Fruen og jeg overvejer at starte en tøjbutik. Er der nogen der har brancheerfaring og vil hjælpe os med at skimme talene i vores driftsbudget, opstartsbudget og vores likviditetsbudget igennem?
Vi vil gerne vide om vi er helt ved siden af, eller om vi kan forvente at det som vi har lavet, er realistisk.
Helt enig i, at det ikke er den sjoveste branche pt.
Derfor meget fornuftigt med et realistisk budgetmateriale, hvor der er taget højde for alle tænkelige forhold. Et af hovedpunkterne er derfor at have styr på de faste omkostninger og lønningerne.
Jeg vil anbefale, som I gør nu, at få en kompetent rådgivning omkring hele opstarten og investeringerne, især hvis en del af projektet skal finansieres med fremmed kapital.
Hvis I endelig vil starte op, så overvej at overtage en eksisterende butik, fremfor at åbne op selv...
For det første overtager i en butik i drift, hvor der følger en masse inventar, PR osv med. Dernæst så slipper i for de værste startomkostninger, og gør dermed investeringen mindre...
Rigtig mange steder kan man overtage lokaler kvit og frit, da folk bare vil slippe for huslejen... Dvs ingen afståelse eller andet gøjl under bordet...
Og så sørg for, at have de rette mærker/varer, ellers åbner i en synkende skude allerede fra start... Forbruget falder voldsomt, og kunderne køber kun de mest nødvendige og attraktive ting pt...
PS husk på at et budget er tal på et kontor, mens virkeligheden ligger udenfor kontoret...
Så selv det mest neutrale budget, kan være oppustet i forhold til virkeligheden pt... Intet er normalt mere...
Jeg er stort set enig med Fashion-Seller og hans indlæg i denne tråd, men..
Budgetter er ikke kun tal på et kontor, tværtimod er det et styringsredskab under givne forudsætninger, som alle virksomheder burde have og benytte løbende.
Det skal bemærkes, at der ikke er nogen planer uden planlægning, så derfor er et budgetsystem et fortinligt værktøj til at få overblik over den fremtidige økonomi ligesom det kan "rulles", så de realiserede tal løbende afspejles i korrektioner i budgettet.
I denne situation kunne man eks. køre med 2 budgetter, dels et meget realistist og forsigtigt budget og dels et budget ud fra en "worst case" scenario", hvor man relativt enkelt kan se den absolutte bund og minimum til eks. indtjening m.v.
Jeg er stort set enig med Fashion-Seller og hans indlæg i denne tråd, men..
Budgetter er ikke kun tal på et kontor, tværtimod er det et styringsredskab under givne forudsætninger, som alle virksomheder burde have og benytte løbende.
Det skal bemærkes, at der ikke er nogen planer uden planlægning, så derfor er et budgetsystem et fortinligt værktøj til at få overblik over den fremtidige økonomi ligesom det kan "rulles", så de realiserede tal løbende afspejles i korrektioner i budgettet.
I denne situation kunne man eks. køre med 2 budgetter, dels et meget realistist og forsigtigt budget og dels et budget ud fra en "worst case" scenario", hvor man relativt enkelt kan se den absolutte bund og minimum til eks. indtjening m.v.
Sorry fik vist udtryk mig forkert, for er enig i, at det er et MEGET vigtigt styringsredskab især idag...
Det jeg mente var, at man ik må tro, at fordi der står +900.000 kr på bundlinien i budgettet, at det så er noget "man bare lige gør"... Det kræver ualmindelig meget hårdt arbejde, og så er det måske en god ide at være en smule tilbageholdende, så man ik starter bagud 0-1...