Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms mellem EU lande .

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Chris, vi prøver rent faktisk at hjælpe dig. Og for at kunne svare dig, så er vi nødt til at vide lidt mere om det du gør. Så vi spørger ikke for at afspore tråden.

Grundlæggende, hvis den ydelse du køber skal momses i Sverige, så vil det i 99%'s tilfælde også betyde, at den ydelse du leverer skal momses i Sverige. Når din udlejer siger, at du skal betale svensk moms er det fordi ydelsen ikke er omfattet af "omvendt betalingspligt".

Min tro på, at dette også gælder for dig er kun blevet forstærket af, hvad du fortæller om ydelsen.

Det endegyldige svar finder du ikke på Amino. Start eksempelvis http://www.oresunddirekt.com/fp.aspx?lang=1013, hvor du kan læse om svenske moms- og skatteforhold. Er du stadig i tvivl så må du kontakte de svenske myndigheder og spørge om du skal momsregistreres i Sverige.

Siger de ja - så er der kun den mulighed. Siger de nej, vil jeg også mene, at din svenske udlejer skal fakturere dig uden svensk moms.

Vh
Lars

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars . Ja det ved jeg . Og det er kanon at i vil bruge tiden til det .

 

Jeg bekymre mig nu ikke så meget om at udlejer ikke vil eftergive mig momsen . Den kan jeg jo inddrive ved SKAT efterfølgende .

Det genere mig bare at jeg skal svare 25% moms af hver deltager hvor en svensker der laver helt det samme som mig kun betaler 6% .

Det er der jeg syntes det er konkurrenceforvridende og det er jo ikke tilladt i EU .

 

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglen ER jo så vidt jeg ved at JEG kan ikke købe/leje en vare i et andet land og få fratrukket momsen hvis jeg benytter mig af varen/ydelsen i det pågældende land . og det gør jeg jo .

Så det er ok med mig at jeg skal hente mine 6% ved SKAT.

Men det er ikke ok med mig at jeg svare 25% moms af det jeg sælger når en svensker kun skal betale 6%.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Smile , bare OK.

Men du bør nok rent faktisk "bekymre" dig om udlejers håndtering. For sagen er nemlig den den indikerer, at du skal momsregistreres i Sverige, og så hjælper det dig ikke, at du har opkrævet dansk moms hvis du bliver "snuppet".

Problemet er nemlig, at mange lande har meget agressive straffebestemmelser for selv simpelt uagtsomme  fejl - eksempelvis at undlade at opkræve moms iden tro, at ydelsen var momspligtig i hjemlandet.

Nu kender jeg ikke reglerne i Sverige (længere) men dengang jeg levede af at sælge momskonsulentydelser, havde jeg en kunde som fra Sverige blev truet med en bøde på én gange momsbeløbet.

Vh
Lars

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg fristes til at spørge dig lars om du er bekendt med de nye regler for handel mellem EU lande pt 1/1 2010 .

 

For det er DER jeg finder mulighed for at kun skulle svare de 6% moms som en svensker ville gøre .Selvom jeg er dansker med et dansk firma .

Jeg syntes så bare det er en noget kringlet affære at forstå .

Jeg er ikke skrap til alt det her og derfor har jeg også en revisor til min bogforing osv .

Men jeg syntes ikke at kunne få ham til at forstå mit spørgsmål desværre .

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Johhh, dem kender jeg godt - skal faktisk undervise i dem om godt 14 dage Smile

Det du skal tænke over hvor din ydelse udnyttes/aktiviteten udøves. Det er nærliggende at tænke, at du leverer den fra Danmark, for det er jo her du sidder. Men sagen i en nøddeskal er, at du faktisk leverer din ydelse i Sverige. Det er i Sverige du "giver adgang til banen".

For at kunne "nøjes" med at fakturere 6% er du nødt til at være momsregistreret i Sverige.

Og så lige en lidt flabet til kaffen Smile. Jeg tror ikke alene, din revisor ikke kunne forstå dit spørgsmål. Jeg tror heller ikke han kan svare. Det er ikke et udtryk for mangel på respekt for revisorer, for dem kender jeg mange af, og har arbejdet rigtigt godt sammen med mange gange.

Men den situation "du er i" er et nørdfelt. Et rigtigt NØRD-felt, som kun sådan nogle som jeg og andre skæve eksistenser synes er sjovt - og indgående beskæftiger os med.

Vh
Lars

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ha ha ha . Det har du nok HELT ret i lars .

Jeg må da så få kigget på det med at blive momsreg i sverige .

Det lyder lidt som om det er det eneste der kan få mig på lige fod med svenskerne rent momsmæssigt . Og det er jo DER jeg vil hen .

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvori ligger reglen/loven så om at man i EU ikke tillader konkurrenceforvridende forretning .

Som jeg forstår det så skulle det jo netop være sådan at UANSET hvilket land man kommer fra i EU så er udgifter og fortjenster de samme hvis varens pris ellers er ens .

Er det bare mig der ser mig blind på noget der rent faktisk betyder noget andet !.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet ligger i at der skabes konkurrencevridning. Uligheden skabes ved at DU (formentlig) ikke følger de gældende momsregler. Som Lars nævner har du formentlig fejlagtigt opkrævet dansk moms for dine svenske aktiviteter. Med andre ord dine aktiviteter er ikke omfattet af den danske momslov. Hvis du allerede da du opstartede din svenske aktivitet havde ladet dig registrere i Sverige - så ville der være balance i regnskabet.

Det er ikke EU-lovgivningen som skaber problemet - det er den forkerte brug af reglerne som skaber uligheden.

Jeg vil medgive Lars i hans pointe, at du skal have fokus på at få fundet den rigtige løsning. Prisen for ikke at overholde momslovgivningen er hård både i Danmark og i Sverige.

Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen det er så det jeg vil gå videre med herfra .

Utroligt mange tak for jeres tid ,og råd og vejleding til en totalt forvirret :-).

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)