Hvad er det for en pointe? Det er jo så op til en selv - som erhvervsdrivende i de brancher eller som forbruger, om man vil forholde sig til den kritik eller ej. Som tidligere sagt har jeg personligt aldrig fundet MLM acceptabelt i en simpel risiko-evaluering - hverken som erhvervsdrivende eller som forbruger. Jeg har iøvrigt også stærke forbehold og restriktioner i forhold til flere af de andre nævnte problematiske brancher. Jeg reviderer jævnligt mine forsikringer, jeg tager aldrig banklån, jeg køber aldrig annoncer over telefonen og jeg undersøger tingene meget omhyggeligt inden jeg køber en brugt bil. Der er ingen grund til at MLM-folk føler sig særligt forfulgt. De er en del af en halv-rådden branche - accepter det eller gør noget ved det. Andre brancher må leve med det samme. Jeg synes det er patetisk at høre MLM-folk forsøge at snakke udenom eller bagatelisere de alvorlige problemer der jo er. Det ER ikke "bare ligesom så meget andet ..." - det ER værre. |
Keld_J:Der er noget galt med din udregning.
Fra trin 2 til 3 går du fra 5 til 75 ?? 5 x 5 er kun 25 .
Fra trin 3 til 4 går du fra 75 til 1125 ?? 5 x 25 er kun 125 . o.s.v.
Det har du fuldstændigt ret i
Det der skete var at jeg oprindeligt lavede skemaet med en faktor på 15 - dvs. hver deltager skaffede 15 nye deltagere. Men da jeg lavede det om til en faktor på 5, fik jeg kun ændret det i toppen... Dvs. fra niveau 2 kører mit skema med en faktor på 15.
Det er naturligvis en åndssvag fejl.... Men når nu det er, så synes jeg heller ikke en faktor på 15 er voldsomt overdrevet - særligt ikke når Lasse taler om tal på både 500 og 25.000. Så 15 er nok stadigvæk et relativt konservativt tal....og altså det tal skemaet repræsenterer. Så hvad har du at sige til skemaet med den faktor?
Synes du ikke det tegner et ret tydeligt billede, at hvis vi siger hver deltager skal skaffe 15 nye deltagere, så skal deltagerne, der kommer ind i 7. led, ud og skaffe næsten 57 mio. nye deltagere tilsammen? Synes du ikke det tegner et ret klart billede, at de deltagere der kommer ind i 9. led så skal ud og skaffe næsten 13 mia. nye deltagere?
Hvis vi regner med en faktor på 5 skal deltagerne, der kommer ind i 7. led, så ud og skaffe 78.125 nye deltagere.... Dem der kommer ind i 9. led skal skaffe 1.95 mio. nye deltagere. Det er naturligvis ikke teoretisk umuligt... Men med en faktor på 5 taler vi altså om at over 40% af DK's befolkning er med i py...sorry... MLM-virksomheden når vi kommer ud i 10. led - helt ærligt Keld.... Hvor realistisk er det lige at få 40% af landets befolkning til at blive "partnere" i en virksomhed?!?!?
Keld_J:300 kunder er sat meget højt. Dem der kommer ind i starten har normalt ikke 300 kunder, nogen ligger på 10 og andre måske 50 over tid. Det er en af styrkerne at man ikke skal have mange kunder. Tit er det også fra kunde kredsen at konsulenderne kommer. De har fået en god produkt oplevelse og så får de lyst til at gå i gang.
Det er ikke 300 kunder.... Det er 300 kontakter til potentielle kunder.... Det synes jeg ikke er højt sat.... Hvis vi deler det ud på et år er det under 1 telefonopkald om dagen.... Hvilket dem der arbejder med kanvassalg vil bekræfte slet ikke kan betegnes som meget. Hvis vi igen kører med en faktor på 5 vil der i 10. led være foretaget 732 mio. forsøg på opsøgende salg - mon ikke markedet så er pænt dødt, når hver dansker er blevet kontaktet over 130 gange for at købe det samme produkt?
Ligegyldigt hvordan du end vender og drejer det, så hænger matematikken altså ikke sammen i forhold til MLM.... Jo den hænger fint sammen for dem, der kommer ind i de første led.... Men du skal altså ikke mange led ned i fødekæden før mulighederne er stærkt begrænsede.... Enten af helt praktiske årsager som det overlap der vil være mellem kunde- og partnergrundlaget i en virksomhed, hvor hvervningen i vid udstrækning ligger blandt folk der deler netværk. Eller også af det simple forhold, at MLM-modellen, såfremt deltagerne rent faktisk har succés med den, ikke hænger sammen rent matematisk.... Kort sagt afhænger MLM (ligesom pyramidespil) af at der er adgang til et ubegrænset antal kunder og/eller partnere - hvilket der naturligvis ikke er.
Så det jeg ligesom mangler er at I MLM-folk forholder jer konkret til de faktuelle problemer med modellen....
Ja og så venter jeg stadigvæk på nogle objektive tal (naturligvis fra en uafhængig organisation), der viser at succésraten er højere end de tal på 3-5% man ellers hører om.... For vi kan jo diskutere herfra og til juleaften.... Men kan det be- eller afkræftes at det altså kun er omkring 3%, der kommer til at tjene penge på MLM.... ja så har vi jo noget konkret, at forholde os til....