Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan med rykker faktura?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Hvordan gør I, når en kunde ikke betaler rettidigt?

Jeg har på min faktura stående: Plus 2% pr. påbegyndt måned.
Hvad står på jeres? Bør mit være anderledes?

Og hvordan er det så, når tidsfristen er overskredet.
Skal jeg sende en ny faktura ud på beløb + rykkergebyret?
Hvordan håndterer I disse situationer? 

Det er lidt frustrende, at skulle rykke for betalingen af et stykke arbejde.
Og især når man selv har leverandørudgifter på opgaven, man skal dække ind for.

:-) Dorthe

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Dorthe Kornerup:

Hej 

Hvordan gør I, når en kunde ikke betaler rettidigt?

Jeg har på min faktura stående: Plus 2% pr. påbegyndt måned.
Hvad står på jeres? Bør mit være anderledes?

Og hvordan er det så, når tidsfristen er overskredet.
Skal jeg sende en ny faktura ud på beløb + rykkergebyret?
Hvordan håndterer I disse situationer? 

Det er lidt frustrende, at skulle rykke for betalingen af et stykke arbejde.
Og især når man selv har leverandørudgifter på opgaven, man skal dække ind for.

:-) Dorthe

Hej Dorthe

Ville det ikke bare være perfekt, hvis alle betalte rettidigt Wink

Du skal ikke lave en ny faktura, men en rentenota med udgangspunkt i de 2% pr. påbegyndt måned fra forfaldsdagen. Herefter kan du vælge at lave et kontoudtog eller en rykkerskrivelse (lige som et brev), hvor du opgører dit samlede tilgodehavende:

Faktura xxxx

Renter for perioden xxx

Rykkergebyrer xxx

Ialt

Husk endelig at skrive betingelser for betalingen, og ikke mindst konsekvenserne ved manglende betaling.

Eks. overdrages sagen til retslig inkasso gennem min advokat med risiko for registrering i RKI. (Her kan du i givet fald dække dig ind under, at det er en risiko, men det ikke er sikkert) Det plejer at ruske lidt op i skyldneren.

Du kan eventuel også tilføje, at skyldneren gerne må kontakte dig for en afvikling, men det gør de næppe Angry

Håber du kan bruge dette

Hilsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det er jo rigtig irriterende. Start med at ringe for at høre, om fakturaen er blevet væk, så du skal sende en kopi. Hvis pengene så ikke kommer inden et par dage, kan du sende rykker 1. Du skal ikke lave en ny faktura på beløbet, de skylder + rykkergebyr men kun på rykkergebyret på max.100 kr. (Beløbet skal ikke momses.).

Læs evt. artikel om fakturaer og rykkere her.

Dbh
Anette Sand

Fra Hvidovre
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorthe

Jeg har ikke prøvet at være i den situation. Det som jeg ville gøre hvis jeg havde en kunde der ikke kunne betale sin regning til tiden, ville være at sende regningen igen med en anmodning om at betale såfremt at personen ikke ønskede et rykkergebyr på 100kr. 
Hvis din kunde så ikke betale, kan du efter bemærk 10 dage sende en den samme regning med et gebyr på 100kr, dette kan du gøre med 10 dages mellemrum 3 gange. Hvor du så kan sende din kunde til enten en advokat eller et inkasso selskab.  

Håber du kunne bruge mit svar

Mvh

John :-)

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Dorthe Kornerup:
 
Skal jeg sende en ny faktura ud på beløb + rykkergebyret?

Ja, Når betalingsfristen er overskeddet sender du den første rykker, gerne en gentagelse af den oprindelige faktura + de ekstra linie med hhv. rykker gebyr (maks. 100 kr., med mindre at det er til en erhvervskunde og aftalen præcisere andet) og renterne. du kan opkræve renter fra dag 1 fra overskiddelsen af betalingsdatoen (hvis der ikke er specifiseret en betalingsdato kan der regnes renter efter 30 dage).

Der regnes også renter af rykker gebyret (husk der er hverken moms på gebyret eller på renterne).

Du må maks sende 3 rykkere hvor du ligger rykkergebyre på. (med 10 dages mellemrum)

Husk at der skal  gøres opmærksom på at hvis der ikke er betalt vil sagen blive overdraget til inkasso.

Du må gerne overdrage sagen til inkasso allerede fra dag 1 af overskridelsen af betalingsdatoen, så skal der blot gøres opmærksom på dette på den oprindelige faktura.

 

Min anbefaling er at du får lavet en meget klar rykker prosedure og altid holder dig til denne. mange små erhvervskunder glemmer dette og får derfor aldrig deres penge.

Tidsfrist overskeddent = første rykker afsted.

efter 10 dage = næste rykker.

efter 10 dage = sidste rykker med klar forklaring om at hvis pengene ikke er betalt om 10 dage vil sagen blive overdraget til inkasso.

Renter fra dag 1.

 

Mvh.

Benjamin

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dorthe

Som du kan se, er alle svarene i samme retning, så du må frem med "hammeren".

Min lille finte med "risiko for RKI" har jeg dog erfaret, har en stor effekt. Hvem ved om di advokat eller inkassofirma registrerer i RKI. I hvert fald ikke skyldneren.

Hilsen

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kreditoren ikke er kunde hos RKI må kreditoren så vidt jeg ved ikke true med registrering i RKI da man dermed misbruger RKI's varemærke.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København S.
Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du SKAL IKKE udstede en ny faktura, men lave en rykkerskrivelse/rentenota, skriv gerne så skal jeg gerne uden beregning lave den for dig inkl. renteberegningen :) Så kan du sætte teksten på dit eget brevpapir.

Sagen kan ikke overdrages til inkasso hvis du laver en kreditnota og ny faktura - det er ikke korrekt procedure. - Du skal minmum sende 2 rykker og 1 inkassoadvarsel og det kan gøres med 10 dages mellemrum.

Men som sagt vil gerne hjælpe, mail en kopi af fakturaen eller blot faktura oplysningerne. :)

mail@vintherco.dk

DBH Martin, Vinther & Co.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hej Martin

Har du ikke læst hele tråden?

Mener bestemt at både Anette Sand og Benjamin allerede har redegjort for forholdene omkring rykkerprocedurer m.v. Huh?

Hilsen

Fra København S.
Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu tilbød jeg jo faktisk at hjælpe med at lave rykkerskrivelsen som en "amino-tjeneste" så kan ikke se noget galt i at komme med mit svar.

DBH Martin, Vinther & Co.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)