på Amino
Bliv gratis medlem på Amino

Gratis regnskabsprogram

Slip for regneark og bevar det økonomiske overblik
    Klik her og få en gratis konto

     

    Køb et Amino Sponsorlink

     

    Nye ekspertblog-indlæg
    om  Administration & Finansiering

    Læs flere ekspertindlæg
     

    Top karmaliste (30 dage)

    De flinkeste Amino’er der hjælper mest med "Bogføring, regnskab, moms, skat m.m. "

     

    E-moms, revision for I/S, indkøb for kunde og lønsumafgifter

    Side 2 ud af 3 (28 indlæg) < Forrige 1 2 3 Næste >
    Amino-karma 236
    Fra Viborg
    Tilmeldt 5. feb 10
    Indlæg ialt: 59

    Per Tange
    Skrevet 18-02-2010 kl. 21:14

    Ja det er helt indviduelt om man bruger den ene ordning eller den ordning, ligesom man også kan foretage forskellige skattemæssige afskrivninger.

    Mvh

    Per

    Amino-karma 14.352
    Fra København K
    Tilmeldt 8. jan 06
    Indlæg ialt: 3.637
    Amino Ekspert
    Anette Sand /Regnskabsskolen
    Fra Regnskabsskolen ApS
    Skrevet 18-02-2010 kl. 21:22

    Vedrørende regnskabsprogram: e-moms og e-conomic er grundlæggende forskellige. Du har ret i, at e-moms er lettere at gå til, men det skyldes bl.a. at der er noget funktionalitet, der ikke er der. e-moms er præcist, hvad det lover: Et faktureringssystem, hvor du også kan få beregnet din moms. Men kun, hvis momsen er helt enkel, og hvis du ikke køber eller sælger varer eller ydelser i udlandet. e-conomic (og SummaSummarum og SALDI og Aesiras og næsten alle de andre økonomisystemer) kan klare momsen, også hvis du skulle købe et stykke software i England eller en bog i Tyskland.

    Herudover er så vidt jeg kan se (ret mig, hvis jeg tager fejl) der ingen statusdel med. I hvert fald ikke som standard. Det betyder, at man ikke kan lave hele regnskabet i e-moms, altså opgøre virksomhedens aktiver og passiver.

    e-moms er altså et handy og let tilgængeligt fakturerings- og momsafregningsprogram, hvor e-conomic og de andre, jeg har nævnet kommer hele vejen rundt, så man kan afslutte årsregnskaber i dem.

    De bedste hilsner
    Anette Sand
    http://anettesand.dk

    Amino-karma 3.097
    Fra Aarhus
    Tilmeldt 3. aug 07
    Indlæg ialt: 706

    Denni Pultz Gottfredsen
    Fra DENNI INVEST & CONSULT
    Skrevet 18-02-2010 kl. 21:22

    Per Tange:

    Hej Rasmus

    Jeres resultat andel hver især være på 50.000. I betaler i princippet personlig skat af de 25.000 i hæver (b-skat). Af de resterende 25.000 betales så 25% virksomhedsskat. For at gøre det endnu mere indviklet skal i af med 8% arbejdsmarkedsbidrag af de 25.000 i hæver først, men ikke af de 25.000 der betales 25% virksomhedsskat af.

    Virksomhedsskatten er en form for aconto skat. Hæver I eksempel mere året efter end i tjener, vil de 25.000 kommer til fuld beskatning men de 25% i har betalt i skat bliver så godskrevet.

    Skatten vil i 2010 udgøre ca. 40% af 23.000=9.200 + arbejdsmarkedsbidrag på 8% af 25.000= 2.000  og 25% af 25.000=6.250 ialt 17.450 minus personlige fradrag, personfradrag mv.

    Mvh

    Per

    Hej Per,

    Korrekt mig hvis jeg er forkert her:

    Hvis resultatet er 100.000kr - så er hver deres andel 50.000kr.  Så vidt så godt.

    Men som jeg I sin tid har fået forklaret det, så betaler de skat af de 50.000kr - og det er altså ligemeget hvor vidt pengene er hævet i virksomheden eller ej, da det er personligt ejet. Såfremt VSO ikke anvendes.

    23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

    Amino-karma 257.667
    Tilmeldt 20. apr 07
    Indlæg ialt: 15.392


    Her kan dit firmanavn stå
    Skrevet 18-02-2010 kl. 21:22

    Hej

    Jeg blander mig lidt i tråden, hvor jeg iøvrigt er helt enig med Per Yes

    Det er dog sjældent en god forretning at anvende virksomhedsskatteordningen, hvis man ikke har en samlet personlig indkomst over topskattegrænsen. Dog kan høje erhvervsmæssige renteudgifter også være en fornuftig anvendelse af Virksomhedsskatteordningen, dog uden opsparet overskud, hvis der ikke udløses topskat.

    Dette er skatteteknisk, hvorfor det kun kan anbefales at tage en revisor med på råd i.f.m. udarbejdelse af årsregnskab og personlig selvangivelse.

    Hilsen

    Amino-karma 257.667
    Tilmeldt 20. apr 07
    Indlæg ialt: 15.392


    Her kan dit firmanavn stå
    Skrevet 18-02-2010 kl. 21:24

    Hej Denni

    Det er korrekt, hvis VSO ikke anvendes. Først AM-bidrag 8% og herefter almindelig indkomstskat som personlig indkomst.

    Hilsen

    Amino-karma 236
    Fra Viborg
    Tilmeldt 5. feb 10
    Indlæg ialt: 59

    Per Tange
    Skrevet 18-02-2010 kl. 21:38

    Hej Tonny

    Enig - der skal selvfølgelig kigges på skattegrænser mv.

    Der er nok heller ikke chancer for at vi bliver "arbejdsløse" sålænge der både er skattegrænser, fradrag og forskellige skatteordninger.

    Mvh

    Per

    Amino-karma 257.667
    Tilmeldt 20. apr 07
    Indlæg ialt: 15.392


    Her kan dit firmanavn stå
    Skrevet 18-02-2010 kl. 22:05

    Per Tange:

    Hej Tonny

    Enig - der skal selvfølgelig kigges på skattegrænser mv.

    Der er nok heller ikke chancer for at vi bliver "arbejdsløse" sålænge der både er skattegrænser, fradrag og forskellige skatteordninger.

    Mvh

    Per

    Yes

    Hilsen

    Amino-karma 14.352
    Fra København K
    Tilmeldt 8. jan 06
    Indlæg ialt: 3.637
    Amino Ekspert
    Anette Sand /Regnskabsskolen
    Fra Regnskabsskolen ApS
    Skrevet 18-02-2010 kl. 22:08

    Rasmus Frederiksen:

    Lad os igen tage bryllupsarrangør-eksemplet. Hvis en bryllupsrrangør skal indkøbe eksempelvis borddekoration til et bryllup, vil det så være mest hensigtsmæssigt at købe produktet til vores virksomhed, og derefter sælge det videre til samme pris? Eller blot modtage pengene "udenom" firmaet og klare indkøbene for kunden (er det lovligt?)

    Ja - det er lovligt. Men alle ind- og udbetalinger skal registreres i bogføringsprogrammet, og det skal I endelig gøre, også fordi I så har al dokumentation klar, så der ikke bliver nogen uoverensstemmelse mellem jeres og kundernes regnskab.

    Dbh
    Anette Sand
    http://anettesand.dk

    Amino-karma 78
    Fra Aalborg
    Tilmeldt 18. feb 10
    Indlæg ialt: 19

    Rasmus Frederiksen
    Skrevet 18-02-2010 kl. 22:22

    Puuh, hele den her snak om skatteforhold er godtnok noget forvirrende! Jeg kan godt se, at jeg skal kontakte en revisor..

    Anette Sand/Regnskabsskolen:

    Vedrørende regnskabsprogram: e-moms og e-conomic er grundlæggende forskellige. Du har ret i, at e-moms er lettere at gå til, men det skyldes bl.a. at der er noget funktionalitet, der ikke er der. e-moms er præcist, hvad det lover: Et faktureringssystem, hvor du også kan få beregnet din moms. Men kun, hvis momsen er helt enkel, og hvis du ikke køber eller sælger varer eller ydelser i udlandet. e-conomic (og SummaSummarum og SALDI og Aesiras og næsten alle de andre økonomisystemer) kan klare momsen, også hvis du skulle købe et stykke software i England eller en bog i Tyskland.

    Herudover er så vidt jeg kan se (ret mig, hvis jeg tager fejl) der ingen statusdel med. I hvert fald ikke som standard. Det betyder, at man ikke kan lave hele regnskabet i e-moms, altså opgøre virksomhedens aktiver og passiver.

    e-moms er altså et handy og let tilgængeligt fakturerings- og momsafregningsprogram, hvor e-conomic og de andre, jeg har nævnet kommer hele vejen rundt, så man kan afslutte årsregnskaber i dem.

    Jeg må låne en masse bøger på biblioteket (min eneste gratis mulighed for at sætte mig ind i regnskab på en fornuftig måde), og tage den hårde vej igennem e-conomic ser det ud til. Du har nok ret i, at grunden til det er så let er nok at det mangler en del features..

    Har fundet et regnskabsprogram til Mac, men det benytter dobbelt bogholderi som jeg må indrømme at jeg absolut ikke forstår noget af.

    Anette Sand/Regnskabsskolen:
    Ja - det er lovligt. Men alle ind- og udbetalinger skal registreres i bogføringsprogrammet, og det skal I endelig gøre, også fordi I så har al dokumentation klar, så der ikke bliver nogen uoverensstemmelse mellem jeres og kundernes regnskab.

    Super, klart at det er en god idé. Ville det være hensigtsmæssigt at oprette to konti i min kontoplan med navnene "Midlertidigt indkøb - køb" og "Midlertidigt indkøb - salg"?

    Amino-karma 257.667
    Tilmeldt 20. apr 07
    Indlæg ialt: 15.392


    Her kan dit firmanavn stå
    Skrevet 18-02-2010 kl. 22:27

    Hej

    I stedet for "Midlertidigt" bør du kalde det "udlæg kunder" og det indgår ved betaling som omsætning på lige fod med anden omsætning. Husk nu at tage dine evt. rabatter selv, og fakturere kunden for normalprisen.

    Hilsen

    Side 2 ud af 3 (28 indlæg) < Forrige 1 2 3 Næste >

    RSS-feed
     
    Besøg vores andre hjemmesider :