Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms simpel forklaring?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Det svare til at påstå, at det er speederen, som er skyld i trafikuheld, og ik ham fjolset, som trykker den helt i bund!

Helt enig, men vi skal nok lige holde Toyota udenfor den analogi Big Smile

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Fashion-Seller:
Det svare til at påstå, at det er speederen, som er skyld i trafikuheld, og ik ham fjolset, som trykker den helt i bund!

Helt enig, men vi skal nok lige holde Toyota udenfor den analogi Big Smile

Skype-Giggle

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Nicklas Nguyen:
Jeg vil ikke kalde moms for en ekstra skat

Det er ikke en skat på nogen måde. En skat betragtes som noget man enten finder på havenes dybe vand eller som noget der betales når man har haft et overskud på en aktivitet igennem et kalender eller regnskabsår Smile

Moms er som ovenfor beskrevet en meromsætningsværdi.. hvis ikke der er en meromsætningsværdi, så er momsen neutral. Moms har aldrig og vil aldrig blive inddraget i et skattemæssigt henseende, da det er 2 forskellige ting.

Moms er skat på forbrug. Det engelske navn for moms er value added tax, altså en skat på værdien af en solgt vare. Idéen med moms er formentlig at der skal betales en skat på forbrug, ligemeget om virksomheden har overskud eller ej, og som med alle andre virksomhedsskatter, så er det i sidste ende forbrugeren der kommer til at betale, i form af højere priser. Samtidig er det en "retfærdig" skat, fordi dem der tjener mest og forbruger mest, også er dem der betaler mest. Måske skal man ikke kalde det en "skat" men en "afgift", hvis det er ordet i går så meget op i.

Samtidig er der en mængde administration i forhold til moms, som både koster tid og penge for virksomhederne. Bare fordi det i sidste ende er "neutralt" for en virksomhed, betyder det ikke at det er omkostningsfrit at administrere.

 

Argumentet om at moms er en "virksomhedsdræber" er nok ikke helt retfærdigt. Men moms er endnu en af de ting der komplicerer det at starte virksomhed, fordi man skal sætte sig ind i præcis hvordan det fungerer. Det er ikke noget man kan "lære hen ad vejen".

Dermed skærper det kravet til uddannelse og rådgivning af nye iværksættere.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ariel Solhøj Hansen:
Moms er skat på forbrug.

NEJ - Lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober 2005 om merværdiafgift (Momsloven)

Ariel Solhøj Hansen:
Måske skal man ikke kalde det en "skat" men en "afgift", hvis det er ordet i går så meget op i.

Ikke måske. Det er en afgift.

Ariel Solhøj Hansen:
Argumentet om at moms er en "virksomhedsdræber" er nok ikke helt retfærdigt. Men moms er endnu en af de ting der komplicerer det at starte virksomhed, fordi man skal sætte sig ind i præcis hvordan det fungerer. Det er ikke noget man kan "lære hen ad vejen".

Det synes jeg er noget simpelt vrøvl. Kan man som virksomhedsejer ikke lave 2 kolonner og så bruge de 4 regnearter månedligt, kvart- eller halvårligt, så skal man ikke starte virksomhed.

 

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 09
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Det synes jeg er noget simpelt vrøvl. Kan man som virksomhedsejer ikke lave 2 kolonner og så bruge de 4 regnearter månedligt, kvart- eller halvårligt, så skal man ikke starte virksomhed.

 

Og kan man som virksomhedsejer ikke ikke forstå bevæggrunden bag en holistisk baseret brand- og organisationsudvikling bør man ikke starte virksomhed. Men sådan er vi jo så forskelligt indrettede ;)

Det tog mig længere tid at fatte det danske momssystem med købs- og slagsmoms, modregning, at man også betaler moms af andre afgifter/skatter på produkter, osv., end at lære om alle grundprincipperne i marketing. Jeg tror jeg bliver virkelig forvirret hvis jeg også skal tænke det ind i et internationalt system med import og eksport.

 

Derudover er afgifter selv af Told og Skat defineret som indirekte skatter, altså er det en skat.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ariel Solhøj Hansen:

Og kan man som virksomhedsejer ikke ikke forstå bevæggrunden bag en holistisk baseret brand- og organisationsudvikling bør man ikke starte virksomhed. Men sådan er vi jo så forskelligt indrettede ;)

Det tog mig længere tid at fatte det danske momssystem med købs- og slagsmoms, modregning, at man også betaler moms af andre afgifter/skatter på produkter, osv., end at lære om alle grundprincipperne i marketing. Jeg tror jeg bliver virkelig forvirret hvis jeg også skal tænke det ind i et internationalt system med import og eksport.

 

Hvorfor at alle der vil have et CVR nummer burde have erhvervet et minimalt virksomhedskørekort, så man viser man generelt har forståelse for hvad man har med at gøre. Så var der større chance for at tingene var velovervejede og forstået inden igangsættelse.

Ariel Solhøj Hansen:
Derudover er afgifter selv af Told og Skat defineret som indirekte skatter, altså er det en skat.

Det er som de betegner det en indirekte skat og i momsloven omtales det som en afgift. Det er ikke en skat i ordets oprindelige forstand og som det tænkes i hverdagen. Skat tænkes i hverdagen som en ydelse man betaler efter at have haft et overskud.

Køb ren argan olie her

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hi-jacker ilge tråden til et spørgsmål.

Et momsregnskab er vel relativt simpelt, som jeg forstået det. Når tiden kommer, så hedder regnestykket (fiktive tal):

kr. 5.000 - salgsmoms (moms jeg har krævet ind på varesalg)

- kr. 2.500 - købsmoms (moms jeg har betalt i forbindelse med virksomhedsrelaterede indkøb)

= 2.500 kr. moms til indbetaling hos SKAT.

...amirite?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ariel Solhøj Hansen:

Argumentet om at moms er en "virksomhedsdræber" er nok ikke helt retfærdigt. Men moms er endnu en af de ting der komplicerer det at starte virksomhed, fordi man skal sætte sig ind i præcis hvordan det fungerer. Det er ikke noget man kan "lære hen ad vejen".

Dermed skærper det kravet til uddannelse og rådgivning af nye iværksættere.

Har man ik kørekort, så må man ik køre bil.
Har man ik en uddannelse, så kan man ik blive politibetjent.
Er man ik god med hænderne, så bliver man ik håndværker.

Kan man ik forstå basale momsregler, eller vil man ik købe sig til rådgivning angående disse, så skal man ik drive virksomhed. OVER AND OUT!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BZR:
...amirite?

Yep Smile og i øvrigt fedt indlæg fra dig med metodik for link/indhold

Køb ren argan olie her

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke lige, at momsen skulle udgøre en voldsom administrativ byrde.

Selv det billigste mest skrabede økonomiprogram kan håndtere moms, og det tager ca. 60 sekunder at logge ind på SKATs hjemmeside og angive den.

Dog er der vistnok noget med visse repræsentationsudgifter, hvor man kun kan trække momsen delvist fra. Det har jeg ikke selv noget af, så det er der nok andre der kan fortælle om.

Hvis man er nystartet, og kun har begrænset likviditet, bør man lave et likviditetsbudget så man har styr på at have penge nok til at afregne momsen.

Nu hvor momsperioderne er ændret fra kvartalsvis til halvårlig afregning, er det endnu mere relevant at have styr på sin likviditet. Til gengæld sparer man jo så lidt administrativt arbejde, hvis man ellers har sørget for at bogføre sine ting.

Mvh Torben Lage Frandsen -Frækkere end komikere tillader.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)