Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Personlig kundepleje sælger

1.860 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 April 2009

Da jeg for et par år siden skulle have trykt den første (og foreløbigt eneste) bog på Forlaget Uforklarbar, brugte jeg trykkeriet Nørhaven i Viborg. For det første var det dem der gav mig det bedste tilbud, og for det andet indbød de mig straks til et møde på deres kontor i København da jeg bad om et tilbud. Her blev jeg taget godt imod og kunne som fuldkommen uerfaren forlægger se og mærke de forskellige bogkvaliteter og nemt beslutte mig for hvordan min bog skulle se ud. Selve opgaven løste deres svenske datter-trykkeri ScandBook i Sverige.

Nu skal jeg endelig have trykt en bog mere, En Rejse Hinsides al Tvivl af Bruce Moen. Det har været et langt og sejt arbejde at oversætte den, så det bliver skønt endelig at se den som færdig bog! Så de sidste par uger har jeg indhentet tilbud fra forskellige trykkerier. Til min skræk var bogtryk tilsyneladende blevet meget dyrere siden sidst. Sidst gav jeg 20 kr. pr. bog, og det billigste tilbud jeg kunne finde denne gang, lød på 24,35 kr. Jeg prøvede naturligvis Nørhaven i håb om at de kunne gøre det til samme pris som sidst, men de havde desværre været igennem en konkurs og var genopstået i en ny konstellation. Det svenske trykkeri var solgt fra for et par år siden, og de kunne derfor ikke levere samme produkt længere. Æv.

Med et par dyre tilbud i min indbakke sad jeg og havde lidt ondt af mig selv og min bankkonto, da det pludselig slog mig at det svenske trykkeri måske stadig eksisterede uafhængigt af Nørhaven. Jeg havde ledt efter dem på nettet for et godt stykke tid siden og havde ikke kunnet finde dem, så derfor lå det ikke lige for, men nu besluttede jeg mig altså for at se efter igen. Heldigvis! Tilbudet fra dem lød på 19 kr. pr. bog! En 5'er sparet pr. bog er rigtig mange penge når man har meget lidt at gøre godt med! Tilmed tilbød den medarbejder jeg fik tilbudet af,at kigge forbi - han skulle nemlig alligevel til København et par dage efter påske. Jeg svarede lidt fåret tilbage at han naturligvis var velkommen, men at jeg altså bare var et lillebitte forlag med måske 1-2 udgivelser om året, så jeg ville have fuld forståelse for hvis han ikke havde lyst til at spilde sin tid på mig. (Det er nok tydeligt at min forlægger-selvtillid kan ligge på et meget lille sted Embarrassed). Men det gjorde ham bestemt ikke noget, så her til morgen kunne jeg byde en jakkesætklædt svensk herre indenfor i min stue. Han var særdeles behagelig og forklarede mig at det da ikke var op til ham at vurdere om et forlag var stort eller lille - han var interesseret i at levere en god vare som kunderne var tilfredse med. Og desuden kunne det være mere interessant at arbejde med et lille forlag end et stort, da et lille forlags eksistens jo nærmest stod og faldt med en god produktion.

Vi fik en kop kaffe, og han viste mig de forskellige former for omslag de kunne tilbyde, og havde forskellige eksempler på hvad der virkede godt, og hvad der virkede mindre godt. Noget jeg ikke ellers ville have set eller tænkt over. Så nu har jeg fået nogle tips til hvordan de næste par omslag skal se ud, og jeg har fået en kontaktperson som jeg har tillid til, og som jeg nu ved jeg kan trække på når jeg er i tvivl om noget. Ingen af de danske trykkerier indgød mig den samme tillid. Behøver jeg sige hvor jeg lægger mine opgaver fremover? Selvfølgelig betyder prisen også en del, men ikke alt, og havde ham her været de 5 kr. dyrere, havde han sikkert fået opgaven alligevel alene pga. den personlige kontakt.

Nåh jo, jeg havde faktisk kontakt til et dansk trykkeri, Johansen Grafisk, som jeg også havde lyst til at lægge mine penge hos alene pga. en behagelig telefonsamtale, men de var desværre alt for dyre (altså til den type bog jeg ville have). Derimod får de ganske sikkert lov at tage sig af den grafiske opsætning af bog og omslag, af samme grund. (Og jeg er ikke engang sikker på at det er dem der kan gøre det billigst, men de koster det samme som jeg gav sidst, så det gider jeg ikke bruge mere tid på at spekulere over.)

Så det jeg egentlig vil sige med dette indlæg, er at personlig kundepleje betyder rigtig, rigtig meget for hvor man får lyst til at købe sin vare/ydelse. Det giver tillid, og det giver kunden en følelse af at være vigtig. Sådan virker det i hvert fald på mig, og jeg er sikkert ikke den eneste. Så hvis du sidder i et firma hvor du skal give tilbud på forskellige opgaver, så brug lige den lillesmule ekstra tid det tager at være personlig og vise interesse for din kunde - så er det ikke sikkert det betyder så meget om du er en lille tand dyrere end de andre. Selvom jeg har været heldig at de billigste også var de rareste. Smile

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Anja skriver Skriv dig op