere. 

Karsten Mølgaard Jensen er uddannet jurist fra Københavns Universitet i 1995 og tog i 2007 en MBA fra AVT Institute. Han har blandt andet været underdirektør i Europæiske Rejseforsikring, inden han kom til Ase som forsikringschef i 2004.

Karsten Mølgaard Jensen blev administrerende direktør i 2015, medlem af Virksomhedsforum for erhvervsrettet regelforenkling i 2016 og i år næstformand i Dansk Iværksætterforening.

Ase har i alt over 150.000 medlemmer og er med i partnerskabet IVÆKST, hvor a-kassen blandt andet deler ud af stor ekspertviden via sin iværksætter-hotline. Her kan iværksættere og selvstændige ringe ind og blive vejledt i stort og småt.