Vi har hidtil brugt meget tid på at holde øje med hvem der har glemt at betale og hvem skal rykkes, hvem skal "kun" have kontoudtog for at prikke til hukommelsen. Alt for meget tid går med den slags og det har desuden betydet et par tilfælde hvor pengene er tabt fordi vi har været for langsomme til at sætte gang i rykkere etc.
Derfor er der nu indført en ugentlig rutine jeg synes virker rigtig godt.
Rutinen kører på at der hver mandag genereres kontoudtog for de kunder der ikke har betalt poster som forfaldt i ugen før. Kontoudtoget sendes så vidt muligt på mail, men ellers pr post med en høflig erindring om at der er en forfalden saldo etc. etc.
Til sidst i teksten (efter at have bedt dem se bort fra henvendelse hvis der er betalt osv.) tilføjer vi kort og pænt formuleret at såfremt beløbet ikke er modtaget inden 10 dage fra forfald, vil det aktivere en rykker og der vil blive tilskrevet gebyr og renter.
Hver fredag køres så en lignende rutine hvor der udskrives rykker til kunder med posteringer der er mindst 10 dag over forfald.
Her tilskrives gebyr 100.- og gøres opmærksom på at vi imødeser indbetaling omgående og inden 10 dage.
Har debitoren tidligere modtaget rykker nr. 1 vil denne rykker 2 automatisk indeholde inkassovarsel og 10 dages frist.
Har debitoren tidligere modtaget rykker 2. tages denne rykker 3 fra og oprettes uden tøven som en inkassosag.
Så længe vi holder fast i denne fremgangsmåde tilgodeser vi både de kunder som lige skal have en lille påmindelse om at huske at betale og vi sikrer samtidig en meget kort snor for dem som bevidst trækker betalingen.
Jeg kan kun opfordre alle til ikke at være for naive og godhjertede men derimod have en fast rutine og regel for hvor langt kunderne kan trække betalingerne. Der er mig bekendt ikke mange seriøse gode kunder der smutter hvis man kræver sin retmæssige betaling. Hvis de smutter vil det sikkert ske under alle omstændigheder, og det sikkert også uden at betale de sidste regninger.